شناسهٔ خبر: 135049 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیش‌نویس طرح اصلاح ساختار نهادهای مالی غیردولتی در کمیسیون اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی/* باید اصلاح ساختاری نسبت به این سازمان و دیگر نهادهای عمومی دولتی انجام شود که پیش‌نویس طرح اصلاح ساختار نهادهای مالی غیردولتی در کمیسیون اقتصادی تهیه شده که بر اساس این طرح دولت نباید برای این نهادها تصمیم‌گیری کند بلکه باید فقط بر آنها نظارت داشته باشد.

به گزارش «نماینده»  پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه امروز شاهد ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور هستیم که معادل فروش نفت است گفت: این میزان قاچاق کالا سم مهلکی برای کشور محسوب می‌شود؛ اگر بخواهیم به تولید کشور کمک کنیم باید با جدیت از واردات کالاهای قاچاق جلوگیری به عمل آوریم. البته دولت نیز باید نسبت به رفع این مشکل اهتمام جدی داشته باشد.

وی اضافه کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا دو ماه آینده نهایی و به صحن علنی مجلس می‌آید که این لایحه نیز یکی از اقدامات اساسی کمیسیون اقتصادی در سال جاری است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایحه اصلاح قانون گمرک را یکی دیگر از برنامه‌های این کمیسیون در سال جاری عنوان کرد و گفت: کلیات اصلاح امور گمرکی کشور در سال گذشته در مجلس تصویب شده که تا ۴ ماه آینده در کمیسیون اقتصادی نهایی می‌شود.

وی همچنین از ابلاغ احکام برنامه ششم توسعه از سوی رئیس مجلس به دولت خبر داد و گفت: طبق یکی از احکام قانون برنامه ششم توسعه اختیارات شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد تفویض می‌شود که حکم آن صادر و از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: توقف ما در تصویب ۷ منطقه آزاد تجاری در کشور به دلیل این بوده که هنوز دولت نقشه این مناطق ازاد را ارائه نکرده که اگر ما آن را بررسی و تصویب می‌کردیم شورای نگهبان رد می‌کرد و از آن ایراد می‌گرفت.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما در حال حاضر در حال انجام مکاتبات با وزیر اقتصاد هستیم تا نقشه مناطق جدید آزاد را ارائه کنند، به محض وصول نقشه‌های مصوب ۷ منطقه آزاد از سوی وزارت اقتصاد اولین برنامه ما در این حوزه بررسی و تصویب مناطق آزاد است که همزمان با اصلاحات قانون جدید در مناطق آزاد انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر دولت در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طبق لایحه قبلیش اقدامی انجام ندهد، عملا موضوع بررسی و تصویب ۷ منطقه آزاد تجاری در مجلس منتفی می‌شود اما اصلاح قانون مناطق آزاد در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده را نیز یکی دیگر از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۹۶ دانست و افزود: این لایحه هر سال تمدید می‌شود که با پیگیری های مجلس در سال گذشته لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس ارائه شد که به زودی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌گیرد.

پورابراهیمی اضافه کرد: در اصلاحات لایحه مالیات بر ارزش افزوده سعی می‌کنیم چالشهای تولیدکنندگان در بخشها و صنوف مختلف را طوری تصویب کنیم تا کمترین چالش را در این حوزه داشته باشیم؛ تصور بنده این است که در ابتدای نیمه دوم امسال جمع‌بندی لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به پایان برسانیم.

وی بررسی لایحه ایجاد صندوقهای مکانیزه فروش را نیز در دستور کار امسال کمیسیون اقتصادی مجلس دانست و گفت: این لایحه به کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود که نهایتا تا مهر و یا آبان ماه امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برنامه این کمیسیون برای کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد در سال جاری خبر داد و گفت: به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که دولت فقط به آن کمک می‌کند اما منابع آن دولتی نیست؛ وزارت رفاه با زیر پا گذاشتن حوزه سندیکایی کارفرما و کارگران برای صندوق تامین اجتماعی تصمیم‌گیری می‌کند که نباید اینگونه باشد که باید اصلاح ساختاری نسبت به این سازمان و دیگر نهادهای عمومی دولتی انجام شود که پیش‌نویس طرح اصلاح ساختار نهادهای مالی غیردولتی در کمیسیون اقتصادی تهیه شده که بر اساس این طرح دولت نباید برای این نهادها تصمیم‌گیری کند بلکه باید فقط بر آنها نظارت داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزارت رفاه به چه حقی در بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه‌اش که به عنوان نهاد عمومی است دخل و تصرف می‌کند؟

پورابراهیمی همچنین تعیین تکلیف سهام عدالتر ا نیز یکی دیگر از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری عنوان کرد و گفت: ۱۰ سال از موضوع سهام عدالت می‌گذرد اما دولت با این وجود تصمیم گرفته که فقط به سهامداران صورت حساب ارائه کند در صورتی که ما می‌گوییم باید سهامداران نسبت به سهامشان دخل و تصرف داشته و بتوانند آن را خرید و فروش کنند؛ از نظر ما ارائه صورت حساب برای سهام عدالت تصمیمی غیرکارشناسی و ناپخته است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: سود شرکتهای بورسی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: طرح آزادسازی سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی در حال تدوین است و به زودی نهایی می‌شود. ، پورابراهیمی یکی از مشکلات امروز اقتصاد کشور را متکی نبودن بر اقتصاد دانش بنیان دانست و تاکید کرد: قوانین امروز کشور پاسخگوی اقتصاد دانش‌بنیان نیست که پیش‌نویس طرحی با عنوان طرح جامع قوانین و مقررات دانش‌بنیان در کمیسیون اقتصادی آماده شده که سعی می‌کنیم با موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی آن را به صحن پارلمان ارائه دهیم.

وی تهیه پیش‌نویس طرح اصلاح قوانین و مقررات حسابرسی در کشور را نیز یکی دیگر از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری دانست و گفت: به عنوان مثال سازمان حسابرسی امروز هم استاندارد تدوین و هم آن را اجرا می‌کند که این خلاف قانون است. استقلال حسابرسی باید در قانون اصلاح شود که در نیمه دوم امسال طرح اصلاح قوانین و مقررات حسابرسی در کشور مطرح و بررسی می‌شود.

پورابراهیمی همچنین رصد میدانی مشکلات در مناطق محروم را در دستور کار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۹۶ عنوان و تاکید کرد: قرار است اعضای کمیسیون اقتصادی امسال در مناطق محروم حضور یابند تا مسائل اقتصادی این مناطق را بررسی و رصد کنند.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی کردیم اعضای کمیسیون اقتصای امسال به مناطق محروم ۱۰ استان کشور سفر کنند که اولین سفر آنها این هفته به استان خوزستان است و از شهرها و مناطق محروم استان بازدید دارند و مشکلات این مناطق را بررسی می‌کنند.

وی افزود:توجه به تولید شاه‌بیت موضوعات اقتصادی کشور است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید کرده و سالهای متمادی را با این محوریت نامگذاری کرده‌اند. با توجه به نقش مجلس در اجرای منویات مقام معظم رهبری، مجلس اقداماتی را در این راستا انجام داده که قرار شده برنامه جامعی ارائه کنیم که در قالب یک برنامه مدون آن را مطرح کرده‌ایم.

پورابراهیمی تاکید کرد: بررسی لوایح و طرح‌هایی که در سال گذشته در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته و نیز بخشی در حوزه نظارت بر اجرای طرحها و قوانین در دستور کار کمیسیون اقتصادی در سال جاری قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس یک نظرسنجی که مرکز پژوهشهای مجلس انجام داده فعالان اقتصادی اعلام کرده‌اند که برای فعالیت در حوزه اقتصادی و تولید و کسب و کار با مشکل تامین مالی متکی به نظام بانکی روبرو هستند که با این رویکرد این موضوع یکی از محورهای تصمیمات کمیسیون اقتصادی در سال گذشته است که اصلاح نظام بانکی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با ابراز تاسف از اینکه تا امروز هیچ اقدامی در رابطه با اصلاح قانون بانکداری بدون ربا انجام نشده است، گفت: تاکنون جلساتی را با مسئولان بانک مرکزی داشته‌ایم که هر بار هم دولت وعده داده که لایحه مربوطه را به مجلس ارائه می‌کند؛ البته در ماههای پایانی سال ۹۳ هم به مجلس اعلام کردند که طرح اصلاح نظام بانکی را ارائه نکنیم تا دولت آن را ارائه دهد.

پورابراهیمی اضافه کرد: خوشبختانه در مجلس دهم اعضای کمیسیون اقتصادی اهتمام داشتند که طرح اصلاح نظام بانکداری بدون ربا پیگیری شود و با اصلاحاتی در دستور کار قرار گرفت که در مهرماه سال گذشته کلیات آن تصویب و جزئیات آن نیز هم اکنون در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه باید مشکل اساسی تولیدکنندگان در حوزه تامین منابع بانکی را بروزرسانی و آنها را از نظر فقهی و شرعی بررسی و نواقص آن را رفع کنیم، اظهار داشت: تجربه بانکداری اسلامی با استفاده از قوانین دیگر کشورها در اختیار ماست و این قانون در دیگر کشورها نیز اجرا می‌شود اما ما این طرح را بر اساس قوانین خودمان و فقه شیعی ارائه می‌دهیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که قانون بانکداری اسلامی تا تابستان امسال نهایی و در مجلس نیز تصویب شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین یکی دیگر از برنامه‌های این کمیسیون در سال جاری را اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌گیرد البته بخشهایی از این قانون که نیازمند آیین‌نامه بوده اصلا تدوین نشده و یا در صورت تدوین نیز خروجی اجرای آن از سوی دولت مشخص نیست.

نظر شما