شناسهٔ خبر: 134574 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتمال افزایش حقوق کارگران

دستمزد و حقوق در صورت تصویب نهایی افزایش ۱۳ درصدی، عیدی کارگران طبق قانون کار برای سال ۹۶، حداقل یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۹۰ تومان و حداکثر ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۳۵ تومان خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، نشست شورای عالی کار که هم‌اکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود برای تعیین دستمزد سال آینده، بر روی افزایش ۱۳ درصدی به توافق نسبی رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، در صورت تصویب افزایش ۱۳ درصدی، حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۶ به رقم ۹۱۷۷۴۵ تومان خواهد رسید.

با این حساب، در صورت تصویب نهایی افزایش ۱۳ درصدی، عیدی کارگران طبق قانون کار برای سال ۹۶، حداقل یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۹۰ تومان و حداکثر ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۳۵ تومان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تورم اعلامی مرکز آمار برای ماه منتهی به بهمن‌ماه ۶.۸ درصد اعلام شده بود که این رقم دو برابر میزان تورم اعلامی است و درصدی از سبد معیشت را نیز شامل می‌شود.

ابتدای ماه جاری شرکای اجتماعی دولت شامل نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از مذاکرات فراوان و نفس‌گیر بر روی حداقل‌های سبد معیشت کارگری به توافق کلی رسیدند که بر اساس آن رقم ۲.۵ میلیون تومان اعلام شد.

بر این اساس، کارفرمایان و کارگران پذیرفتند که برای ادامه زندگی یک خانوار ۳.۵ نفره کارگری باید درآمدی بالغ بر ۲.۵ میلیون تومان وجود داشته باشد که شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و حمل و نقل و سایر عوامل اثرگذار است.

گمانه‌زنی‌ها از میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده با توجه به تورم اعلامی دولت به محدوده بیش از ۱۰ درصد می‌رسد، اما با توجه به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از میزان تورم سال آینده اقتصاد ایران، پیش‌بینی‌ها از میزان افزایش دستمزد سال ۹۶ کارگری را تغییر داد.

بر همین اساس، حداقل افزایش دستمزد کارگران برای سال ۹۶ طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از تورم آینده به کف ۱۲ درصدی می‌رسد و در این باره نشست فعلی دولت با کارفرمایان و کارگران نیز نشان می‌دهد که افزایش ۱۲ درصدی مورد توافق کلی بوده و بر روی یک یا ۲ درصد افزایش بیش از این رقم چانه‌زنی می‌شود.

نظر شما