شناسهٔ خبر: 134790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

تحریم‌ها و بدعهدی‌های آمریکا از فردای برجام آغاز شد

کاخ سفید ۲۷ دی ماه سال ۹۴؛ روز اجرا برنامه جامع اقدام مشترک که حاصل ۱۸ ماه رفت و آمد دیپلماتیک بین ایران و ۶ کشور دیگر است کلید اجرا می‌خورد اما همزمان بدعهدی‌های آمریکا هم آغاز می‌شود.

به گزارش «نماینده»، ۲۷ دی ماه سال ۹۴ روز اجرا برنامه جامع اقدام مشترک که حاصل ۱۸ ماه رفت و آمد دیپلماتیک بین ایران و شش قدرت جهانی است کلید اجرا می خورد.

کمی بعد اتحادیه اروپا، وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است. باراک اوباما رئیس‌جمهوری این کشور هم فرمان اجرایی رفع تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.
چند روز بعد شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ توافق هسته‌ای با ایران را تایید و قطعنامه‌های قبلی این شورا در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد.
بر اساس قانون، کمیسیون امنیت ملی مجلس  موظف است هر شش ماه یک بار گزارشی از اجرای برجام را به صحن علنی ارائه کند.  
مجلس در گزارش اول خود می گوید: کشورهای عضو ۱+۵ به منظور اجرا ی تعهدات خود اقداماتی سطحی، محدود و صرفاً جنبه رفع تکلیفی داشتند، فضای به وجود آمده گشایش‌هایی را در پی داشته  اما کفه ترازوی بدعهدی‌ها بسیار سنگین تر از تعهدات انجام شده طرف غربی و امریکایی است.
تهدیدهای واشنگتن برای مجازات بانک‌های اروپایی  در صورت مبادلات تجاری با تهران،  افق امید های برجامی را مه آلود کرده؛ آمریکا فضای نقل و انتقال پول و ارزدرون سیستم دلار برای ایران باز نشده  و نقل و انتقالات ایران با مشکلات و موانع جدی روبه‌روست.
بیمه‌های بین‌المللی هنوزپوشش کامل و فراگیر ندارند و علاوه بر اینها در روز دوم اجرایی شدن برجام  اولین تحریم جدید آمریکا علیه ملت ایران وضع شد مهر تأییدی بر تعبیر هشدارآمیز رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر بدعهدی و پیمان شکنی آمریکا بود.
قانون صدور ویزا برای شهروندان کشورهای دارای معافیت از ویزای آمریکا اگر از ماه مارس سال ۲۰۱۱ به بعد به ۴ کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند...
- دستبرد دو میلیارد دلاری آمریکایی‌ها به اموال ایران... 
-امضای وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما
- استفاده از ابزارهای مختلف سیاسی و تلاش برای نامناسب جلوه دادن فضای سیاسی ایران، با تکیه بر مفاهیم خودساخته نظیر حمایت از تروریسم و ادعای سوء رفتار در حوزه حقوق بشر
-مصادره ۲/۸ میلیون دلاری اموال ایران با ادعای دخالت در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۷ در بیت‌المقدس...
-تأخیر در صدور مجوز خرید هواپیما 
و تحریم‌های ایران به واسطه توانمندی دفاعی.
سال دوم اجرای برجام اما دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکاست...کسی که برجام را یکی از بدترین توافق‌هایی تاریخ می داند وپیشتر گفته بود که این توافق را پاره خواهد کرد.
حدود ۱۴ ماه از زمان اجرای برجام می گذرد؛ مانی که برای به بار نشستن میوه برجام برخی آن را کم و البته بعضی هم کافی می دانند.
با روی کار آمدن ترامپ برجام وارد فصل جدیدی از حیات خود شده است فصلی که به گفته مقامات کشورمان در صورت ادامه بدعهدی ها سناریو های دیگری را پیش روی تصمیم گیران قرار خواهد داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که دومین گزارش برجامی خانه ملت در اوایل سال جاری منتشر خواهد شد؛ گزارشی که بر پایه مستندات وزارت خارجه است.

نظر شما