شناسهٔ خبر: 135169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

موج سواری نتانیاهو بر حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اعلام خرسندی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، تلاش دارد از این وضعیت در راستای تاکید بر لزوم تشکیل منطقه حائل در نقطه مرزی سوریه بهره برداری کند.

به گزارش«نماینده»به نقل از روزنامه رای الیوم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اعلام خرسندی آشکار از حمله هوایی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه، تلاش دارد از این فرصت برای تاکید بر لزوم تشکیل منطقه حائل در نقطه مرزی سوریه بهره برداری کند.

تلاش رسانه های عبری برای سوق دادن افکار عمومی علیه ملت و دولت سوریه

در این میان رسانه های عبری که داوطلب خدمت به دستور کار صهیونیستی هستند، تمام توان خود را برای سوق دادن افکار عمومی اسرائیل در ضدیت با دولت و ملت سوریه به کار گرفته اند زیرا ناکامی محاسبات تل آویو در تقسیم سوریه همچنان برای مراجع تصمیم گیر اسرائیل درد آور است.

چرا پایگاه الشعیرات؟

در پی تجاوز آمریکا به سوریه معلوم شد پایگاه هوایی که هدف حملات موشک های «تام هاوک» آمریکایی قرار گرفت، همان پایگاه هوایی است که جنگنده های اسرائیلی را هدف قرار داده و یک موشک به عمق فلسطین اشغالی شلیک کرد؛ اقدامی که موجب خشم اسرائیل شده و آن را واداشت برای نخستین بار به حمله به خاک سوریه اعتراف کند.

هرچند بنابر اعلام منابع سوری، حمله هوایی آمریکا قابل پیش بینی بود اما آنچه «رون بن یشای» کارشناس مسائل نظامی در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» اسرائیل فاش کرد، این بود که پایگاه الشعیرات همان پایگاهی است که به جنگده های اسرائیلی در تجاوز به خاک سوریه واکنش نشان داد.

پیام آمریکا از حمله به پایگاه هوایی سوریه

به گفته وی هدف راهبردی آمریکا از حمله به این پایگاه ارسال این پیام به سوری ها و ایرانی ها و نیز حزب الله بود که اسرائیل برای واشنگتن خط قرمز است و به هیچ کس اجازه نمی دهد آن را هدف قرار دهد.

با این توضیحات می توان به دلیل خوشحالی عمومی در اسرائیل پی برد و متوجه شد که چرا بنیامین نتانیاهو به طور علنی خرسندی خود را از این حمله ابراز داشت و رسانه های عبری نیز این موضع او را پوشش دادند.

فرصت تاریخی ترامپ از نگاه اسرائیل

در همین ارتباط روزنامه «هاآرتص» با تمجید از جرأت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: پس از ارام شدن اوضاع در پی بمباران پایگاه هوایی سوریه، ترامپ برای تغییر معادله در سوریه فرصت تاریخی خواهد داشت.

فرصت تاریخی از نظر اسرائیل در تضعیف محور مقاومت شامل سوریه، ایران و حزب الله به نفع گروههای مخالف مسلح سوری و نیز حمایت از کشورهای عرب و غیرعرب منطقه  که از حمله صبح امروز آمریکا به یک کشور عربی استقبال کردند، خلاصه می شود.

بهره برداری نتانیاهو از حمله هوایی آمریکا به سوریه

در این میان منابع سیاسی بلندپایه در تل آویو تاکید کردند، نتانیاهو به همراه واشنگتن تلاش خواهد کرد از حمله به پایگاه الشعیرات در راستای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه بهره برداری کند و به عقیده او در هر گونه حل و فصل جنگ در سوریه باید ایجاد منطقه حائل  در مرز مشترک سوریه و فلسطین اشغالی و اردن لحاظ شود.

کابوس اسرائیل چیست؟

نتانیاهو این موضوع را در جریان گفت وگوهای چند هفته اخیر خود با دولت آمریکا و نیز برخی طرف های بین المللی دیگر مطرح کرد، زیرا جنگ جنوب لبنان و زیان های ناشی از حملات منحصر به فرد حزب الله علیه اسرائیل، هنوز کابوسی برای این رژیم است تا جایی که این وضعیت موجب شد اسرائیل در سال ۲۰۰۰ به طور محرمانه از لبنان پا به فرار بگذارد و امروز نیز از نزدیک شدن حزب الله به بخش های آزاد شده از بلندی های جولان و گشودن جبهه جدید علیه اسرائیل درست شبیه جنوب لبنان بیم دارد.

علاوه بر این موارد، نتانیاهو و دقیقا پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در تلاش است آمریکایی ها را به لزوم فراهم کردن فرصت مشارکت اسرائیل در هرگونه حل و فصل سیاسی در سوریه متقاعد کند و از این فراتر گستاخی اسرائیلی ها به جایی رسید که نتانیاهو همچنان از واشنگتن درخواست دارد جامعه جهانی را به حاکمیت اسرائیل بر بخش اشغالی سوریه از سال ۱۹۶۷ متقاعد کند.

نظر شما