شناسهٔ خبر: 134374 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان این هفته درباره بودجه ۹۶ نظر می‌دهد/ صحبت‌های رئیس مجلس دلیلی بر نترسیدن افراد از شورای نگهبان است

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان این هفته برای بررسی بودجه ۹۶ نشست برگزار می‌کند و تلاش می‌کنیم این هفته نظر شورا را درباره بودجه اعلام کنیم.

به گزارش «نماینده» ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشستی خبری به ارائه گزارشی از مصوبات اخیر این شورا پرداخت و از تأیید لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور خبر داد.

وی افزود: همچنین طرح اصلاح بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان، لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.

کدخدایی همچنین گفت: طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در وزارت کشور، لایحه موافقتنامه بین ایران و ترکیه در خصوص تأمین اجتماعی نیز مغایر قانون شناخته نشدند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه یادآور شد: همچنین طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس نیز مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و این شورا نظرش این بود که صرف نظر از عدم تطابق سوال و پاسخ استفساریه، اشکال سابق این شورا کماکان به قوت خود باقیست و مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی و نظریه تفسیری آن می‌باشد.

وی به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله گذشته شورای نگهبان پرداخت و اضافه کرد: از اول فروردین سال ۹۵ تا ۲۱ اسفند سال جاری ۹۳ مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان واصل شده که از این تعداد ۶۱ مورد لایحه و ۳۲ مورد طرح بوده است؛ از این تعداد ۴۸ مورد در مرحله اول عدم مغایرت با قانون اساسی و موازین شرع آنها اعلام شد، ۲۴ مورد ایراداتی داشت که بعد از چند مرحله رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، ایرادات آنها اصلاح شد و به تأیید شورای نگهبان رسید، ‌۲۰ مورد هم هنوز در دست بررسی است و یک مورد هم لایحه بودجه سال ۹۶ است که به شورای نگهبان واصل شده و امروز جلسات بررسی این لایحه برگزار می‌شود.

کدخدایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این هفته درباره لایحه بودجه ۹۶ اعلام نظر کنیم، گفت: امسال ۵۸ مورد نامه‌های دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شده اما با توجه به اینکه چند مورد هم از قبل وجود داشته لذا فقهای شورای نگهبان در ۶۲ مورد از نامه‌های دیوان عدالت اداری اعلام نظر کردند، دو مورد هم استفساریه شرعی داشتیم که اعلام نظر شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در جریان بررسی ماده ۳۸ برنامه ششم درباره سقف حقوق مدیران آقای لاریجانی گفت که مخالفان این مصوبه چون از ترس رد صلاحیت جرأت ندارند به شورای نگهبان ایرادی وارد کنند، ناسزایش را به مجلس می‌گویند، آیا این گزاره از نظر شما درست است؟ توضیح داد: شورای نگهبان ترس ندارد، الان که شما اینجا هستید آیا از ما می‌ترسید!؟

وی افزود: بنده قبلا پاسخ دادم که شورای نگهبان ترس ندارد و هر چه می‌خواهد دل تنگتان بگویید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قطعا اینطور نیست که رئیس مجلس گفتند، اگر اینگونه بود بقیه صحبت‌هایی که خطاب به شورای نگهبان می‌زنند چیست؟ صحبت‌های آقای رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد.  

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان مبنی بر مصیبت خواندن شرکت کردن ۴۰۰ هزار نفر در انتخابات شورای شهر خاطرنشان کرد: قطعا شورای نگهبان در بحث انتخابات شوراها ورود نخواهد داشت چرا که اصل ۹۹ قانون اساسی چنین اختیاری را به شورای نگهبان نداده است و اظهارنظر آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان نبوده بلکه به عنوان رئیس مجلس خبرگان بوده است که نگرانی از این وضعیتی است که در انتخابات شوراها در کشور ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی که به عنوان نظر بر انتخابات است نهایت تلاش خود را برای نظارت بهتر بر انتخابات داشته باشد و شورای نگهبان نه ادعایی در این باره و نه فرصت و امکانات لازم بر نظارت انتخابات شوراها دارد.

کدخدایی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره فعالیت زودهنگام انتخاباتی برخی افراد گفت: شورای نگهبان در هنگام بررسی صلاحیت‌ها نظر خود را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری راجع به گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه ایران و اینکه گفته بود ای کاش از وزیر اطلاعات برای شرکت در جلسه شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دعوت نمی‌کردیم، اظهار داشت: من از این جهت آن مطلب را گفتم که شما دیگر سوال نپرسید؛ گفتم و ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد که رسانه‌ها اینقدر به آن نمی‌پرداختند و الا ما هنگام انجام وظایف خود باید طبق قانون از همه مراجع استعلام کنیم و به انجام وظایف قانونی خود خواهیم پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو که پرسید آقای بقایی اعلام کرده است که رد صلاحیت نخواهم شد، گفت: خود شورای نگهبان هم این مقدار مطمئن نیست و هر گونه اظهار نظر پیش از موعد فاقد اعتبار قانونی است و ما نمی‌توانیم اکنون اظهار نظر در این باره داشته باشیم.  

وی در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری داوطلبانی که در انتخابات مجلس گذشته رد صلاحیت شده‌اند و اینکه با اتکا به چه پالسی مجددا کاندیدا می‌شوند، عنوان داشت: باید از خودشان بپرسید که چه پالسی دریافت کرده‌اند که داوطلب شدند اما از سوی شورای نگهبان هیچگونه پالس و خبری ارسال نشده و اعلام نظر شورای نگهبان در مهلت بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد.

کدخدایی در جواب خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها که از آنچه وی مجادله میان کدخدایی و علی مطهری خواند پرسیده بود، گفت: مجادله‌ای میان ما نبوده است، اصلاح بفرمایید؛ ما مجادله‌ای نداشتیم و با هیچکس نیز مجادله‌ای نداریم و فقط نظر قانونی را اعلام کردیم و از گذشته نیز همین روال بوده است اگر کسی نظری دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند.

وی ادامه داد: صرف گفتن یک نفر مسئله‌ای را حل نمی‌کند و قوانین موجود با بیان یک فرد قابل تغییر نخواهد بود و من خواهش می‌کنم که دوستان توجه کنند آنجایی که قانون داریم به کسانی که قانون را نادیده می‌گیرند تذکر دهند که قانون را مورد توجه داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری که از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس به علت مغایرت با سیاست‌های کلی برای اولین بار پرسیده بود، گفت: این اعلام مغایرت با سیاست‌های کلی از سوی شورای نگهبان برای اولین بار نبوده است و از گذشته و از سال ۷۸ شورای نگهبان به علت مغایرت با سیاست‌های کلی به مصوبات مجلس ایراد گرفته بود و مجلس نیز بر اساس نظر شورای نگهبان مصوبه خود را اصلاح می‌کرد و پس از آن نیز در سال‌های ۹۲ به بعد آیین‌نامه نظارت بر سیاست‌ها تصویب شد و به تأیید مقام معظم رهبری رسید و در برنامه پنجم هم چنین موضوعی رخ داد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا نظری که از شما درباره استعلام از وزیر سابق اطلاعات در جریان بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی منعکس شد همان نظر خودتان بوده است یا نه، ‌ بیان داشت: ما از دوستان رسانه‌ای که نمی‌توانیم گله کنیم؛ آنها هر جور بخواهند به شورای نگهبان حمله می‌کنند و ما هم حرفی نمی‌زنیم و شکایتی نمی‌کنیم اما از دوستان خواهش داریم که در سال ۹۶ اخلاق‌مداری و امانت‌داری را رعایت کنند و اگر سه ساعت وقت ما را برای مصاحبه می‌گیرند دست کم مطلب ما را صحیح منعکس کنند.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان به هنگام بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قطعا به همه وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد تبلیغات تمام عیار انتخاباتی در فضای مجازی پاسخ داد: شورای نگهبان تا آنجا که امکانات اجازه دهد رصد خود را بر تبلیغات در فضای مجازی انجام می‌دهد اما نیازمند قانون جامعی هستیم که به ویژه درباره تبلیغات انتخاباتی اختیارات لازم را به شورا بدهد.

سخنگوی شورای نگهبان از مجلس شورای اسلامی خواست تدوین قانون جامع انتخابات را به اتمام برساند تا امکانات و اختیارات نهادهای نظارتی متناسب با روش‌های جدید تبلیغات انتخاباتی باشد.

نظر شما