شناسهٔ خبر: 134715 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سیاست‌های حاکم بر اقتصاد بخش مسکن را به رکود برد

مسکن مهر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه سهم مسکن به‌ طور واقعی در اقتصاد کشور ۱۶ درصد است پس اگر مسکن از رکود خارج شود، اقتصاد کشور نیز تکان خواهد خورد، گفت: سیاست‌های حاکم بر اقتصاد موجب رکود در بخش مسکن شده است.

به گزارش «نماینده» حسن محتشم با اشاره به اینکه نباید دولت اجازه دهد که سال آینده رکود مسکن وارد پنجمین سال خود شود، گفت:سهم مسکن به‌طور واقعی در اقتصاد کشور ۱۶ درصد است پس اگر مسکن از رکود خارج شود تحولی اساسی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد. بخش مسکن در اقتصاد کشور تأثیر بسزائی دارد و اگر رونق بگیرد، می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و پویا شدن اقتصاد شود.

وی تاکید کرد:رکود مسکن ناشی از رکود اقتصاد کلان کشور است و اگر این رکود ادامه پیدا کند تبعات منفی زیادی در پی خواهد داشت. این رکود مسکن، چندان عادی و معمولی نیست و دولت نیز به خوبی می‌داند که مسکن به خاطر شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور و متأثر از این سیاست‌های دولت دچار رکود شده است.

محتشم افزود: دولت باید شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد چرا که سیاستهای حاکم بر اقتصاد موجب رکود در بخش مسکن شده است هر چند بخش مسکن به تنهایی نمی‌تواند رونق بگیرد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه رشد اندک معاملات را در ماه گذشته شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در بخش اقتصاد کلان بیش‌تر بر کنترل تورم متمرکز بوده است و این باعث شده تا در سایر بخش‌های اقتصادی و به‌خصوص مسکن رکود حاکم شود، حال با توجه به اینکه دو سال پیش اعلام شد تا افق ۱۴۰۴ سالانه باید یک میلیون مسکن احداث شود اگر این تعداد احداث می‌شد می توانستیم امیدوار باشیم که عرضه و تقاضا متعادل شود، اما متاسفانه آمارها حاکی از این است که هیچ زمانی به این عدد و آمار نرسیده‌ایم.

محتشم در پاسخ به این سؤال که برخی آمارها حاکی از این است که خریدوفروش و ساخت و ساز واحدهای کوچک رونق گرفته است، گفت: به‌دلیل بالا بودن قیمت مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان این روزها خریدوفروش واحدهای کوچک و به تبع آن ساخت و ساز این واحدها رونق گرفته است.

وی افزود: از آنجا که تسهیلات بانک‌ها کفاف خرید واحدهای مسکونی بزرگ را نمی‌دهد، متقاضیان تلاش می‌کنند با تسهیلات بانکی به سمت واحدهای کوچک بروند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران با بیان اینکه نوسازی بافت های فرسوده اگر چه در دستور کار دولت است و قرار بود سالانه ۱۰ درصد این اقدام انجام شود اما متاسفانه در حد زیر ۱۰ درصد موفقیت داشته است، گفت: این کار به نفع جامعه و ساخت و ساز کشور است، ‌در این راستا انجمن انبوه‌سازان با همکاری یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی(شرکت عمران و بهسازی شهری) وارد مذاکره و همکاری شد و این مجموعه بخشی از پلاک‌های فرسوده را در اختیار انبوه‌سازان قرار داده تا آنرا نوسازی کنیم.

محتشم تأکید کرد: مسکن جزء بخش‌های مولد و پیشران اقتصادی کشور است و با صنایع مختلف زیادی در ارتباط است پس اگر مسکن فعال شود، این صنایع تولیدی را تحت تأثیر قرار خواهد داد،

وی تصریح کرد: همه به خوبی می‌دانیم که این رکود دائم نیست و منحنی نزول قیمت مسکن متوقف شده است و در حال حرکت به سمت بالا است.

نظر شما