شناسهٔ خبر: 134608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سازمان ملل: اسرائیل رژیم آپارتایدی را بر فلسطینی‌ها تحمیل کرده است

اسراییل سازمان ملل برای نخستین بار در گزارشی اذعان کرد که اسرائیل یک رژیم آپارتاید مبتنی بر تبعیض نژادی را علیه مردم فلسطین تحمیل کرده است.

به گزارش«نماینده» به نقل از رویترز، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا با انتشار گزارشی اعلام کرده است که تل آویو یک رژیم آپارتاید و تبعیض نژادی را علیه فلسطینی ها تحمیل کرده است.

این نخستین بار است که یک نهاد سازمان ملل چنین اتهامی را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرده است. سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل این گزارش را یک تبلیغ مشابه اقدامات آلمان نازی ارزیابی کرده است.

این گزارش جمع بندی کرده است که اسرائیل یک رژیم کاملا آپارتاید را ایجاد کرده که بر همه فلسطینی ها مسلط است.

ریما خلف مدیر کل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا در سخنانی تاکید کرد: این نخستین گزارش در نوع خود از سوی سازمان ملل است و به طور آشکار و صریح به این نتیجه رسیده است که اسرائیل یک رژیم نژادپرست است که یک سیستم آپارتاید را علیه مردم فلسطین ایجاد کرده است.

کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا شامل ۱۸ کشور عربی در غرب آسیا است و هدف آن حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو است.

استفان دوجاریچ سخنگوی سازمان ملل نیز در این باره گفت: این گزارش بدون مشورت با دبیر کل سازمان ملل منتشر شده است. این گزارش بازتاب دهنده دیدگاه های شخص دبیر کل سازمان ملل نیست. این گزارش منعکس کننده دیدگاه های نویسندگان آن است.

آمریکا نیز خشم و عصبانیت خود را از این گزارش اعلام کرده است. نیکی هالی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این باره گفت: دبیر کل سازمان ملل کار درستی انجام داده که خودش را از این گزارش دور نگه داشته است ولی باید این گزارش را پس بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز در توئیتر نوشت: این گزارش با حمایت دبیر کل سازمان ملل همراه نبوده است.

دنی دنون نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: تلاش برای برچسب زدن دروغین به تنها دموکراسی واقعی در خاورمیانه یا یک قیاس نادرست، اقدامی نفرت انگیز است و یک دروغ آشکار به شمار می رود.

نظر شما