شناسهٔ خبر: 134596 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اظهار نظر دولتی ها در پاستور:

حاشیه و متن جلسه هیئت دولت/ از توصیه های نوروزی «روحانی» تا آمادگی وزارت ارتباطات برای برگزاری انتخابات

تیم اقتصادی دولت/1 آخرین جلسه هیئت در سال ۹۵ که امروز"چهارشنبه" به ریاست حسن روحانی برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود.

«نماینده» آخرین جلسه دولت تدبیر و امید که  به ریاست حسن روحانی برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود.

**جلسه به پایان رسید و روحانی به همراه  اسحاق جهانگیری، مجید انصاری، محمد شریعتمداری، شهیدی محلاتی، سلطانی فر"وزیر ورزش و جوانان" از پله های ساختمان سفید پائین و صدای شاتر دوربین ها به صدادرآمد؛  رئیس جمهور سپس به همراه اعضای کابینه در جمع خبرنگاران حضور یافتند. ابتدا «روحانی» پشت تریبون قرار گرفت و وزرا پس از خروج از جلسه اطراف رئیس خود حلقه زدند.

**در حاشیه جلسه دولت، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران با رئیس جمهور و اعضای کابینه هم عکس یادگاری گرفتند.

**سخنان روحانی پایان یافت و خبرنگاران از موقعیت استفاده و سوال های نوروزی شان را مطرح کردند و وزرا هم در مقام پاسخگویی قرار گرفتند.

**جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور وقتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات پاسخ می‌داد، به‌احترام حضور رئیس‌جمهور در حیاط و سخنرانی وی ادامه سخنانش را قطع کرد و خبرنگاران نیز به استقبال روحانی رفتند.

**عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دو تن از وزرایی بودند که زودتر از سایر اعضای کابینه حیاط پاستور را بدون آنکه صحبتی با خبرنگاران داشته باشند، ترک کردند.

**هیئت دولت امروز یک میهمان دیگر داشت، علی جنتی وزیر پیشین ارشاد امروز در حیاط دولت آفتابی شد و وقتی که قصد داشت محل جلسه دولت را ترک کند برای عکاسان دست تکان داد.

**روحانی پیش از ترک حیاط پاستور دقایقی با اسحاق جهانگیری گفتگو کرد، گپ  و گفت رئیس با معاون خود سوژه عکاسان شد.

*قدم‌های بسیار خوبی در زمینه برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد مقاومتی برداشتیم

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در روزهای پایانی سال ۹۵ به خاطر الطاف بی‌کران الهی به کشور و ملت‌مان تشکر و سپاسگزاری کنیم.  

روحانی، افزود: امنیتی که خداوند به ملت ما در این سال ارزانی داشت و شرایط اقتصادی که داشتیم باعث شد قدم‌هایی با کمک و حمایت مردم به پیش برداریم. خودکفایی که در گندم داشتیم، تحولاتی که در زمینه انرژی داشتیم و در تولید نفت وگاز و در زمینه صادرات نفت خام میعانات گازی موفقیت‌هایی که به دست آوردیم و توانستیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را در زمینه انرژی پشت‌سر بگذاریم.  

وی با بیان اینکه در زمینه مواد غذایی و کشاورزی دارای رشد خوبی بودیم، گفت: در زمینه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و ناوگان هوایی قدم‌هایی به پیش برداشتیم، در زمینه صنعت، ‌ گردشگری و منابع آبی نیز همچنین. در کنار آن توانستیم سدها و نیروگاه‌های جدیدی را در سال جاری افتتاح کنیم.  

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در زمینه زیرساخت‌ها، ‌اقتصادی و تولید حرکت بسیار مثبتی داشتیم، گفت: سالی که رو به پایان است سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود. ما در زمینه اقتصاد مقاومتی چه در زمینه برنامه‌ریزی برای طرح‌های بلندمدت و چه در زمینه طرح‌های کوتاه‌مدت قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم.

روحانی در همین خصوص، گفت: در این باره به مردم گزارش داده خواهد شد که در این یک سال چه اقداماتی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده است. همین قدر که اتکای ما به نفت کمتر و به مالیات بیشتر شده، همین که صادرات ما بر واردات فزونی گرفته، همین که در زمینه رشد اقتصادی قدم‌های خوبی برداشتیم، همین که در زمینه صادرات نفت جایگاه گذشته را به دست آوردیم، همین که در زمینه حمل‌ونقل به تدریج می‌توانیم مشکلات گذشته را به پشت‌سر بگذاریم.  

وی در ادامه پیرامون بهبود روابط بانکی، گفت: در این زمینه گشایش‌هایی که امسال داشتیم نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده بود. اینها نشانه‌ این است که ما در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی را داشتیم که این اقدامات به اطلاع مردم می‌رسد البته اقتصاد مقاومتی اختصاص به سال ۹۵ ندارد. اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سیاست کلی پیش‌روی ما است و ما باید آن را ادامه دهیم تا زمانی که به اهدافمان برسیم. در حقیقت یک برنامه همیشگی به نام اقتصاد مقاومتی پیش‌روی ما است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به امنیت و آرامش کشور، گفت: در زمینه امنیت و آرامش که یک هدف مهم برای دولت و نظام ما بوده، توانستیم کشور را از معضلاتی که امروز منطقه ما گرفتار آن است مصون بداریم و حفاظت کنیم. به همه نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی دست‌مریضاد می‌گوییم که کشور را به خوبی حراست و حفاظت کرد.  

روحانی با بیان اینکه از مسائل مهمی که پیش‌رو داریم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در این زمینه در سال جاری قدم‌های خوبی برداشته شده است. رهبری نیز در این زمینه اهتمام ویژه‌ای دارد، جلساتی نیز در محضر ایشان تشکیل شده است. معاونت اجتماعی وزارت کشور برای اینکه بتواند اقدامات بهتری در همین خصوص انجام دهد تبدیل به سازمان شد.  

وی افزود: طبق همان جلساتی که محضر رهبری داشتیم شورای اجتماعی به ریاست رئیس جمهور شروع به کار کرد تا بتوانیم با آسیب‌های اجتماعی بهتر مقابله کنیم. مجموعه آمارها در این زمینه نشان می‌دهد موفقیت‌هایی داشتیم، گرچه راه طولانی در پیش داریم.

رئیس جمهور با اشاره به قرار داشتن در آستانه میلاد باسعادت حضرت زهرا (س)، گفت: به همه بانوان و مادران روز زن را تبریک می‌گوییم. ان‌شاءالله بتوانیم در زمینه خدماتی که باید به بانوان جامعه داشته باشیم، موفقیت‌هایی را به دست آوریم. البته دولت قدم‌های خوبی را در این زمینه برداشته است.

روحانی افزود: بانوان جامعه ما در زمینه‌های آموزشی، علمی، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تقریباً همپای مردان در حال حرکت هستند. البته در جامعه ما از قرن‌ها پیش تبعیض‌های جنسیتی بوده که باید جبران شود. زنان ما در زمینه مدیریت در عرصه‌های جدید وارد شدند اما باید در عرصه‌های بیشتری حضور پیدا کنند و دولت باید این مسیر و راه را ادامه دهد و البته دولت بر ‌آن اهتمام دارد.  

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه سال جدید و تعطیلات نوروزی، گفت: مردم در آستانه سال جدید دنبال تنوع هستند اولین کار مهمی که در جامعه ما انجام می‌گیرد مسأْله صله رحم است. امیدواریم آغاز سال جدید سال محبت، دوستی و برادری باشد. کینه‌ها را کنار بگذاریم. از آغاز و در سال نو به فکر تفرقه‌ها، انشقاق‌ها و مسائل جناحی نباشیم و به فکر وحدت، اتحاد، برادری، منافع ملی، ‌ مصالح ملی و امنیت ملی باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال باید سال انسجام بیشتر اجتماعی باشد تا بتوانیم به هم نزدیک‌تر شویم، گفت: در سال آینده آزمایش‌های بزرگی پیش‌رو داریم که با همین وحدت و برادری می‌توانیم به اهداف بلندمان برسیم.  

روحانی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای رفاه حال مسافرین در ایام نوروز شده است، ‌ گفت: همه تلاش کردند در روزهای آغازین سال نو به مردم‌مان کمک کنیم. امیدواریم همه ارگان‌ها بتوانند رفاه حال مسافرین را ایجاد کنند. در برخی راه‌ها امکانات جدید و تونل‌های جدیدی شکل می‌گیرد و برخی مسیرها اصلاح شد. امیدواریم بتوانیم این مسیر را برای رفاه بیشتر مردم در مسأله حمل‌ونقل ادامه دهیم.

*آمادگی وزارت ارتباطات برای برگزاری انتخابات در بستر اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه آخرین جلسه قوه مجریه در سال ۹۵ از آمادگی وزارت متبوعش برای برگزاری انتخابات سال آینده در بستر اینترنت سخن گفت.

محمود واعظی درباره امنیت برگزاری انتخابات در بستر اینترنت افزود: خوشبختانه انتخابات این دوره را زمانی برگزار می کنیم که شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: در بستر شبکه ملی اطلاعات امنیت ما حفظ است، «ارتباط با اینترنت بین الملل» می تواند کاملاً قطع باشد و همه آنچه در داخل کشور در شبکه اتفاق می افتد تحت اشراف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.
واعظی گفت: فکر می کنم از نظر امنیت مشکلی نباید داشته باشیم، از نظر دسترسی هم با توجه به اینکه توسعه در روستاها و شهرهای کوچک و مناطق مرزی را در یک سال گذشته افزایش داده ایم در این موضوع نیز مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: هماهنگی هایی نیز بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارتخانه های کشور و اطلاعات و دستگاه های دیگر بوجود آمده و جلسات منظمی هم در وزارت کشور تشکیل شده است و نمایندگان ما نیز در این جلسات حضور دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با هماهنگی های بوجود آمده، هر آنچه که وزارت کشور و شورای نگهبان تصمیم بگیرند این آمادگی از نظر شبکه زیرساخت کشور برای برگزاری انتخابات وجود دارد.
واعظی در ادامه به سیاست دولت درباره کاهش قیمت اینترنت اشاره کرد افزود: سیاست دولت همواره بر این بوده است که قیمت اینترنت کاهش پیدا کند و در سه سال و نیم گذشته چندین بار قیمت اینترنت کاهش پیدا کرده است که آخرین بار آن دو سه ماه قبل بود.
وی تصریح کرد: با افزایش تعرفه اینترنت و خدمات مخابراتی به هر نحو مخالف هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیشنهادی مبنی بر این بود که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه کرد تا قیمت تعرفه اینترنت گران شود و درآمد حاصل از این محل به بخش های دیگری اختصاص پیدا کند ولی وزارتخانه ما و سازمان برنامه و بودجه مخالفت کرد.
وی ادامه داد: متأسفانه در خبرها گفتند دولت بنا داشت تعرفه اینترنت را گران کند و مجلس مخالفت کرد در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس می خواست گران کند و صحن مجلس با آن مخالفت کرد و ما از مجلس تشکر می کنیم که با ما همکاری کرد.
*رئیس دستگاه دیپلماسی از «برجام» می گوید: بدعهدی آمریکا برایمان قابل پیش‌بینی بود
محمد جواد ظریف"وزیر امور خارجه"  از تعداد سفرهای خود در سال ۹۵، سرنوشت برجام و بدعهدی های آمریکایی ها و همچنین  رابطه ایران و ترکیه گفت.
محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت خارجه سال پرکاری را داشت و من ۵۷ سفر خارجی داشتم که بیشتر به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بود و  بیش از ۸۴ هیئت سیاسی و تعداد زیادی هم هیئت اقتصادی به ایران آمدند.

وی در ادامه افزود: اجرای برجام مهمترین مسئله سیاست خارجی ما بود. ما برای اجرای دقیق برجام وقت زیادی را صرف کردیم، چون بد عهدی آمریکا برای ما قابل پیش‌بینی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برای اجرای برجام به آمریکا فشار آورده‌ایم، تصریح کرد: مثلاً ۹ ماه طول کشید تا آمریکا را مجبور کردیم دستور فروش هواپیما را صادر کند. همین زمان هم برای حل مشکل بیمه صرف شد. در حوزه نفت هم نه تنها سهم خود را گرفتیم بلکه قیمت نفت را هم حفظ کردیم و اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به قیمت بالای ۵۰ دلار می‌فروشیم.

وی با اشاره به سیاست منطقه‌ای ایران نیز گفت:‌ در بحث سوریه تلاش‌های زیادی انجام گرفت و اکنون ایران به عنوان یکی از سه پایه اصلی راه‌حل سوریه در نظر گرفته می‌شود و دیگران از ما می‌خواهند در مذاکرات شرکت کنیم.

ظریف در همین راستا افزود: مهمترین اولویت ما روابط با همسایگان است. به دلیل سیاست‌های رژیم سعودی نتوانستیم خیلی موفق باشیم. ما دنبال ارتباط سازنده با همه همسایگان خود از جمله عربستان هستیم که به دلیل سیاست‌های تنش‌زای عربستان در این حوزه توفیق کمتری داشته البته بعد از سفر رئیس جمهور به عمان، کویت و سفر من به قطر ان‌شاءالله زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط فراهم می‌شود و با تلاش‌های سازمان حج و زیارت شاید امسال بتوانیم حج را برگزار کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران و ترکیه افزود: رابطه ما با همسایگانمان بر اساس تفاهم و احساس همسایگی است که خویشتنداری بخش مهمی از روابط همسایگی محسوب می‌شود. امیدواریم دوستان و برادران ما در ترکیه نگاه جدی‌تری به مسائل منطقه‌ای داشته باشند. روابط ما با ترکیه در زمینه سیاسی، اقتصادی و احتماعی بسیار خوب است که البته برخی مشکلات هم وجود دارد که باید به تدریج با رفتار ترکیه حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با سال ۹۶ گفت: معتقدم سال آینده سال بسیار حساسی برای مردم است. آنچه باعث شد غرب پای میز مذاکره بیاید و به خواسته ما تن دهد حضور گسترده مردم در سال ۹۲ بود. امیدواریم امسال هم مردم و نخبگان سیاسی با انسجام به سمت انتخابات بروند و بار دیگر امنیت ملی کشور را تأمین کنند.

وی در پایان درباره سیاست خارجه کشورمان نسبت به ایرانیان خارج از کشور گفت:‌وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که باید از توانایی‌های علمی، مالی و سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور بهره ببرد، بنابراین امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم خدمات بیشتری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کرده و امکان مشارکت بیشتر آنها را نیز مهیا کنیم.

*دستاوردهای اقتصادی دولت از زبان ساکن ساختمان میرداماد

ولی الله سیف پس از پایان جلسه هیئت دولت مقابل دوربین رسانه ملی قرار گرفت و به تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت در سال ۹۵ پرداخت و گفت: رشد ۱۱.۶ دهم درصدی یک دستاورد بسیار بزرگ است در حالی که تورم ما حتماً در سال ۹۵ تک رقمی است و می دانید که در آخر بهمن ۸ و ۷ دهم را اعلام کردیم و فکر می کنیم که حتماً حوالی ۹ و زیر ۹ تورم کل سال خواهد بود و این دستاورد بزرگی است.

سیف ادامه داد: ما در یک ربع قرن گذشته تورم تک رقمی نداشتیم، در دهه گذشته رشد دو رقمی هیچ وقت نداشتیم و این دستاورد بسیار بزرگی است.
وی گفت: متأسفانه بعد از اعلام ما بعضی ها تشکیک کردند؛ این محاسبات و شاخص های آماری و محاسبات آماری را که بانک مرکزی انجام می دهد به هیچ وجه قابل تشکیک نیست، مبانی علمی بین المللی و استاندارد بین المللی خود را دارد و هر کسی که مورد تردید قرار می دهد می تواند به بخش محاسبات آماری ما مراجعه کند تا توضیحات لازم را به او بدهم.
سیف ادامه داد: ما در فصل اخیر علاوه بر اینکه محاسبه رشد اقتصادی را بر مبنای سال پایه ۸۳ انجام دادیم برای اولین بار پایه را به سال ۹۰ آوردیم و لذا اطلاعات استفاده شده در مدل ما کاملاً به روز است و از این جهت هیچگونه تردید و تشکیک نسبت به آن وجود ندارد و این آمادگی وجود دارد که اگر کسی بحثی از این بابت دارد حتماً بانک مرکزی پاسخگو است.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: خوشبختانه در کنار این دستاورد بزرگ اقتصادی در زمینه های دیگری هم بانک مرکزی توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد از جمله در ساماندهی موسسات غیر مجاز و بازار غیرمتشکل دستاورد مثبتی داشتیم با حمایت دستگاه های دیگر از جمله دستگاه های امنیتی و قضایی؛ و نیز ساماندهی بازار غیر متشکل از جمله موسسه ثامن الحجج و همچنین تعاونی هایی که در موسسه کاسپین ادغام شدند.
وی گفت: اخیراً ۵ تعاونی منحله ای که قرار بود در کاسپین ادغام شوند و دارایی های آنها منتقل شود دو روز قبل نهایی شد و سه مورد دیگر در شرف انجام است، طبیعتاً بعد از انتقال این دارایی ها موسسه کاسپین نسبت به سپرده گذاران آن ۸ تعاونی منحله پاسخگو خواهد بود و مردم می توانند با مراجعه به موسسه کاسپین سپرده های خودشان را دریافت کنند.
سیف اضافه کرد: همواره این توصیه همیشگی را بانک مرکزی دارد که صرف اینکه یک جایی اعلام می کند نرخ بیشتری از نرخ بانک ها می دهد نباید تصمیم گیری کنند؛ بالاخره بانک هایی که با مجوز بانک مرکزی کار می کنند تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی هستند و احتمال خطر برای آنها کمتر است لذا از این بابت باید دقت هم بوجود بیاید.
سیف افزود: در کنار همه این بحثها، سامانه هایی را جدیدا بانک مرکزی ایجاد کرده و این سامانه ها در حال حاضر کار می کنند یکی از کارهای ما در سال ۹۵ این بود که نسخه سوم سامانه چکاوک شروع به کار کرد همچنین سامانه نسیم بهره برداری شد.
وی ادامه داد: سامانه نسیم این امکان را به بانک مرکزی می دهد که بعد از سالها وظیفه اصلی خود را بعنوان بانکدار دولت به مردم انجام دهد و پاسخگوی همه حسابهای دولت و خزانه باشد.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار ما مبنی بر اینکه نرخ رشد بدون احتساب نفت چقدر است گفت: نرخ رشد را اعلام کردیم بدون احتساب نفت ۱.۹ درصد است و این در فصل سوم بیشتر بوده و حدود ۵ درصد بوده است و این برای فصل های آینده هم به تفکیک بیان می شود.
وی گفت: طبیعی است در سال ۹۵ به دلیل افزایش حجم صادرات نفت نسبت به سال قبل، تاثیر بخش نفت در رشد اقتصادی کشور بالاست.
سیف ابراز امیدواری کرد در سال آینده بخشهای دیگر هم فعالیت لازم را پیدا کنند و انشاء الله رشد مناسب داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری ها(فارس، ایسنا، صداوسیما، تسنیم)

نظر شما