شناسهٔ خبر: 134707 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سه راهبرد اشتغال‌زایی در سال۹۶/ایجاد۹۰۰صندوق تامین مالی در۱۶استان

عکس مفهومی اقتصاد مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه در تاریخی‌ترین زمان از نظر تعداد ورودی‌ها به بازار کار قرار داریم،سه استراتژی اشتغال زایی در سال «اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال» را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» اصغر نورالله‌زاده با اشاره به تشریح وضعیت کنونی اشتغال کشور با توجه به نامگذاری سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» گفت: با توجه به اینکه بحث اشتغال معلول عاملی به نام تولید است، لذا در پیام رهبر معظم انقلاب، تولید و اشتغال به صورت همگام با یکدیگر ذکر شده است؛ بدین معنا که ابتدا باید فعالیت‌های اقتصادی کشور را در جهت رشد تولید در بخش خدمات و محصول سوق دهیم تا خروجی آن‌ منجر به اشتغال پایدار شود.

وی با اشاره به اینکه‌ در تاریخی‌ترین زمان به لحاظ تعداد ورودی‌ها به بازار کار هستیم، گفت: در حال حاضر جمعیت بین ۲۰ تا ۲۹ سال کشور حدود ۱۷ میلیون نفر و جمعیت بین ۱۵ تا ۲۹ سال کشور نیز حدود ۲۴ میلیون نفر است؛ در عین حال پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده به طور میانگین سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر متقاضی شغل باشند که از پنج سال آینده با در نظر گرفتن جمعیت فعلی ۲۰ تا ۲۹ سال کشور، این میزان ورودی به بازار کار به تدریج روند نزولی پیدا می‌کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، به نرخ رشد ۱.۲ درصدی جمعیت کشور بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کشور یکی از بالاترین نرخ‌های رشد جمعیت در دنیا است؛ به طوری که این نرخ با کشور چین که حدود یک میلیارد نفر جمعیت دارد برابری می کند. با توجه به این آمار، وضعیت اشتغال و تولید کشور در شرایط خاص وجود دارد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در کنار توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را به عنوان محور در سال ۹۶ قرار دادند.

وی درباره آخرین وضعیت تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال کشور با محوریت مناطق محروم گفت: این لایحه در آخرین هفته سال ۹۵ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت اما نوبت به رسیدگی آن نرسید، بنابراین بررسی این لایحه به امسال موکول شد که امیدواریم با همراهی مجلس، لایحه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغال در فروردین ماه با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد.

۳ استراتژی اشتغال/ ایجاد ۹۰۰ صندوق تامین مالی در ۱۶ استان

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره اقدامات این صندوق در بخش اشتغالزایی در سال ۹۶ نیز گفت: سیاست‌های ما در حوزه حمایت از تولید و اشتغال در سه استراتژی تعریف شده است؛ استراتژی نخست ایجاد صندوق‌های تأمین مالی خرد است که تاکنون در این زمینه ۵۷۴ صندوق در ۱۵ استان کشور تأسیس شدند و ۹ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات با اولویت مناطق محروم و روستاها، به آنها اختصاص داده شده است. این تسهیلات با ضمانت‌های محلی و بومی به متقاضیان ارائه می‌شود.

نورالله‌زاده ادامه داد: همچنین در سال ۹۶ ایجاد ۹۰۰ صندوق تأمین مالی خرد در ۱۶ استان دیگر با هدف ارائه تسهیلات در مناطق روستایی هدفگذاری شده است تا مجموع این صندوق‌ها به عنوان استراتژی نخست حمایت از تولید ملی به حدود ۱۵۰۰ صندوق برسد که ۸۰ تا ۹۰ درصد تسهیلات این صندوق‌ها در حوزه اشتغال است.

وی هماهنگی با مؤسسات خیریه‌ در جهت حمایت از امور آموزشی به افراد تحت پوشش با هدف فعالیت‌های اشتغالزا را استراتژی دوم عنوان کرد و گفت: در این زمینه با پشتیبانی و حمایت این خیریه‌ها، آموزش‌های لازم به افراد تحت پوشش جهت توانمندسازی این افراد داده می‌شود که در برخی از شهرها این اتفاق رخ داده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: توسعه شبکه توزیع فروش محصولات داخلی در جهت حمایت از تولید و در نهایت ایجاد اشتغال از استراتژی‌های سوم صندوق کارآفرینی امید است تا به زنجیره تولید و تأمین محصولات داخلی و جهانی متصل شویم که در این زمینه با حدود ۸۰ برند داخلی تفاهمنامه امضا شده است.

اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال از محل هدفمندی

نورالله‌زاده از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندسازی یارانه‌ها به اشتغال و تولید در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در بودجه امسال ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شده که از این میزان در صورت تحقق منابع، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال و تولید اشتغال‌محور اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع اشتغال، سیاست‌های ملی می‌طلبد و تنها منحصر به چند دستگاه نیست، گفت: بدون شک برای مدیریت بخش اشتغال و سونامی جمعیت ورودی به بازار کار، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که در کنار سیاست‌های داخلی باید به آن توجه شود. بنابراین خروج از بحران فعلی بیکاری، عزم همه قوا از جمله دولت و مجلس را می‌طلبد.

نظر شما