شناسهٔ خبر: 134797 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته‌نامه مثلث

پیام مطالبه مردمی ‌از «رئیسی»

امیرابراهیم رسولی صف کاندیداها هر روز افزون می‌شود ‌بی‌آنکه سوال شود چه گزینه‌ای می‌تواند و شرایط برد انتخاباتی و جلب رای مردمی ‌را دارد.

  «نماینده»؛ امیر ابراهیم رسولی/* این روزها با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام کاندیداها اخبار متفاوتی از جریان‌ها و گروه‌ها و اشخاص به گوش می‌رسد. نیروهای ارزشی و انقلابی از یک سو، اصلاح‌طلبان از سوی دیگر و حامیان دولت هر کدام سعی می‌کنند شرایط را به نفع خود تغییر دهند تا کاندیدای مورد نظرشان را در معرض رای مردم قرار دهند.

صف کاندیداها هر روز افزون می‌شود ‌بی‌آنکه سوال شود چه گزینه‌ای می‌تواند و شرایط برد انتخاباتی و جلب رای مردمی ‌را دارد.

وضعیت کنونی دولت باتوجه به قفل شدن اقتصاد کشور از ‌بی‌تدبیری و مدیریت ضعیف و عدم‌عمل به وعده‌ها از سوی حسن روحانی نشان می‌دهد اوضاع مقبولیت وی دچار بحران شده و ناکارآمدی دولت به بالاترین حد خود رسیده است. ناهماهنگی و اختلافات داخلی در دولت تدبیر از یک سو و ناامیدی مردم از عملکردشان از سوی دیگر همگی بیانگر آن است که آمارها و نظرسنجی‌های حاصله از افت شدید محبوبیت روحانی واقعیتی غیرقابل انکار است.

در چنین شرایطی باید با دقت بررسی کرد که چه گزینه‌ای می‌تواند مورد نظر مردم باشد و جدا از گروه‌گرایی‌های موجود به سوی آن پیش رفت. همه کاندیداهایی که تا امروز خود را واجد شرایط می‌دانند و فکر می‌کنند می‌توانند با پشت سر گذاشتن حسن روحانی مشکلات مردم را حل کنند باید بدانند رای دستوری و فرمایشی نیست. این مردمند که براساس عملکرد و سابقه تصمیم گرفته و عمل می‌کنند. احزاب باید به دور از تنگ‌نظری به مطالبه مردم فکر کنند و در عین حال تشخیص دهند چه کسی توانایی برطرف کردن مشکلات مردم را دارد.

جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب نیز که چند ماهی است شروع به کار کرده باید با دریافت منطقی از شرایط و نظر مردم از شعارگرایی فاصله گیرد و با قرار گرفتن در متن مردم خود را با آنان هماهنگ کند و اجازه ندهد بعضی جریان‌ها و احزاب با فشار به این جبهه مسیر مردمی ‌را خدشه دار کنند.

این روزها تنها گزینه‌ای که نشان داده موج مطالبه مردمی ‌را همراه دارد حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی است. درخواست مردمی ‌از استان‌ها، نخبگان و بعضی شخصیت‌ها و گروه‌ها نشان می‌دهد که مردم از دولت تدبیر ناامید شده‌اند و به‌دنبال یک منجی برای رهایی از وضع موجود و تغییر هستند. گرچه یک دوره‌ای شدن یک رئیس‌جمهور در ایران سابقه نداشته است اما به نظر می‌رسد شرایط مهیاست تا با حضور یک شخصیت ملی و فراجناحی که سابقه روشنی در سطوح مدیریتی داشته و از حواشی دور بوده تنفسی تازه به سیستم مدیریتی کشور برسد و از این وضعیت خاص خارج شود.

پس از اخبار مرتبط با حضور حجت‌الاسلام رئیسی برای کاندیداتوری گرچه دفتر ایشان طی بیانیه‌ای خدمت به مردم در آستان قدس را اولویت ایشان اعلام کرد اما توجه به متن نامه به‌رغم ‌بی‌میلی ایشان تکذیب صریح را نشان نمی‌دهد و این امیدی است برای نیروهای انقلاب که به مطالبه مردم توجه کنند و با بی‌توجهی به بی‌میلی ایشان برای قانع کردن وی تلاش کنند. طبیعی است که فردی چون آقای رئیسی با حکمی‌ که از رهبر انقلاب گرفته و در یک سال اخیر خدمات قابل قبولی ارائه داده است تمایل ندارد شهر مقدس مشهد را ترک کند اما میل او مهم است یا آینده و سرنوشت کشور؟

امروز باید دید افراد در کجا می‌توانند منشأ خدمات باشند و به همان طرف حرکت کرد. پیام مطالبه مردم برای حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری آن است که جریان‌ها، شخصیت‌ها و افراد موثر برای اقناع ایشان حرکت کنند و تلاشی مضاعف نمایند و ترس از شکست آنان را از این حرکت و تلاش مأیوس نکند.

دودلی و تردید امروز آفت حرکت به سمت گزینه مقبول و اصلح است. پیام مطالبه مردم برای حضور رئیسی چیزی جز دوری از این ‌ دودلی نیست. پس باید بدون توجه به عدم رغبت شخصی ایشان برای اقناع وی تلاش کرد و یقین داشت در یک رقابت انتخاباتی برد و باخت چنانچه براساس تکلیف باشد ‌دودلی در آن‌جایی ندارد، برنده انتخابات باشد میدان خدمت وسیع می‌شود در غیر این صورت هم فرصت خدمت قبلی برقرار است و چیزی برای نظام و انقلاب از دست نخواهد رفت.

هفته نامه مثلث

نظر شما