شناسهٔ خبر: 134816 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سفر تیلرسون به مسکو و امکان تغییر در روابط آمریکا و روسیه

ترامپ نخستین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو برای ماه آوریل در شرایطی برنامه ریزی شده که کنگره آمریکا امکان دخالت روسیه در پیروزی ترامپ در انتخابات را در درازمدت دنبال خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، روزنامه «کامرسانت» در تحلیلی نوشته است: "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه جدید آمریکا به احتمال زیاد در اواسط ماه آوریل به مسکو سفر خواهد کرد. خبر فراهم سازی مقدمات این سفر همزمان با این خبر منتشر شد که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا جلسات شنود خود در رابطه با امکان نفوذ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده را آغاز کرده است.

البته هنوز دلیلی که دخالت روسیه در روند انتخابات را ثابت کند، ارائه نشده است، ولی نمایندگان کنگره قصد دارند موضوع ردپای روسیه در پیروزی "دونالد ترامپ" را در درازمدت زیر نظر داشته باشند. در واقع این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که تحقیقاتی در مورد امکان همدستی یک رئیس جمهور با کشور بیگانه ای انجام می شود که این مسئله دورنمای روابط عادی بین روسیه و ایالات متحده را بیش از پیش غیرقابل پیش بینی می کند.

ردپای روسیه در طول ریاست جمهوری ترامپ دنبال خواهد شد

به عقیده "آندری کورتونوف" مدیر اجرایی شورای روسیه در امور بین الملل، روش مخالفان ترامپ آن است که با تحت فشار قرار دادن رئیس کاخ سفید، وی را در وضعیت تدافعی قرار داده و امکانات او برای تحقق بخشیدن به وعده های انتخاباتی اش را تا جای ممکن محدود سازنند. به گفته وی، و این موضوع قطعا برنده خواهد بود، برای اینکه حتی آمریکایی هایی که کمتر نگران سیاست خارجی کشورشان هستند، قطعا به مسئله تهدید واقعی و یا بالقوه برای دموکراسی آمریکا واکنش نشان می دهند.

این کارشناس افزود: «اختلاف نظر با روسیه در مورد سوریه و یا اوکراین، یک مسئله است، ولی امکان دخالت مسکو در امور داخلی آمریکا، موضوعی کاملا جدی بوده و اصلی ترین تهدید برای دموکراسی آمریکایی بشمار می رود که قطعا عواطف بسیاری را برخواهد انگیخت.»

"آنتون فدیاشین" استاد تاریخ دانشگاه واشنگتن نیز عقیده مشابهی داشته و در گفتگو با این روزنامه گفته است: «اقدامات کنگره نشان داده که بطور واضح روابط آمریکا و روسیه در طول دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ موضوع اصلی در مبارزات سیاسی داخلی در ایالات متحده خواهد بود. ضمن اینکه این مسئله قطعا در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز علیه جمهوری خواهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

نباید منتظر تغییر زیادی در روابط روسیه و آمریکا بود

ضمن اینکه کارشناسان انتظار ندارند که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه نیز تغییر مثبت زیادی در روابط دوجانبه بوجود آورد. چند روز قبل خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تیلرسون قصد دارد در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل شرکت نکند، تا بتواند در جریان نخستین مذاکرات دونالد ترامپ با "جی شین پینگ" رئیس جمهوری چین که قرار است در تاریخ ۷-۶ آوریل در ایالت فلوریدا برگزار شود، حضور داشته باشد. سپس برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۷ به ایتالیا سفر کرده و از آنجا در تاریخ ۱۲ آوریل به مسکو سفر خواهد نمود.

بعد از آن وزارت امور خارجه آمریکا هم فراهم سازی مقدمات سفر رئیس خود به روسیه را تایید کرد، ولی تاریخ دقیقی برای این سفر اعلام نکرد. البته در وزارت امور خارجه روسیه این خبر را نه تایید و نه تکذیب کردند.

بعد از آغاز به کار دولت ترامپ، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در تاریخ ۱۶ فوریه در بن (آلمان) و در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر ملاقات کرده و امکان همکاری مسکو و واشنگتن در مسائل بین المللی را بررسی کرده اند.

غرب فعلا علاقه ای به نزدیک شدن به روسیه ندارد

به عقیده "والری گاربوزوف" مدیر موسسه آمریکا و کانادا در روسیه، در صورت سفر تیلرسون به مسکو، قطعا مسائل کلی در روابط دوجانبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در عین حال مبارزه با تروریسم در سوریه و مسئله کنترل تسلیحات که از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا مطرح شده، نیز باید مورد تبادل نظر طرفین قرار می گیرد.  

وی گفته است: «به نظر من روسیه بطور غیرمستقیم مسئله تحریمها را نیز مطرح خواهد کرد و تیلرسون مواضع دولت جدید آمریکا در رابطه با پیوستن منطقه کریمه به روسیه، مناقشه نظامی دونباس اوکراین و روند اجرای توافقنامه مینسک را بیان خواهد کرد.» به گفته وی، البته بطور واضح دو طرف بر مواضع قبلی خویش در رابطه با این مسائل باقی خواهند ماند. تنها نکته مثبت آن است که بعد از آن مقامات مسکو و واشنگتن ممکن است گفتگو در رابطه با این موضوعات را آغاز کنند.

عقیده "دمیتری دانیلوف" رئیس بخش امنیت اروپایی موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه نیز چنین است: «در شرایط کنونی هیچکس در غرب روی کارت روسیه شرط بندی نمی کند. دولت آمریکا با توجه به شرایط داخلی این کشور، تلاش زیادی در جهت بهبود روابط با روسیه نخواهد نمود. در اروپا نیز کمتر کسی علاقه مند است تا مسکو را به جمع خویش راه دهد، برای اینکه لابیهای ضدروسی بشدت روی موضوع تهدید بالقوه از جانب روسیه کار می کنند.»

نظر شما