شناسهٔ خبر: 134280 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اقامتگاه‌های بوم‌گردی وام صد میلیون تومانی می‌گیرند

اقامتگاه43 معاون صنایع‌دستی کشور، «بوم‌گردی» را به معنی «مردم‌گردی» دانست و گفت: تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام در اختیار اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار می‌دهیم تا کارگاه‌های صنایع دستی راه‌اندازی کنند.

به گزارش «نماینده» بهمن نامور مطلق به ویژگی‌ اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره و بیان کرد: یک اقامتگاه نمی‌تواند بومی باشد و گردشگری در آن به بوم‌گردی تبدیل شود مگر اینکه از زیبایی‌شناسی محلی استفاده کند. اقامتگاهی بومی است که از هنرهای سنتی و صنایع دستی آن منطقه برای طراحی فضاهای خود بهره ببرد.

معاون صنایع‌دستی کشور، بوم‌گردی را مردم‌گردی دانست و افزود: بومی بودن یعنی متنوع و محلی بودن و برای ایجاد این تنوع، باید به زیبایی‌شناسی مردم محلی و تاریخچه زیبایی‌شناسی هر منطقه توجه کرد؛ بدون صنایع دستی، بحث بوم‌گردی تحقق پیدا نمی‌کند و مهمترین عنصر بوم‌گردی، خود مردم هستند. درست است که ما از شهر به روستا پناه می‌بریم، اما مهمترین عامل بوم‌گردی، توجه به مردم و ویژگی‌های آنان است. درواقع ما به دیدن مردم نواحی مختلف می‌رویم تا با آداب و رسوم، تغذیه، پوشاک و سبک زندگی آن‌ها آشنا شویم و امکان ملاقات با «دیگری» را برای خود فراهم آوریم.

نامورمطلق به اینکه روستاها مهمترین پناهگاه‌های فرهنگ و هویت فرهنگی هستند، اشاره و بیان کرد: در حال حاضر شهرها دچار استحاله شده و سبک غربی به خود گرفته‌اند، چرا که ما فرصت نکرده‌ایم شهرهایمان را به سبک و شیوه خود درآوریم، اما روستاها هنوز نسبت به شهرها وضعیت بهتری دارند و همچنان پوشاک، لباس و دست‌ساخته‌های خود را حفظ کرده‌اند، بنابراین ما می‌توانیم خود گمشده‌های‌مان را در روستاها پیدا کنیم و بهترین مظاهر این خود بودن، در غذاهای محلی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و معماری بومی تجلی پیدا می‌کند، چرا که این عناصر بازمانده زیبایی‌شناسی ما هستند و ما برای بازیابی هویت خود، باید تا حد امکان از طراحی بومی بهره ببریم.

این اسطوره‌شناس و استاد دانشگاه به ضرورت وجود کارگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در کنار اقامتگاه‌های بومی اشاره و بیان کرد: برای اینکه مردم با هنرهای سنتی و صنایع دستی خود و شیوه تولید آن آشنا شوند، می‌توان در کنار اقامتگاه‌های بومی، کارگاه‌های تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی راه‌اندازی کرد تا گردشگرانی که در این اقامتگاه‌های بومی ساکن می‌شوند، بتوانند با هویت و پیشینه فرهنگی خود از طریق فرآورده‌های دستی آشنا شوند؛ از این رو معاونت صنایع دستی به فعالان در این زمینه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌دهد تا به راه‌اندازی چنین کارگاه‌هایی بپردازند.

وی به دیگر امکاناتی که معاونت صنایع دستی در اختیار علاقه‌مندان به راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در کنار اقامتگاه‌های بومی اشاره و بیان کرد: ما می‌توانیم به فعالان در این حوزه مشاوره علمی و همچنین مجوز رسمی فروش دهیم. وقتی معاونت صنایع دستی بر فعالیت کارگاه‌های تولیدی که در اقامتگاه‌های بومی شکل می‌گیرد، نظارت داشته باشد، اطمینان مخاطبان برای خرید صنایع دستی بالا می‌رود، اما همچنان بوم‌گردی به گفتمان‌سازی نیاز دارد. رسانه‌ها باید به کمک این نوع از گردشگری بیایند و فضا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید به گونه‌ای باشد که هم گردشگران از سکونت در آن لذت ببرند، هم با فرهنگ، هویت و مردم خودشان آشنا شوند و این مسئله نیازمند تبلیغ و معرفی درست است.

معاون صنایع دستی کشور، ایرانگردی را مهمتر از خارج‌گردی دانست و افزود: ما باید زمینه‌هایی را فراهم آوریم که ایران همزمان با جشن نوروز، به کانون توجهات عالم تبدیل شود؛ نه اینکه عده‌ای بخواهند به جای مراکز سنتی و کانون‌های هویتی خود، راهی خارج از کشور شوند؛ به همین خاطر ضرورت دارد که به فرهنگ بومی خود توجه بیشتری داشته باشیم و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بیش از پیش تجهیز کنیم.

نظر شما