شناسهٔ خبر: 134534 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«اسدالله قره‌خانی» نماینده مردم «علی‌آبادکتول» در گفت‌وگو با «هفته‌نامه نماینده» عنوان کرد

بحران بیکاری ناشی از عدم برنامه‌ریزی بلندمدت است

قره خانی اسدالله قره خانی بیکاری بخش عظیمی از جوانان کشور در شرایط کنونی را ناشی از عدم برنامه‌ریزی مشخص و دقیق در گذشته دانست و بیان داشت: متأسفانه بیکاری معضلی مشهود و بارز در حوزه انتخابیه بنده و سایر استان‌های کشور است.

هفته نامه «نماینده» / «بخشی از مشکلات حوزه انتخابیه بنده مشابه مشکلات دیگر حوزه انتخابیه‌های کشور است و این موضوع متأسفانه ناشی از این است که در سطح کلان کشور استراتژی مناسبی برای برخورد با معضلات پیش رو وجود ندارد.»

این‌ها بخشی از صحبت‌های اسدالله قره‌خانی‌الوستانی نمایندۀ حوزۀ انتخابیۀ علی‌آباد کتول با هفته‌نامه نماینده است که برخی مسائل جاری این حوزه انتخابیه پرداخته است.

قره‌خانی پیش از نمایندگی دوره دهم، سابقه نمایندگی دورۀ هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

وی با بیان اینکه نداشتن استراتژی مشخص در قبال مشکلات جاری کشور بیانگر عدم برنامه‌ریزی درازمدت در این زمینه است، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما عمدتاً کوتاه‌مدت هستند. در حقیقت ما تنها جلوی پایمان را نگاه کرده‌ایم و آینده ۲۰ ساله این نسل را ندیده‌ایم.

نماینده مردم علی‌آبادکتول تأکید کرد: متأسفانه ما برنامه‌ریزی بلندمدتی نداشته‌ایم و برنامه‌هایی که تاکنون ترسیم کرده‌ایم تنها در حد برنامه و روی کاغذ باقی‌مانده و در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی بیکاری بخش عظیمی از جوانان کشور در شرایط کنونی را ناشی از عدم برنامه‌ریزی مشخص و دقیق در گذشته دانست و بیان داشت: متأسفانه بیکاری معضلی مشهود و بارز در حوزه انتخابیه بنده و سایر استان‌های کشور است.

 قره‌خانی افزود: شاید تنها بخشی از ظرفیت‌های هر منطقه بتواند پاسخگوی نیاز افراد باشد چراکه افراد تحصیل‌کرده نسل جوان دارای تخصص‌های متعددی هستند که ممکن است شهرستان موردنظر نتواند جوابگوی آن تخصص باشد.

این نماینده با بیان اینکه از این قشر جوانان تحصیل‌کرده آماده‌به‌کار در منطقه علی‌آبادکتول فراوان است، ادامه داد: این فرد با تخصص در اختیارش نمی‌تواند به‌طور مثال در بخش کشاورزی مشغول به کار شود بلکه این فرد خواهان یافتن شغلی متناسب با تحصیلات و رشته تخصصی‌اش است.

وی پایین بودن سطح درآمدی مردم این منطقه را یکی دیگر از چالش‌های اصلی حوزه انتخابیه‌اش برشمرد و یادآور شد: عمده درآمد مردم منطقه علی‌آبادکتول به بخش کشاورزی وابسته است اما متأسفانه به دلیل کوچک شدن قطعات زمین کشاورزی، کشاورزان خرده‌پا شده‌اند و همین مسئله منجر به کاهش درآمد آن‌ها شده است.

قره‌خانی تصریح کرد: از سوی دیگر خشک‌سالی‌های ممتدی که وجود داشته است باعث شده تا مردم نتوانند محصول متناسبی در منطقه بکارند ازاین‌رو درآمدهای کشاورزان یافته است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در ادامه بیان داشت: سیاست‌گذاری‌های نادرست مدیران، بی‌تفاوتی و مسئولیت‌پذیر نبودن آن‌ها و همچنین مدیریت نامناسبشان موجب شده تا درامدهای مردم کاهش پیدا کند.

قره‌خانی تصریح کرد: البته در کنار این بیکاری‌ها و پایین بودن سطح درآمدی مردم و کمبود اشتغال خوشبختانه کارهای عمرانی خوبی در این حوزه صورت گرفته است به نحوی که مردم امروز برای نداشتن آسفالت مناسب به ما مراجعه نمی‌کنند. حتی می‌توان گفت ۱۰۰ روستا به استثنای دو سه مورد همه آسفالت شده‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط مخابرات، گازکشی، توسعه جاده‌های فرعی و اصلی، احداث اتوبان‌ها، بیمارستان و همچنین افزایش ظرفیت دانشگاهی از جمله اقدامات مناسبی است که در این منطقه صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر ظرفیت شهرستان پاسخگوی شغل‌های مختلف و بالا نیست و با بیکاری سرریز مواجه هستیم. این در حالی است که درامد مردم بسیار پایین است و به دلیل سودهای بالای وام‌های بانکی به سراغ آن نمی‌روند آن‌هایی که وام دریافت کرده‌اند توان بازپرداخت وام را نداشته‌اند.

قره‌خانی جذب سرمایه‌گذار، پایین آوردن بهره‌های بانکی، افزایش تولیداتی همچون صنایع دستی منطقه و صادرات و توزیع آن‌ها را از جمله راه‌های مؤثر در تقویت رونق اقتصادی منطقه علی‌آبادکتول برشمرد.

وی پیرامون درخواست مردم علی‌آبادکتول از دولت خاطرنشان کرد: عمده درخواست مردم از مسئولان اشتغال‌زایی است که این امر با جذب سرمایه‌گذاری در منطقه به وجود می‌آید از سوی دیگر می‌توان نرخ بهره وام‌های بانکی را کاهش داد تا مردم برای دریافت این وام‌ها رغبت داشته باشند. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل بالای این منطقه مسئولان باید زیرساخت‌های لازم برای رونق صنعت گردشگری در این منطقه را فراهم کنند چراکه با توجه به ظرفیت‌ها بالا در این بخش می‌توان تا حد زیادی شاهد اشتغال‌زایی افراد باشیم.

قره‌خانی در پایان تأکید کرد: امیدواریم دولت بخش کشاورزی را از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تبدیل کند.

نظر شما