شناسهٔ خبر: 134686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موگرینی: آژانس پنج بار پایبندی تهران به برجام را تأیید کرده است

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) بار دیگر بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

موگرینی که در نشست «سیاست هسته‌ای» موسسه «کارنگی» صحبت می‌کرد، گفت: «هر نگاهی که در مورد توافق دارید و می‌دانیم اکنون نگاه متفاوتی در واشنگتن هست، اما  واقعیاتی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد.»
وی افزود: «تا الان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده است و به طور مداوم بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد.»
این مقام اروپایی با اشاره به جلسات مداوم کمیته برجام، گفت در این جلسات روند اجرای برجام از تمام جنبه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی افزود: «همانطور که می‌دانید، سازمان ملل هم از این توافق حمایت و آن را در شورای امنیت تائید کرده است.»
موگرینی ادامه داد: «بنابراین بگذارید مثل همیشه به صراحت بگویم که این توافقی است که به کل جامعه بین‌الملل تعلق دارد و اروپایی‌ها مصمم به حفظ آن هستند، چرا که اجرای کامل و دقیق آن کلید امنیت ماست.»
وی افزود: «دیپلماسی چندجانبه از طریق اتحاد به دستاوردی رسیده که با هیچ ابزار دیگری قابل دسترس نبود. هیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد.»
این مقام اروپایی ادامه داد: «این مسیری است که ما اروپایی‌ها می‌خواهیم ادامه دهیم. از سرگیری تقابل میان قدرت‌های جهانی، به نفع هیچ‌کس نیست و تنها امنیت ما را کاهش داده و ما را بیشتر در معرض این تهدیدات قرار می‌دهد.»
امکان مذاکره مجدد در مورد برجام وجود ندارد
وی در مورد احتمال مذاکره مجدد در مورد بخش‌هایی از توافق، گفت: «من کاملا معتقدم که برجام باید به طور کامل و با تمام بخش‌هایش اجرا شود و این توافقی نیست که بتوان یک بخش آن را به مذاکره [مجدد] گذاشت.»
او افزود: «این توافق بیش از ۱۰۰ صفحه‌ای و بسیار فنی است که تکمیل آن چند سال طول کشید. همانطور که گفتم این توافق متعلق به کل جامعه بین‌الملل است و توافقی دو جانبه نیست که بتوان بخشی از آن را تغییر داد.»
این مقام اروپایی با تأکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، گفت تاکنون همه طرف‌های توافق هسته‌ای تاکنون به تمام بخش‌های این توافق پایبند بوده‌اند و تلاش اتحادیه اروپا هم این است که ادامه این روند را تضمین کند.
موگرینی در مورد کسانی که تصور می‌کردند توافق به دست نمی‌آید یا نقض می‌شود، گفت: «دو سال قبل ابتدا نسبت به اینکه بتوان به توافق دست یافت، بدبینی وجود داشت، بعد همه بدبین بودند که توافق اجرایی شود، اما این کار را کردیم، بعد نسبت به اجرای کامل و مداوم توافق بدبینی وجود داشت، اما این کار را هم کردیم. تصور می‌کنم بدبین‌ها را بارها و بارها ناامید کنیم.»
او در رابطه با احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای گفت: «شخصا تصور نمی‌کنم که ایران را بتوان مجبور به خروج از توافق کرد. تصور می‌کنم ایران توانمندی فنی‌ و سرمایه سیاسی رهبران، کل رهبری سیاسی از بالاترین سطح، را برای دستیابی به این توافق سرمایه‌گذاری کرده است. این برای همه از جمله آن‌ها کار ساده‌ای نبوده است. تصور می‌کنم که آن‌ها کاملا به توافق پایبند بمانند. همانطور که گفتم، اروپایی‌ها همواره تلاش خواهند کرد که از اجرای کامل اطمینان یابند.»
موگرینی گفت اروپا تلاش می‌کند تا اطمینان یابد که فضای «سازنده و با حسن نیت» میان ایران و گروه ۱+۵ حفظ شود. وی افزود: «اطمینان دارم که ایران نه مجبور به ترک [توافق] می‌شود و نه خود از کناره‌گیری می‌کند.»
موگرینی در بخشی از این سخنرانی گفت: امنیت شهروندان ما امروز، تنها از طریق عدم اشاعه و خلع سلاح، قابل دستیابی است. رقابت تسلیحاتیِ جدید راه حلی (مناسب) برای هیچیک از چالش‌ها و تهدیدهایی نیست که ما با آن مواجه هستیم. دوران جنگ سرد به پایان رسیده است. دنیای امروز، به‌مراتب پیچیده‌تر و شکننده‌تر از ۲۵ سالِ پیش است. بر تعداد کشورهای هسته‌ای افزود شده است از اینرو، فقط یک توازن هسته‌ای وجود ندارد که باید به‌حساب آورده شود، بلکه چندین توازن هسته‌ای وجود دارد، که با یکدیگر همپوشی دارند.

نظر شما