شناسهٔ خبر: 134346 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فعالیت گسترده باندهای مافیایی در سهام عدالت/ ۲میلیون سهامدار از دنیا رفته‌اند

پورابراهیمی/43 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت گسترده باندهای مافیایی در سهام عدالت گفت: ۲میلیون نفر از سهامداران بدون اینکه بهره‌ای از بازتوزیع داراییهای دولت ببرند از دنیا رفته‌اند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی؛ با بیان اینکه موضوعات مربوط به سهام عدالت بعد از ۱۰ سال نباید به‌شیوه فعلی پاسخ داده شود و این شیوه پاسخ به مطالبات مردمی روش منطقی برای این بحث نیست، گفت: اولین مطالبه مردم اعمال حق مدیریت آنها بر بخشی از سهام است که در آن مالکیت دارند است، بنابراین تعیین مدیران نخستین خواست مردم است اما بعد از ۱۰ سال به این موضوع پاسخ درستی داده نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، مطالبه دوم که مهم تر از مطالبه اول آنهاست، اعمال حق مالکیت است. وقتی فردی دارنده یک سهم است باید بتواند این مالکیت را منتقل کند و متأسفانه وضعیت این اتخاذ تصمیم برای مالکیت مردم مشخص نیست.

عضو شورای بورس افزود، اعمال حق مالکیت در سهام عدالت مفهوم ندارد، این سهام سالها به‌شکل یک برگه بی‌خاصیت در دست مردم بوده است و بر اساس آمارهایی که در اختیار ما قرار گرفته است حدود ۲ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته از دنیا رفته‌اند و از منافع این توزیع داراییهای دولت هیچ گونه بهره‌ای نبرده‌اند.

پورابراهیمی گفت: امروز یک جریان مافیایی بین دولت و مردم این مجموعه را اداره می‌کند که به هیچ نهادی پاسخگو نیست. در آینده شاهد اخباری درخصوص پرونده‌های مفاسد اقتصادی از محل مدیریت سهام عدالت خواهیم بود. از سوی دیگر این جریان مافیایی شرکتها را دچار چالش کرده و سود آنها به‌شدت پایین آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه مطالبه سوم سهامداران دریافت سود سالیانه است، گفت: قرار بر این بوده است که بعد از ۱۰ سال و از محل سوددهی شرکتهای عضو طرح سهام عدالت، بدهی مردم تسویه شود، این درحالی است که به‌دلیل ضعف عملکرد برخی از این شرکتها اصلاً به میزان تعیین شده سود خود نرسیده‌اند.

پورابراهیمی ادامه داد: دولت امروز با توجه به محدودیت زمانی که برای واگذاری سهام عدالت در نظر گرفته شده بود، بعد از ۱۰ سال به این تصمیم رسید که از ابتدای سال ۹۶ توزیع سود را آغاز کند، این در صورتی است که بسیاری از سهامداران طرح سهام عدالت بعد از سال ۸۵ سهام خود را دریافت کرده‌اند و فقط دهکهای کم‌درآمد مانند کمیته امداد و بهزیستی در آن سال موفق برای سهام شدند و مابقی در سالهای ۸۶ و ۸۷ و... سهام خود را دریافت کردند اما امروز همه به‌صورت یکسان و از سال ۹۶ سود دریافت خواهند کرد.

نظر شما