شناسهٔ خبر: 135107 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نتیجه مذاکرات جبهه مردمی با کاندیداها/ رضایی جایگزین جلیلی شد

اعضای جبهه مردمی گزارش نتیجه مذاکرات شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرائت شد.

به گزارش «نماینده»، دومین مجمع ملی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» از دقایقی پیش در مجموعه شهر آفتاب با حضور سه هزار نفر از اعضای این جبهه آغاز شد.

مهدی محمدی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در سخنانی گزارشی از آخرین روند کار این جبهه ارائه داد که بدین شرح است:

نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی روز پنج شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد. در این مجمع، که در آن منتخبان استان ها، اقشار و حامیان جبهه با حق رای حضور داشتند، ۲۱ فرد به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به رای اعضای مجمع گذاشته شدند و اعضای محترم مجمع از میان آنها به ۱۰ تن رای دادند.

این ۲۱ نفر خود از میان ۵۳ نفر برگزیده شده بودند که اسامی آنها طی یک فرآیند دو هفته ای، منطبق بر مجموعه ای از شاخص ها، از طریق اعضای مجمع از سراسر کشور به هیئت موسس جبهه پیشنهاد شده بود. هیئت موسس، پس از مذاکره فرد به فرد با این ۵۳ نفر و اعمال ضوابط مصوب، نام ۲۱ نفر از کسانی را که با کاندیداتوری موافقت داشته یا مخالفت جدی با طرح نام خود به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، به مجمع اول اعلام کرد.

در مجمع اول، ۲۱۳۳ تعرفه مصرف شد. از این میزان، ۱۹۱۶ تعرفه سالم و ۲۱۷ تعرفه باطله بود. علت وجود ۲۱۷ تعرفه باطله هم این بود که مطابق قاعده اعلام شده در مجمع اول، تعرفه هایی که حاوی نام کمتر یا بیشتر از ۱۰ کاندیدا بود باطله محسوب گردید و شمارش نشد.

پس از توزیع تعرفه ها، رای گیری، و شمارش آرا، نتایج زیر، به ترتیب اکثریت آرا، حاصل شد:

همچنین در مجمع اول ۳۰ عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی انتخاب شدند که اسامی و آراء آنها قبلا از طریق رسانه ها اعلام شده است.  

پس از تشکیل شورای مرکزی، هیئت رییسه شورای مرکزی و مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز انتخاب شد که اسامی آنها هم قبلا از طریق رسانه ها اعلام شده است.

پس از این مرحله، چنانکه مکررا اعلام شده است هیئت رییسه شورای مرکزی با کاندیداهای منتخب در مجمع اول وارد مذاکره شد تا از میان آنها، ۱۰ کاندیدایی را که اولا حائز بیشترین رای شده اند و ثانیا به مکانیسم و شروط جبهه متعهد هستند، انتخاب و به مجمع ملی دوم معرفی نماید.

این مذاکرات تا آخر وقت دیشب (۱۶ فروردین ۱۳۹۶) ادامه داشته و در ادامه توضیح خواهم داد که کاندیداها به ترتیب حروف الفبا در این مذاکرات چه موضعی اتخاذ کردند.

آقای مهرداد بذرپاش در آخرین مذاکره اعلام کرد که تصمیم قطعی برای کاندیداتوری نگرفته است اما نظر مجمع ملی را برای خود دارای اولویت دانسته و در صورت کاندیداتوری در چارچوب سازوکار و تصمیمات جبهه عمل خواهد کرد. ایشان همچنین پیش از مجمع اول و در نشست با هیئت موسس، میثاق نامه جبهه را به طور مکتوب امضا کرده است.

با آقای سعید جلیلی در این مدت حداقل ۳ جلسه رسمی برگزار و در چندین جلسه غیر رسمی هم به تفصیل مذاکره شد. ایشان در نهایت اعلام کرد خروجی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را برای خود دارای حجیت نمی داند و در صورت کاندیداتوری در چارچوب مکانیسم و تصمیمات جبهه مردمی نیروهای انقلاب عمل نخواهند کرد.

آقای حمید رضا حاجی بابایی پیش از مجمع اول در دیدار با هیئت موسس جبهه، میثاق نامه را به طور مکتوب امضا و اعلام کرد در صورت کاندیداتوری از سازوکار و تصمیمات جبهه تبعیت خواهد کرد.

آقای محسن رضایی پیش از مجمع اول در دیدار با هیئت موسس جبهه، میثاق نامه را به طور مکتوب امضا و اعلام کرد در صورت کاندیداتوری از سازوکار و تصمیمات جبهه تبعیت خواهد کرد.

آقای سید ابراهیمرییسی از ابتدا نسبت به نامزد شدن امتناع داشت اما همواره از جبهه و فرآیند ها و سازوکار آن حمایت می کرد. پس از اعلام نظر مجمع اول ایشان از امتناع خود صرف نظر کرد و کاندیداتوری خود را محل تامل دانست. در آخرین مذاکره ایشان گفته است که من هنوز تصمیم قطعی برای نامزدی نگرفته ام اما با توجه به رای جبهه، مطالبه مردم و نظر بسیاری از شخصیت ها در صورتی که قصد کاندیداتوری داشته باشم حتما طبق سازوکار جبهه عمل می کنم و رای این مجمع در تصمیم نهایی من تاثیر خواهد داشت. همچنین ایشان با ارائه مکتوبی به هیئت رییسه جبهه سازوکار و شرایط جبهه را پذیرفته است.

آقای علیرضا زاکانی پیش از مجمع اول در دیدار با هیئت موسس جبهه، میثاق نامه را به طور مکتوب امضا و اعلام کرد در صورت کاندیداتوری از سازوکار و شروط جبهه تبعیت خواهد کرد.

آقای سید عزت الله ضرغامی نیز میثاق نامه را به طور مکتوب امضا و اعلام کرد در صورت کاندیداتوری از سازوکار و شروط جبهه تبعیت خواهد کرد.

آقای سید پرویز فتاح در آخرین مذاکره اعلام کرده است که سازوکار جبهه را کاملا قبول دارد. وی میثاق نامه جبهه را امضا کرده و گفته است که از هیچ کمکی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مضایقه نخواهد کرد. در عین حال ایشان تاکید کرده که تصمیمی برای کاندیدا شدن ندارد اما اگر بخواهد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا کند حتما سازوکار جبهه را قبول دارد و طبق آن عمل خواهد کرد.

آقای رستم قاسمی پیش از مجمع اول در دیدار با هیئت موسس جبهه، میثاق نامه را به طور مکتوب امضا و اعلام کرد در صورت کاندیداتوری از سازوکار و شروط جبهه تبعیت خواهد کرد.

آقای محمدباقر قالیباف روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ طی نامه ای به شورای مرکزی اعلام کرد که درخواستی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و ندارد اما در صورت ثبت نام در چارچوب سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عمل خواهد کرد.

آقای علی نیکزاد نیز طی نامه ای به هیئت رییسه اعلام کرد که سازوکار و شرایط جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را قبول دارد و در صورت کاندیداتوری طبق آن عمل خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است آقای علیرضا زالی پس از مجمع اول طی نامه ای از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

به این ترتیب و با توجه به آنکه فقط یک نفر از ۱۰ کاندیدای منتخب مجمع اول، یعنی آقای سعید جلیلی، از پذیرش سازوکار و مکانیسم جبهه امتناع کرد، نام ایشان از فهرست کاندیداهای معرفی شده به مجمع دوم حذف و نام آقای محسن رضایی که نفر یازدهم منتخب مجمع اول بود، به فهرست اضافه شد.

به این ترتیب، همانطور که در تعرفه های رای قابل مشاهده است، ۱۰ نفر از منتخبان مجمع اول که سازوکار و مکانیسم جبهه را نیز پذیرفته بودند معرفی می شوند و مجمع فعلی از میان آنها ۵ کاندیدا را برخواهد گزید.

این ترکیب ۱۰ نفره به استحضار و تایید هیئت محترم امنای جبهه رسیده است.

لازم به ذکر است، تمامی ۱۰ کاندیدای فعلی متعهد شده اند به تصمیم شورای مرکزی در این باره که چه تعداد از منتخبان پس از این مجمع در انتخابات ثبت نام کنند، چه تعداد در مناظرات حاضر شوند و نهایتا کاندیدای نهایی چه کسی باشد، پای بند باشند.

همچنین کاندیداها متعهد هستند در تشکیل تیم آینده دولت خود با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و تیم معرفی شده از سوی آن همکاری و هماهنگی کنند.

نظر شما