شناسهٔ خبر: 135182 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لزوم حضور هنرمندان صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی

صنایع دستی هنرمندان صنایع‌دستی کشور باید برای رونق این حوزه بیش از پیش در بازارهای داخلی و خارجی حضور داشته باشند تا به این وسیله  بتوان از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کرد و علاوه‌بر این تولیدکننده هم باید کیفیت کالا را بالا برده، قیمت را پایین بیاورد با تحقق این امر امکان اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود.

«نماینده» / در شرایطی که حتی پیشرفته ترین کشورهای دنیا با بحران های اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند؛ تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی و راه های تحقق آن به‌عنوان یک راهکار عملی می تواند کشور را با اتکا به توان اقتصادی داخلی و از طریق عزمی همگانی به جلو پیش ببرد؛ بدون تردید صنایع دستی می تواند بخشی از بار اقتصاد مقاومتی را به دوش بکشد؛ البته این امر منوط به انجام اقداماتی است که عزم و اراده دولتمردان را بیش از بیش طلب می کند، درعین حال ایجاد فضای فرهنگی مناسب و به تعبیر بهتر فرهنگ سازی عمومی در راستای دو مقوله تولید و حمایت از آن از سوی مصرف کننده داخلی باید مطمح نظر برنامه ریزان کلان فرهنگی و اقتصادی کشور قرار گیرد.
در همین زمینه پریسا حیدری هنرمند سفال و سرامیک، با اشاره به اهمیت کیفیت بالای صنایع دستی تولیدی در کشور گفت: در درجه اول باید کیفیت تولیدات را بالا برد و طراحی را به روز کرد. مشکل اصلی در حال حاضر این است که طراحی‌ها به روز نیستند و حالت تکراری به خود گرفته‌اند. طراحی به روز و مدرن، باعث رونق فروش و بازاریابی می‌شود. حالت بهتر این است که طراحی سنتی و مدرن با هم ترکیب شوند و ایده‌های جدیدی به وجود آید.

وی افزود: صنایع دستی باید با زندگی مردم ارتباط داشته باشد. مردم در درجه اول کالاهایی را خریداری می‌کنند که کاربردی ترند و مورد مصرف دارند. کالاهای مصرفی فروش بهتری نسبت به کالاهای تزیینی دارند.

حیدری با اشاره به این مطلب که ارتباط و آشنایی مردم با صنایع‌دستی ابتدا باید از مدارس شروع شود گفت: مردم نسبت به گذشته بسیار مشتاق تر به استفاده از صنایع‌دستی هستند. در بعضی از رشته‌ها از ایده‌های بسیار جالبی استفاده می‌شود و در برخی رشته‌ها نیزازایده‌های تکراری، موفقیت بیشتر با طرح‌های جدید است. از نظر بازاریابی و جذب خریدار و فروش نیز این محصولات موقعیت بهتری نسبت به کارهای سنتی دارد.

حیدری برگزاری نمایشگاه‌ها را امری مهم در رونق صنایع دستی دانست و تصریح کرد:قطعا برگزاری نمایشگاه‌های محلی، منطقه ای و ملی تاثیر گذار است. ولی نمایشگاه‌هایی که به دلیل تبلیغات کم و اطلاع رسانی ضعیف برای مردم شناخته نمی شوند قطعا بازدید کننده کمی به همراه خواهد داشت. شرکتهای خصوصی معمولا به دلیل تبلیغات کم بازید کننده کمتری دارند. البته برگزاری نمایشگاه در سطح ملی، استانی و کشوری تاثیر بیشتری دارد.

وی ادامه داد: هنرمند باید تلاش کند تا کالاهایی که تولید می کند به غیراز اینکه طراحی روز داشته و مدرن باشد دارای کیفیت بالای تولید هم باشد تا در حوزه فروش قابل رقابت باشد از نکات مهم دیگرقیمت مناسب محصولات تولید شده است، هنرمندان صنایع دستی خیلی سرمایه‌دار نیستند و از نظر مالی نیاز به حمایت دارند. حمایت سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی از هنرمندان بسیار در این راستا مهم و مفید است.

حیدری در زمینه لزوم اشتغال‌زایی در صنایع‌دستی گفت: هنرمندان صنایع‌دستی کشور باید برای رونق این حوزه بیش از پیش در بازارهای داخلی و خارجی حضور داشته باشند تا به این وسیله  بتوان از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کرد و علاوه‌بر این تولیدکننده هم باید کیفیت کالا را بالا برده، قیمت را پایین بیاورد با تحقق این امر امکان اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود. برای نمونه خوشبختانه اشتغال زایی در زمینه سفال و سرامیک نسبت به ۴، ۵ سال پیش موقعیت بهتری پیدا کرده است.

نظر شما