شناسهٔ خبر: 135140 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

صادرات ایران به آمریکا از واردات پیشی گرفت

صادرات با افت شدید صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه و فوریه امسال تراز تجاری ایران با این کشور مثبت شد.

به گزارش«نماینده»، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۲ ماهه سال جاری میلادی افت ۴۴ درصدی داشته است.

مبادلات تجاری دو کشور در ماه های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته بالغ بر ۴۶.۲ میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۵.۷ میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه و فوریه امسال حدودا به یک چهارم صادرات آمریکا به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. آمریکا در ماه های ژانویه و فوریه سال قبل ۴۴.۱  میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.

با وجود افت شدید صادرات آمریکا به ایران واردات این کشور از کشورمان در ماه  های ژانویه و فوریه امسال رشد ۶.۵ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۱۳.۵ میلیون دلار رسیده است. واردات آمریکا از ایران در ۲ ماهه نخست سال قبل ۲.۱ میلیون دلار اعلام شده بود.

دولت آمریکا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که از نیمه ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شده واردات برخی کالاها از جمله فرش، زعفران، پسته و خاویار از ایران را آزاد کرده است. طی سالهای گذشته و در پی تحریم‌های این کشور صادرات ایران به آمریکا به مرز صفر رسیده بود.

نظر شما