شناسهٔ خبر: 134264 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت و گو با محمد خوش چهره درباره تهدیدات اخیر ایران از سوی (FATF)

(FATF) یک ابزار سیاسی است

خوش چهره (FATF) بیشتر یک ابزار سیاسی و ناشی از ارادۀ جهانی کشورها نیست چراکه بر تروریست تأکید داشته است و به همین دلیل برخی از کشورها که فعالیت‌های حقوق بشری داشته‌اند به دلیل رصد اطلاعاتی توسط این سازمان از آن خارج شده‌اند.

هفته نامه «نماینده» / گروه ویژۀ اقدام مالی اعلام کرد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶م. در سطوح بالای سیاسی متعهد شد تا برخی اقدامات مورد نظر این گروه ویژه را در نظام بانکی و مالی خود اعمال کند. براساس این گزارش، (FATF) در ماه ژوئن، اقدامات خود علیه ایران را به مدت ۱۲ ماه به حالت تعلیق درآورد تا فعالیت‌های ایران در راستای اجرای اقدامات مدنظر این گروه ویژه را به دقت مورد بررسی و نظارت قرار دهد. در صورتی که (FATF) در نظارت خود طی این مدت به این نتیجه برسد که ایران پیشرفت قابل قبولی در این زمینه نداشته مجدداً اقدامات مقابله‌ای علیه کشور را از سر خواهد گرفت اما در صورتی که ایران به تعهدات خود در قبال (FATF) عمل کرده و این گروه ویژه اقدامات ایران را مثبت ارزیابی کند، گروه ویژۀ اقدام مالی، اقدامات بعدی خود برای توسعۀ روابط مالی با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.
«مسعود اخوان‌فرد» می‌گوید: «کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی قدرت‌های استکباری برای مهار و کنترل کشــورهای جهان به‌ویژه آنها که ســرکش نامیده می‌شوند، طراحی شده اســت. از همان ابتدا مشخص بود که فشار بر ایران برای پیوستن به (FATF) به منظور به بن‌بست کشاندن برجام در میان مدت و در صورت خواست آمریکا و بازکردن مسیرهای جدید برای فشــار بر ایــران در حوزه‌های مختلفی مثل برنامۀ موشکی ما، فعالیت‌های سپاه پاسداران، حمایت از محور مقاومت و دسترسی به اطلاعات اساسی و مهم کشور انجام گرفته اســت.» 
این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشــاره به اینکــه تعهد به این سازمان اقدامی عجیب از سوی دولت بود، می‌افزاید: «اکنون با نزدیک شدن به پایان این دورة موقت فشارها کم‌کم نمایان خواهد شد و تحریم‌ها علیه کشور این بار از مسیر (FATF) باز خواهند گشت و سنگ بزرگ دیگری در برابر برجام قرار خواهد گرفت.»
البته بیانیۀ اخیر کارگروه اقدام مالی سازمان مبارزه با پولشویی (FATF) بی‌پاسخ نخواهد ماند، موضوعی که از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی قوۀ مقننه بیان شد. «محمدرضا پورابراهیمی» از ارائه طرح عدم همکاری ایران در صورت تکرار تهدیدات (FATF) خبر داد و گفت: «از همان ابتدا نیز این احتمال را می‌دادیم که پس از پیوستن نیز ما را باز هم در فهرست سیاه بگذارند.»
هدف این تهدیدات چیست؟ برای پاسخ به این پرسش هفته‌نامۀ «نماینده» به سراغ «خوش چهره» کارشناس مسائل اقتصادی که خود سابقۀ حضور در مجلس را دارد رفت و از او پیرامون خط و نشان (FATF) برای تحریم بانک‌های ایران سؤال کرد.
* FATF به بهانه جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی سازمان‌های تروریستی تشکیل شد
وی با بیان اینکه (FATF) به بهانۀ جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی سازمان‌های تروریستی در جهان تشکیل شد اما در حال حاضر به ابزاری برای کشورهای غربی برای اعمال فشار مالی علیه کشورهایی بدل شده است که سیاستی متفاوت با آنها را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: «رده‌بندی‌های مختلفی از نظر (FATF) در بازۀ کشورهای مختلف جهان وجود دارد.» 
کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد با اشاره به اینکه لیست سیاه مربوط به کشورهایی مثل ایران و کره است، اظهارداشت: «این لیست همچنین شامل کشورهایی است که از نظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند و کشورهای دیگر نیز که در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.»
خوش چهره افزود: «آمریکا، انگلستان و کانادا جزو سردمداران ۲۹ کشور عضو این سازمان هستند و عربستان نیز به عضویت این سازمان در آمده که البته حضور این کشور مدیریت شده است.»
* (FATF) ابزار سیاسی است و ناشی از ارادۀ جهانی کشورها نیست
وی درخصوص تهدیدات جدید، می‌گوید: «(FATF) بیشتر یک ابزار سیاسی و ناشی از ارادۀ جهانی کشورها نیست چراکه بر تروریست تأکید داشته است و به همین دلیل برخی از کشورها که فعالیت‌های حقوق بشری داشته‌اند به دلیل رصد اطلاعاتی توسط این سازمان از آن خارج شده‌اند.»
خوش چهره با بیان اینکه ضرورت مبارزه با پولشویی با ایجاد سازمانی به نام (FATF) دو بحث جداگانه است، اظهارداشت: «مبارزه با پولشویی ریشه در اقتصاد جهانی و بلندمدت دارد اما این سازمان بیشتر در ارادۀ آمریکاست که سوار موضوع پولشویی شده است.»
 

نظر شما