شناسهٔ خبر: 134791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شکست ترامپ در برابر «اوباما کِر»

کنگره آمریکا طرح بیمه درمانی مورد حمایت «ترامپ» برای جاگزینی بیمه درمانی «اوباما» نتوانست حد نصاب کافی برای کسب حمایت نمایندگان را به دست آورد و از دستور کار برای رای‌گیری خارج شد.

به گزارش «نماینده»، به نقل از رویترز، طرح بیمه درمانی مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،   برای جاگزینی بیمه درمانی «باراک اوباما» موسوم به اوباما کر نتوانست حد نصاب کافی برای کسب حمایت نمایندگان را به دست آورد، و در نتیجه از دستور کار برای رای‌گیری در مجلس نمایندگان خارج شد.

در جلسه مجلس نمایندگان دموکرات‌ها یک‌ پارچه مخالف این طرح بودند و شماری از جمهوریخواهان نیز به مخالفت با آن پرداختند.

طرح خدمات درمانی همگانی ارائه‌شده از سوی کاخ سفید از مهمترین گام‌های دولت دونالد ترامپ، از زمان آغاز به کار وی توصیف شده بود. طرح ارائه‌شده در حالی رای نیاورد که کنگره آمریکا در کنترل حزب جمهوریخواه، یعنی همان حزبی‌ است که ترامپ از سوی آن به مقام ریاست‌جمهوری رسیده‌است.

رویترز می نویسد شماری از جمهوریخواهان میانه‌رو و گروهی از محافظه‌کارترین نمایندگان این حزب، به مخالفت با بیمه ترامپ پرداختند. نمایندگان حزب دموکرات بصورت یکپارچه مخالف این طرح بودند.

سوم فروردین ماه، پس از عقب افتادن رای‌گیری در مجلس نمایندگان برای جایگزین کردن طرح ارائه‌شده به‌جای بیمه همگانی اوباما (موسوم به اوباماکـر)،  ترامپ به جمهوریخواهان هشدار داده بود که زمان مذاکره به پایان رسیده است و باید روز جمعه این طرح به رای گذاشته شود.

روز جمعه چهارم فروردین ماه حد نصاب کافی برای حمایت و تصویب آن به دست نیامد و «پل رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، به خبرنگاران گفت: با ترامپ در مورد خارج کردن طرح از دستور کار در این مجلس به توافق رسیده است.

پیش از این کریس کولینز، یکی از نمایندگان جمهوریخواه و از حامیان رئیس‌جمهوری، تاکید کرده بود فارغ از رای نهایی، چه آری یا نه، ترامپ خواهان رای‌گیری در روز جمعه است.

بسیاری از جمهوریخواهان و نیز خود دونالد ترامپ، طی سال‌های گذشته، بارها از بیمه‌ خدمات درمانی اوباما انتقاد کرده و گفته بودند باید آن را با قانون دیگری جایگزین کرد. موضوع جایگزینی آن در کارزار انتخاباتی ترامپ، در جریان رقابت‌های او با هیلاری کلینتون از حزب دموکرات نیز بارها مطرح شد.

خارج شدن طرح تازه از دستور کار رای‌گیری، به این معنی‌ست که طرح اوباما (اوباماکـر)، که از جمله «میراث» دوران ریاست‌جمهوری او توصیف شده، همچنان اجرا خواهد شد.

نظر شما