شناسهٔ خبر: 135188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ناتو: نظام سوریه مسئول کامل حملات موشکی آمریکاست

2سوریه.jpg دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، مسئولیت کامل حملات موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی در سوریه را متوجه نظام اسد کرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه مسئول کامل حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در غرب این کشور است.

وی با انتشار بیانیه ای تصریح کرد: نظام سوریه مسئول کامل این تحولات است. هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی غیرقابل قبول است و بدون پاسخ نخواهد ماند و کسانی که مسئول این اقدامات هستند باید پاسخگو باشند.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد: حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، "انگیزه های قابل درکی" برای جلوگیری از حملات شیمیایی بیشتر داشته ولی راهکار سیاسی و مذاکره تنها راه برای پایان دادن به جنگ در سوریه است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: آمریکا به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که به یک پایگاه هوایی در سوریه حمله کرده است، با انگیزه قابل درک جلوگیری از گسترش استفاده از تسلیحات شیمیایی مرگبار.

وی افزود: آمریکا به ما اطلاع داده است که این حملات محدود بوده و متمرکز بر جلوگیری از استفاده بیشتر سلاح های مرگبار شیمیایی بوده است. کسانی که مسئول این اقدامات هستند باید در چارچوب سازمان ملل، تحریم شوند.

در حالی که فرانسه و بریتانیا خواستار سرنگونی نظام اسد شده اند برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و مجارستان موضع محتاطانه تری اتخاذ کرده اند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه و وزارت خارجه لهستان و سخنگوی دولت بریتانیا از اقدام واشنگتن دفاع کرده اند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد، دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است. طبق ادعای آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب از این پایگاه انجام شده بود.

نظر شما