شناسهٔ خبر: 134377 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته نامه«نماینده» از فضای اجلاسیه پنجم مجلس خبرگان گزراش می‌دهد

مطالبه رفع مشکلات معیشتی مردم در متن و حاشیه نشست خبرگان

خبرگان/2 طرح دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم نیز درحاشیه اجلاس خبرگان شنیده می‌شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی "تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجلس خبرگان رهبری" از جمله اعضایی بود که پیام خبرگان را به گوش مسئولان رساند.

هفته نامه «نماینده» - دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته به ریاست آیت‌الله احمد جنتی به مدت ۲ روز در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله جنتی که پس از برگزاری انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان، با کسب اکثریت آرا به ریاست این مجلس برگزیده شده است، سخنان مهمی درباره مسائل اقتصادی و نیز برخی مسائل سیاسی مطرح کرد. در اجلاس خبرگان حضرات آیات جنتی، هاشمی شاهرودی، خاتمی، موحدی کرمانی و دری نجف‌آبادی در جایگاه هیئت‌رئیسه قرار گرفتند؛ خبرگان رهبری در حالی دور هم جمع شده بودند که دیگر خبری از حضور رئیس پیشین خبرگان نبود.

مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در اجلاسیه اول دوره پنجم حضور داشت اما دی‌ماه امسال به دلیل ایست قلبی درگذشت. به رسم همیشگی در مجلس خبرگان رهبری، روی صندلی مرحوم هاشمی عکسی از او گذاشته شده بود.

مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید با سخنرانی آیت‌الله جنتی آغاز شد، کلید واژه سخنان ایشان رفع مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه فقر و بیکاری بود. نطق رئیس خبرگان پایان یافت و خبرنگاران صحن مجلس خبرگان را ترک و جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد، نطق نمایندگان خبرگان در پایگاه مجلس خبرگان منتشر و رسانه‌ها آن را بازنشر می‌دادند. حل مشکلات مردم و توجه مسئولان اجرایی به اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین محورهایی بود که توسط نمایندگان ملت در خبرگان بیان شد.

در روز نخست اجلاس فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) حضور پیدا کرد و گزارشی از اقدامات این قرارگاه ارائه و تأکید کرد: «در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، آماده‌باش کامل به نیروهای تحت امر دادیم؛ در این سال ۶۵ پروژه مهم را هدف‌گذاری و برای به اتمام رساندن آن برنامه‌ریزی کردیم که نزدیک به ۴۵ پروژه آن امسال در حوزه‌های مختلف به بهره‌برداری رسید.»

طرح دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم نیز درحاشیه اجلاس خبرگان شنیده می‌شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله اعضایی بود که پیام خبرگان را به گوش مسئولان رساند.

او با خطاب قرار دادن دولتمردان، گفت: «طبیعتاً دولتمردان باید درباره «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» کارنامه‌ای از خود نشان دهند چراکه مقام معظم رهبری در سخنان مهمی تأکید کردند که راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات و تحریم عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است و راهکاری غیر از این نمی‌تواند جوابگو باشد.»

روز اول اجلاس با ضیافت شام که توسط رئیس مجلس خبرگان برگزار شد، پایان یافت. آیت‌الله جنتی در جمع اعضای خبرگان بار دیگر بر حل مشکلات اقتصادی تأکید و این بار با نام بردن از دولت به انتقاد از برگزاری برخی همایش‌ها پرداخت و تصریح کرد: «امروز افرادی در جامعه و کشور وجود دارند که نان شب برای خوردن ندارند، آن وقت برای هیئت دولت مراسمی در کرج می‌گیرند که ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود؛ انسان نمی‌داند با توجه به چنین گرفتاری‌های اقتصادی، با این قضیه چگونه برخورد کند.»

مراسم اختتامیه اجلاسیه روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، نمایندگان اصحاب رسانه برای نوبت عصر به ساختمان مجلس سابق دعوت شدند تا نطق پایانی رئیس، رسانه‌ای شود. آیت‌الله جنتی که در جایگاه دبیری شورای نگهبان نیز رسالت مهمی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برعهده دارد، در سخنرانی مراسم اختتامیه بار دیگر بر خط قرمز بودن مسئله فتنه و فتنه‌گران ۸۸ تأکید کرد: «با آشتی ملی می‌خواستند مردم را فریب دهند تا آشوب ۸ ماهه را فراموش کنند، اما رهبری با یک تذکر توطئه را خنثی کردند.»

بیانیه پایانی خبرگان هم شاه بیت اجلاسیه بود. اعضای خبرگان در بیانیه خود تأکید کرد: «اقدامات مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی در زندگی مردم محسوس نیست.»

اجلاسیه خبرگان در حالی به کار خود پایان داد که دغدغه‌های مردم مطرح و توصیه‌های خبرگان نیز در قالب بیانیه منتشر شد. خبرگان پس از مراسم اختتامیه با آرمان‌های حضرت امام(ره) تجدید میثاق کردند و سپس به دیدار رهبر انقلاب رفتند.

نظر شما