شناسهٔ خبر: 134726 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

ناتوانی دولت در دیپلماسی اقتصادی / سفارتخانه ها در گسترش طرف های تجاری ایران غفلت ورزیده اند

موسوی لارگانی/2 کارشناسان اقتصادی حاضر در سفارتخانه ها نتوانسته اند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند لذا در برقراری ارتباط موثر با اتاق بازرگانی کشور مربوطه و تجار و فعالان اقتصادی ناکام مانده اند.

به گزارش «نماینده» سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد دولت در دیپلماسی خارجی و عدم برقراری ارتباط مطلوب با سایر کشورها در حوزه های اقتصادی گفت :علی رغم اینکه دولت یازدهم ادعا می کرد در حوزه دیپلماسی خارجی به موفقیت قابل توجهی دست یافته بنحوی که در این تعامل توانسته با بسیاری از کشورها ارتباطاتی برقرار کند اما در عمل شاهد بودیم این ارتباطات نتوانست به برقراری ارتباط دوسویه مطلوب اقتصادی منجر شود. هر چند در سفارتخانه های جمهوری اسلامی کارشناسان اقتصادی حضور دارند و از حقوق و مزایای خوبی هم برخوردارند اما کارشناسان اقتصادی حاضر در سفارتخانه ها نتوانسته اند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند لذا در برقراری ارتباط موثر با اتاق بازرگانی کشور مربوطه و تجار و فعالان اقتصادی ناکام مانده اند.
موسوی لارگانی در این باره افزود :بی تردید اگر مسوولین برنامه‌ریزی درستی داشته باشند می توانند در هر سفارتخانه ای نمایشگاهی از توانمندی تولیدات داخلی کشور به نمایش بگذارند تا با بازرگانان، مصرف کنندگان و اصناف مختلف کشور مورد نظر ارتباط برقرار کنند و به واسطه چنین نمایشگاه هایی نیازهای خود را از جمهوری اسلامی تامین نمایند. متاسفانه علی رغم اینکه گفته می‌شود در دیپلماسی خارجی قدرتمند عمل شده اما در زمینه اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای هم مرزی چون عراق، افغانستان و پاکستان تحت سیطره محصولات چین قرار گرفته اند. تولید کنندگان چینی از فرسنگ ها راه توانسته اند بازارهای منطقه و نزدیک ایران را از آن خود کنند در حالی که ایران در این زمینه غفلت ورزیده و تنها به چند کشور انگشت شماری اکتفا کرده که مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره کردند.
سید ناصر موسوی لارگانی اظهار داشت :اگر بخواهیم بازار منطقه را (نه بازار جهان و اروپا) حداقل بازار آسیا را تصرف کنیم باید به کیفیت محصولات داخلی و نو آوری بیشتر توجه کنیم. بی شک با فرهنگ سازی، تبلیغات مطلوب و افزایش کیفیت محصولات داخلی در سایر کشورها می توانیم به توسعه اقتصادی دست بیابیم و تولیدات ما به چند کشور انگشت شمار محدود نشود.

نظر شما