شناسهٔ خبر: 134498 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نمایندۀ مردم قائنات ضمن تشریح دلیل تحصن علما و طلاب خراسان‌جنوبی با «نماینده» مطرح کرد:

انتقاد از بی‌احترامی دولت به هزار نفر از تحصن‌کنندگان و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌جنوبی/ افتخارکنندگان به حقوق شهروندی، بی‌توجهی به نیروهای انقلابی را عاقلانه و مدبرانه می‌دانند؟

فرهاد فلاحتی/2 فرهاد فلاحتی گفت: از رئیس‌جمهوری که رونمایی از حقوق شهروندی را افتخار خود می‌داند، باید سوال کرد آیا بی‌توجهی به بیش از هزار نفر از متحصنین که از نیروهای انقلابی، ولایی و در خط انقلاب شناخته می‌شوند کار عاقلانه و مدبرانه‌ای است؟!، آیا حقوق شهروندی را اینگونه رعایت می‌کنند؟

فرهاد فلاحتی «نماینده مردم قائنات و زیرکوه» در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» با اشاره به موضع‌گیری جنجالی استاندار خراسان جنوبی که منجر به تحصن مردم، علما و طلاب در این استان شده است، گفت: استاندار خراسان جنوبی پیرامون یادواره شهدا گفته بود «با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک می‌شویم یادواره برگزار نشود و یا کم برگزار شود" پس از این اظهار نظر ها حساسیت ها در استان ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: «بعد از یکی دو ماه استاندار باز هم در جمع هنرمندان اظهار نظری کرد و گفت: «فضای بانشاطی در استان نداریم، باید از نگاه طالبانی خارج شویم، استان نباید پادگان باشد، چرا به این اندازه بگیر و ببند وجود دارد». این عبارتی است که به نقل از آقای استاندار بیان شد و نوار و فیلم آن هم موجود است.

نماینده قائنات و زیرکوه اضافه کرد: استاندار خراسان‌جنوبی همچنین گفته بود در استان خراسان شمالی که زادگاه وی است زنان و مردان می‌رقصند و هیچ لطمه‌ای هم به اسلام وارد نمی‌شود و مردان بسیار بانشاط ظاهر می‌شوند. او (استاندار) در اول سخنان خود اعلام می‌کند: بنده که این حرف‌ها را بیان می‌کنم از پست و مقام خود گذشته‌ام، میزم را کنار گذاشته‌ام که جرئت جسارت پیدا کرده‌ام؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد در استان کار کند باید با این رویکرد وارد شود.

فلاحتی با بیان اینکه بنده صحبت‌های استاندار را چندین بار گوش کرده‌ام و مستند گفتگو می‌کنم، اظهار داشت: سخنان آقای استاندار موجب واکنش علما، طلاب و ائمه جمعه خراسان جنوبی شد، ابتدا واکنش‌ها نرم صورت گرفت و در همین راستا به استاندار تذکر داده شد تا عذرخواهی کند چرا که افکار و ایده‌های مذهبی مردم جریحه‌دار شده است.

وی گفت: حتی امام جمعه بجنورد موضع‌گیری کرد و خطبای نماز جمعه در استان هم نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند و به صراحت اعلام کردند که این تفکرات که به نقل از استاندار بیان شد بی‌احترامی به باورهای انقلابی و دینی مردم است.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه مراجع عظام تقلید هم سکوت اختیار نکردند و به صورت واضح موضع‌گیری کرده‌اند، تصریح کرد: حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در این قضیه ورود پیدا کرده و در جمع طلاب و فضلای استان خراسان جنوبی مقیم قم فرموده بودند: «این سخنان، باورهای دینی مردم را زیر سوال می برد و حق اظهارنظر غیرکارشناسی نیست.

فلاحتی با اشاره به اینکه تذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداده است و منجر به عذرخواهی نشده، افزود: علما، فضلا و طلاب درس‌های خود را تعطیل و در مدرسه معصومیه بیرجند (مرکز استان) تحصن کردند و پیام آنها این بود که یا باید یک مقام مسئول نسبت به این قضیه پاسخگو باشد یا استاندار باید عزل شود. در این خصوص حضرت آیت‌الله عبادی «نماینده محترم ولی فقیه» در استان هم محوریت را بر عهده گرفتند و فضا به‌گونه‌ای شد که وزیر کشور نماینده خود را راهی استان کرد.

وی ادامه داد: البته آیت‌الله عبادی در ابتدا حاضر به پذیرش نماینده وزیر کشور نشد و بنا بر این گذاشته شد که او (نماینده محترم وزیر کشور) ابتدا در جمع متحصنین شرکت و سخنرانی کند و بعد با نماینده ولی فقیه دیدار کنند؛ لذا نماینده وزیر کشور به دور از چشم رسانه‌ها و عکاسان در جمع متحصنین حضور یافت؛ این نشست که قرار بود ساعت ۷ شب برگزار شود، ساعت ۱۲:۳۰ شب صورت گرفت و در نهایت صبح روز بعد مقیمی «نماینده و قائم‌مقام وزیر کشور» به محضر نماینده ولی فقیه رفت.

نماینده مجلس یادآور شد: آنچه از رسانه‌ها دریافت کردیم این بود که در این دیدار نسبت به دیدگاه‌های متحصنین و نظر آیت‌الله عبادی بی‌احترامی شد و آقای مقیمی نتوانستند به خوبی در این قضیه ورود پیدا کنند و بدون بررسی اوضاع از استاندار حمایت کرده و گفتند: استاندار به کار خود ادامه می دهد؛ به همین شفافیت بیان کردند.

* تحصن همچنان ادامه دارد؛ دولت بی‌توجه است

فلاحتی با بیان اینکه همچنان تحصن ادامه دارد و دولت نسبت به این حواشی بی‌توجه است، گفت: بنده در مجلس تذکر شفاهی و کتبی داده بودم همچنین به وزیر کشور هم تذکر داده شد اما معتقدیم این بی‌توجهی لطمات جبران‌ناپذیری را به اعتماد و سرمایه‌های مردمی می‌زند.

وی تصریح کرد: از رئیس‌جمهور که رونمایی از حقوق شهروندی را افتخار خود می‌داند، باید سوال کرد آیا بی‌توجهی به بیش از هزار نفر از متحصنین که از نیروهای انقلابی، ولایی و در خط انقلاب شناخته می‌شوند کار عاقلانه و مدبرانه‌ای است؟!، آیا حقوق شهروندی را اینگونه رعایت می‌کنند؟

نماینده مجلس گفت: حداقل باید وزیر کشور خود در استان حضور پیدا می‌کرد  و ضعف‌های استاندار را به او گوشزد می‌کرد، نه اینکه حمایت یک‌جانبه شکل بگیرد.

فلاحتی با بیان این مطلب که شبکۀ خبری بی‌بی‌سی در گزارشهای خود از مواضع آقای استاندار حمایت کرده است، گفت: شبکه بی‌بی‌سی در گزارش ۱۰ دقیقه‌ای به جریان استاندار خراسان جنوبی پرداخت و به صورت علنی مواضع او را تائید کرد. حضرت امام خمینی (ره) تعبیری دارند با این مضمون که اگر روزی آمریکا و استکبار از ما تعریف کرد؛ آن روز، روز بیچارگی ماست؛ لذا باید توجه کنیم چرا رسانه‌ای همچون بی‌بی‌سی از جریان حمایت می‌کند؟

نمایندۀ مردم قائنات به این پرسش پاسخ می‌هد و می‌گوید: از دو حالت خارج نیست یا آقای استاندار با هماهنگی مسئولان مافوق خود در دولت برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌ها چنین حاشیه‌هایی ایجاد کرده است تا مردم در آستانه انتخابات دیگر به سراغ عملکرد دولت نروند و سوال نکنند «اشتغال چه شد؟، کارخانه‌های تعطیل به کجا انجامید؟، سرمایه‌گذاری معدن به کجا رسید؟، فرش قرمزی که برای سرمایه‌گذاران پهن کردید چه شد؟»

وی ادامه داد: حالت دوم هم این است که تصمیم به تغییر نگرش‌ها و منش‌های مردم خراسان جنوبی برمی‌گردد که می‌خواهند این نگرش‌ها را تغییر دهند در صورتی که مردم استان نجیب، انقلابی و در خط انقلاب قرار دارند. آنچه مسلم است هر دو دیدگاه مقبوح است.

نماینده مجلس با تاکید بر اینکه "هنوز دیر نشده و امیدواریم دولت تصمیم‌گیری جدی اعمال کند"، گفت: بنده با آقای امیری "معاون پارلمانی رئیس‌جمهور" صحبت کردم و قرار شد موضوع در جلسه هیئت دولت مطرح و گزارش دقیق از ماجرا داده شود.

* چرا صداوسیما خبری از تحصن منتشر نکرد؟

فلاحتی در پایان این گفتگو به انتقاد از صداوسیما پرداخت و اظهار داشت: این سوال برای مردم ایجاد شد که حاشیه‌های ساده‌ای در خبر ۲۰:۳۰ پخش می‌شود اما مسئله‌ای به این مهمی که در خط مبانی انقلاب اسلامی هم قرار دارد و اصلا مربوط به جناح خاصی هم نیست مورد توجه صداوسیما قرار نگرفت.

نظر شما