شناسهٔ خبر: 134535 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بخشنامه جدید وزارت صنعت که دردسرساز شد

بابایی صالح بخشنامه اخیر وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره حذف حریم صنفی نانوایان در اکثر نقاط کشور به‌ویژه در شهرستان بوئین‌زهرا و اوج نیز به‌شدت مورد اعتراض نانوایان قرار گرفته است.

هفته نامه «نماینده»؛ روح‌الله بابایی‌صالح*/ بخشنامه اخیر وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره حذف حریم صنفی نانوایان در اکثر نقاط کشور به‌ویژه در شهرستان بوئین‌زهرا و اوج نیز به‌شدت مورد اعتراض نانوایان قرار گرفته است.

در حقیقت صدور چنین بخشنامه‌هایی نمی‌تواند در اصناف چندان فایده‌ای داشته باشد. در واقع بخشنامه حذف قانون حفظ حدود حریم صنفی آسیب جدی بر بنگاه‌های صنفی و اصناف مختلف وارد می‌کند.

در گذشته بر اساس قانون حفظ حدود حریم صنفی، میان واحدهای صنفی با فعالیت‌های یکسان باید فاصله جغرافیایی مناسبی رعایت می‌شد و تعداد خاصی از هر صنف می‌توانستند در یک شهر یا شهرستان فعالیت کنند؛ اما با حذف این قانون موانع ایجاد بنگاه‌های فعال در هریک از حوزه‌های صنفی از بین می‌رود.

شاید با آزادسازی احداث نانوایی‌ها، افراد برای جذب مشتری بخواهند کیفیت محصولاتشان را قدری بهبود بخشند اما این تنها یک بعد از مسئله است جنبه رقابتی پیدا کردن نان در میان نانواها در برابر متضرر شدن نانوایانی که سال‌های سال در این حوزه فعالیت می‌کنند مسئله‌ای ناچیز است.

واقعیت این است که اصناف نانوایی با این بخشنامه ضرر می‌کنند و ما باید هرچه سریع‌تر از ضرر آن‌ها جلوگیری کنیم. نانوایانی که سال‌های سال است مشغول به فعالیت در این حوزه هستند با این قانون امنیت شغلی‌شان را از دست می‌دهند کما اینکه با توجه به اعتراضات اخیر از سوی این صنف این مسئله مشهود است.

در حال حاضر در هر نانوایی چندین نفر کار می‌کنند و با افزایش نانوایی‌های آزادپز بسیاری از نانوایی‌های قدیمی ناچار به اخراج کردن نیروهایشان هستند.

به تعبیری با این بخشنامه حریم صنفی نانوایان از بین می‌رود و به آن‌ها ضربه مالی سنگینی زده می‌شود. تنها فایده این است که نانوایی‌های آزادپز برای جذب مشتری کیفیت نانشان را بهبود می‌بخشند.

البته در هفته جاری نمایندگان بعد از بازگشت از حوزه انتخابیه‌شان این مسئله را به‌صورت جدی موردبررسی قرار می‌دهند و تمامی ابعاد آن را مورد توجه قرار خواهند داد.

ممکن است لازم شود که از مسئولان مربوطه نیز سؤالاتی بپرسیم و این مسئله را با دوستان در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار دهیم در صورت هرگونه اتفاقی از اصناف به‌ویژه صنف نانوایی‌ها قطعاً حمایت خواهیم کرد.

*نماینده مردم قزوین و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی

نظر شما