شناسهٔ خبر: 134282 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قرارداد کرسنت ۵۴ میلیارد دلار به کشور ضرر زد

زاکانی نماینده سابق مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد کرسنت ۵۴ میلیارد دلار به کشور ضرر زد که می‌شد با این پول تمام مدارس کشور را از نو بازسازی کرد.

به گزارش «نماینده» علیرضا زاکانی شامگاه سه‌شنبه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در سخنانی با اشاره به شرایط قرارداد کرسنت و ضررهایی که این قرارداد به منافع ملی زد اظهار کرد: قرارداد کرسنت ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه وزارت نفت در خصوص این قرارداد پنهان‌کاری کرد.

وی افزود: به خاطر همین قرارداد بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار از اموال کشور ما را ترکیه پس نمی‌دهد.

نماینده سابق مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بابت همین قرارداد از  کشورهای هند و پاکستان نیز زیان جدی دیدیم و به واسطه شرایط بد این قرارداد حتی در دادگاه بین‌المللی لاهه نیز محکوم شدیم.

زاکانی تصریح کرد: این قرارداد افزون بر ۵۴ میلیارد دلار به کشور ضرر و زیان زد در صورتی که با این پول می‌شد تمام مدارس کشور را از اول بازسازی کرد.

وی با اشاره به اینکه ما از ابتدا با حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت به خاطر به خطر افتادن منافع ملی ناشی از محکومیت در دادگاه لاهه هشدار داده بودیم گفت: متاسفانه به این هشدار ما توجه نشد و کشور ما در لاهه محکوم شد.

زاکانی تصریح کرد: برخی از متصدیان وزارت نفت در دستگاه قضایی حکم قطعی دارند اما متاسفانه بدون نگرانی به فعالیت در این وزارتخانه ادامه می‌دهند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه هفت کارتن از اسناد قرارداد کرسنت در دفترم وجود دارد اظهار داشت: سئوال اینجاست این اسناد در دفتر آقای اژه‌ای چه می‌کند و چرا به آنها رسیدگی قاطع نمی‌شود.

وی ادامه داد: اسناد موجود از قرارداد کرسنت باید به دست متخصصین ترجمه و یقه کسانی که خیانت کردند گرفته شود و با آنها برخورد کرد.

زاکانی ادامه داد: آقای زنگنه، وزیر نفت، برای فروش نفت از ستاد تدابیر ویژه مجوز گرفته که کسی از نحوه فروش نفت در وزارتخانه مطلع نشود.

وی افزود: از سال ۹۲ زنگنه نفت را به زیر مجموعه خودش فروخته و در هر بشکه ۸ دلار تخفیف داد که دیوان محاسبات سال ۹۴  گزارش این تخلف را داد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در همین موضوع وزارت نفت از من شکایت کرد که در دادگاه اسنادم را ارائه دادم و تبرئه شدم.

این نماینده سابق مجلس گفت: در زمینه دزدی دکل‌های نفتی، به محض اینکه پای پسر مهاجرانی در ماجرا پیدا شد خیلی سریع سکوت کردند و زیپ دهن‌هایشان را کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه نفتی شرکت‌ها در خوزستان مستقر هستند اما مدیران آنها در تهران ساکنند و حتی با وجود حضورشان در تهران، از همانجا برایشان حقوق سختی کار در نظر گرفته می‌شود.

زاکانی همچنین در ادامه به برخی فسادهای انجام شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: پول صندوق فرهنگیان به جای اینکه به ۹۰۰ هزار معلم و فرهنگی برسد به ۲۹ نفر داده شده که ارزششان به اندازه لباس تنشان است.

نماینده سابق مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش نظارت عمومی شد و در ادامه تصریح کرد: اگر نظارت عمومی در کشور نهادینه شود مسؤولان از مردم تمکین خواهند کرد.

نظر شما