شناسهٔ خبر: 134487 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ساعدی، نمایندۀ مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ نماینده:

رفع محرومیت شهرهای مرزی نیازمند نگاه ویژه مسئولین است

ساعدی از دولت انتظار داریم که توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و مرزی داشته باشد و با نگاه ویژه محرومیت این مناطق را رفع کند تا مردم بتوانند با رفع این محرومیت‌ها، در قرن ۲۱ به عنوان یک شهروند ایرانی از دولت احساس رضایتمندی داشته باشند.

هفته نامه «نماینده» / استان خوزستان استانی در جنوب غربی ایران است که در کرانۀ خلیج‌فارس قرار دارد و مرکز تولید نفت و گاز ایران به‌شمار می‌آید. مساحت استان خوزستان ۶۴٫۰۵۷ کیلومترمربع است و با جمعیتی معادل ۴٫۵۳۱٫۷۲۰ نفر، به‌عنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. حوزۀ انتخاباتی دشت آزادگان و هویزه نیز یکی از حوزه‌های استان خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت سوسنگرد یک نماینده دارد.

«قاسم ساعدی» نمایندۀ حوزۀ انتخابیۀ دشت‌آزادگان و هویزه در دورۀ دهم مجلس شورای اسلامی است. وی توانست از مجموع ۶۸٬۰۵۳ رأی با کسب ۲۰٬۶۴۳ رأی معادل ۳۰٫۳۳ درصد کل آرا به مجلس دهم راه پیداکند.

قاسم ساعدی در گفت‌وگوی مشروح با هفته‌نامۀ «نماینده» که در ادامه متن آن را می‌خوانید، به برخی مشکلات مهم این حوزۀ انتخابیه پرداخته است:

مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر مردم این منطقه با آن مواجه هستند، چیست؟

هنوز آثار جبهه و جنگ بر دو منطقۀ دشت آزادگان و هویزه به عنوان دو شهرستان مرزی و محروم سایه افکنده است، البته به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی دولت‌هایی که آمدند و رفتند اقدامات مناسبی انجام دادند اما به‌علت شکاف و محرومیت زیاد و همچنین آثار بالای جبهه و جنگ در منطقه هنوز مردم در اوج محرومیت به سر می‌برند.

با این تفاسیر آیا هنوز زیرساخت‌های لازم در این منطقه توسعه نیافته است؟

بله، امروز متأسفانه عدم توسعه در زیرساخت‌های این دو شهرستان در بخش‌های مختلفی همچون آب و فاضلاب، پروژه‌های عمرانی و شهری مردم را زجر می‌دهد و مشکلات عدیده‌ای در روستاها و شهرهای ما ایجاد کرده است.

به جد از دولت انتظار داریم که توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و مرزی، علی‌الخصوص شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان که وجب به وجب خاک آنها به خون آغشته شده است، داشته باشند. دولت باید با نگاه ویژه محرومیت این مناطق را رفع کند تا مردم بتوانند با رفع این محرومیت‌ها، در قرن ۲۱ به عنوان یک شهروند ایرانی از دولت احساس رضایتمندی داشته باشند.

آیا مردم از شرایط بهداشتی و درمانی این حوزۀ انتخابیه رضایتمندی دارند؟

خوشبختانه در آیندۀ نه چندان دور بیمارستان شهدای نفت در این منطقه افتتاح خواهد شد. اگر این بیمارستان افتتاح شود و با دید ویژه تجهیزات آن اعم از پزشکان متخصص و تجهیزات و امکانات به‌روز مستقر شود آن زمان می‌توانیم بگوییم حداقل در عرصۀ بهداشتی و درمانی مشکلی نداریم.

در حال حاضر بیمارستانی که در این منطقه وجود دارد قدمتی نزدیک به ۵۰ سال داشته و فرسودگی حاکم بر بیمارستان عدم وجود منابع و نیروی متخصص اعم از پزشک، پرستار و... و. درمان مردم را به‌خوبی تأمین نمی‌کند.

از سوی دیگر مشکلاتی در بخش تجهیزات پزشکی داریم که بازهم متأسفانه این تجیزات متناسب با شرایط روز و نیازهای مردم نیست، ازاین‌رو تنها امید مردم به احداث بیمارستان جدید است.

باتوجه به این موضوع درمان مردم به خوبی انجام نمی‌گیرد؟

درمانشان در همانجا انجام می‌شود اما مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌شود اما بعضی از بیمارانی که نیاز به پزشک متخصص یا تجهیزات بیشتری دارند و نمی‌توانند در آنجا درمان شوند به شهرستان اهواز می‌روند.

راه‌های مواصلاتی در حال حاضر چه شرایطی دارد؟

شرایط راهی این منطقه وضعیت چندان جالبی نداریم، به طور مثال جادۀ سوسنگرد به اهواز که از سال ۸۳ کار احداث آن را آغاز کرده‌اند با بیش از ۱۲ سال هنوز استانداردسازی نشده است؛ ازاین‌رو امیدوار هستیم تا وزارت راه‌وشهرسازی هرچه سریع‌تر نسبت به آن ورود پیدا کند. همچنین جادۀ سوسنگرد به هویزه نیز با وجود تصادفات ناگوار، قتلگاه افراد شده است؛ هرچند که ۶-۷ ماهی است که اقدامات استانداردسازی آن را آغاز کرده‌اند اما این حرکات لاک‌پشتی است و روند بسیار کند پیش می‌رود.

از وزرات راه‌وشهرسازی انتظار داریم تا توجه ویژه و عاجلی نسبت به این جاده داشته باشند چرا که زوار عتبات و عالیات و راهیان نور از این دو شهرستان تردد می‌کنند. در حقیقت بیشترین مسیر راهیان نور از هویزه و دشت آزادگان می‌گذرد. ازاین‌رو توجه به راه‌های مواصلاتی از سوی مسئولان از مطالبات جدی و اولویت‌دار مردم دشت آزدگان و هویزه است.

آیا مردم از شرایط اشتغال‌شان رضایت دارند؟

با وجود منابع نفتی بالای این منطقه همچون میدان نفتی آزدگان که بزرگترین میدان نفتی کشور و سومین میدان نفتی بزرگ جهان است اما متأسفانه شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه با نرخ بیکاری ۳۸ درصد بیشترین نرخ بیکاری شهرستان‌های استان خوزستان را به خودشان اختصاص داده‌اند. متأسفانه جوان‌های تحصیل‌کرده در رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی برق و مهندسی مکانیک و رشته‌های فنی در اوج بیکاری، نامیدی و یأس به سر می‌برند.

آیا از نیروهای بومی برای اشتغال در این میادین نفتی بهره گرفته نمی‌شود؟

خیر؛ متأسفانه به جای استفاده از نیروهای بومی در این میادین از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود. به جرئت می‌توانم بگویم متأسفانه نزدیک به ۹۰ درصد نیروی متخصص و غیرمتخصص شاغل در آنجا غیربومی است.

توجیه مسئولان برای این کار چیست؟

وزارت نفت می‌گوید پیمانکاران و شرکت‌های عاملی که در آنجا کار را برعهده می‌گیرند باید خودشان نیروها را استخدام کنند که این مسئله با قانون و عدالت اجتماعی منافات دارد چراکه در قانون چنین چیزی نیامده بلکه همواره در به‌کارگیری نیروهای بومی و اولویت قرار دادن آنها در استخدام‌ها تشویق کرده است.

آیا مجلس نمی‌خواهد به این مسئله ورود کند؟

در حال پیگیری هستیم حتی در برنامۀ ششم توسعه نیز در مادۀ ۵۸ مصوب کردیم که اولویت به‌کارگیری افراد با شرایط مساوی با نیروهای بومی خواهد بود.

خواستۀ مردم دشت آزادگان و هویزه از دولت تدبیر و امید چیست؟

خواستۀ مردم ما حل معضل بیکاری است. آنچه که امروز مردم را رنج می‌دهد بحث بیکاری است. این پدیدۀ شوم نشاط را از جامعۀ ما گرفته است به‌نحوی که خانواده‌ها و جوانان در اوج یأس و ناامیدی به‌سر می‌برند. لذا مطالبۀ اول و آخر ما رفع این پدیدۀ شوم است. همچنین می‌خواهیم از ظرفیت‌های بومی منطقه همچون نیروهای بومی در منطقه استفاده شود.

ریزگردها چه تأثیری بر زندگی مردم این منطقه گذاشته است؟

کانون ریزگردها در دشت آزادگان است. وزارت نفت تالاب هورالعظیم را تحت عنوان ایجاد مرکز میادین نفتی آزادگان، خشکاند. در بعضی از مناطق نفت در حال حفاری است و برخی از بخش‌ها در حال بهره‌برداری است. اما متأسفانه تالاب را از بین بردند، طبیعت را برهم زدند و نفس مردم را گرفتند. این تالاب زمانی به‌عنوان محل درآمد و معیشت مردم مطرح بود اما از زمانی که آن را از مردم گرفتند، ریزگردها را به مردم تحمیل کرده ریه‌های آنها را گرفته و مجال اشتغال را به مردم نمی‌دهند.

نظر شما