شناسهٔ خبر: 134305 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حل بحران زیست محیطی در کشور مدیریت واحد می طلبد

رحیم صفوی/2 دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: باید برای حل بحران زیست محیطی در کشور یک مدیریت واحد از طریق اجماع دولت، بهزیستی و سازمان منابع طبیعی و شهرداری ایجاد شود.

به گزارش «نماینده»، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش روز درختکاری که با حضور جمعی از فرماندهان، مسئولین، مدیران و جمعی از دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در سالن همایشهای اندیشه این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه  خداوند متعال سرزمینی وسیع با تنوع اقلیمی و منابع طبیعی عظیم را در اختیار ملت ایران قرار داده است، گفت: با وجود برخورداری از منابع خوب اما با مشکلاتی نیز مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کشور ما در کمر بند خشک جهان قرار گرفته است، افزود: ما با یک بحران محیط زیستی و خشکسالی مواجهیم و تا بیست  سال آینده کشوراز یک اقلیم نیمه خشک به سمت خشک شدن پیش می‌رود که باید در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه به وضعیت بحران آب و منابع طبیعی توجه جدی داشته باشیم.

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح جامع فضای سبزتوسط سپاه، صدها هزار هکتار از اراضی زیر پوشش جنگل کاری و جلوگیری از بیابان‌زایی می رود، گفت: سپاه با بهره گیری از ظرفیتهای قابل توجه وبرخورداری از بیش از ۲۰ میلیون نفر بسیجی در کنار سایر نیروهای مسلح می توانند نقش مهمی را در کمک به دولت در توسعه فضای سبز و حفظ محیط زیست ایفا کنند.

وی همچنین یاد آور شد: در یک مقطع زمانی بسیج در جنگ تحمیلی به خوزستان کمک کرد اما امروز مسأله گردوغبار و آلودگی هوا مسأله اصلی است که بسیج و نیروهای مسلح این تهدید را نیز می‌توانند رفع کنند.

صفوی با بیان اینکه در اطراف تهران نیز پدیده بیابان‌زایی در حال افزایش است، اظهار کرد: مدیریت مصرف انرژی و جایگزین‌ کردن منابع انرژی نو، مدیریت آب و بازیافت فاضلاب در شهر های صنعتی، ایجاد تشکل های مردم نهاد و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تخریب جنگلها بویژه در کلان شهر ها می تواند بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را مرتفع سازد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک مدیریت واحد و یکپارچه برای حل بحران آلودگی هوا در تهران و دیگر مناطق کشور، گفت: باید برای حل بحران زیست محیطی در کشور یک مدیریت واحد از طریق اجماع دولت، بهزیستی و سازمان منابع طبیعی و شهرداری ایجاد شود تا این هم‌افزایی باعث شود که بتوانیم از همه استعدادها برای مدیریت بحران در این زمینه استفاده کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با ارائه چند پیشنهاد کلان برای رفع تهدیدات زیست محیطی و منابع طبیعی در آینده، گفت:تشکیل وزارت منابع طبیعی  و حفظ محیط زیست، پیش بینی راهبرد در برنامه ۶ و ۷ بمنظور توسعه منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، استفاده از قوانین سازمان ملل برای ایجاد توسعه پایدار و بهره گیری از تجارب کلان شهر های جهانی برای در امان ماندن محیط زیست از خطر آلودگی می تواند راه حل رفع مشکلات این حوزه باشد.

سرلشکر صفوی در پایان تاکید کرد : سپاه و بسیج از ظرفیتهای قابل توجهی برخوردارند که در زمان صلح می توان از آنها بهره برد و استفاده از این ظرفیتها هنر دولتها است.

دراین مراسم از" طرح جامع فضای سبز سپاه " که به همت معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه و دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) تنظیم شده است، رونمایی شد.

همچنین فرماندهان سپاه و مسئولین در استانهای مازندران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه گزارشی از اقدامات سپاه های استانی در حوزه توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی پرداختند.

در پایان نیز فرماندهان و جمعی از دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) با حضور در بوستان سید جمال الدین اسد آبادی واقع در دانشگاه اقدام به کاشت نهال کردند.

نظر شما