شناسهٔ خبر: 134236 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«شادمهر کاظم‌زاده» نمایندۀ مردم ایلام در مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» خواستار شد

وزارت نفت مکلف شود ۳درصد از درآمدهای نفتی را به مناطق نفت‌خیز بپردازد

کاظم زاده یکی از بندهایی که در برنامۀ ششم توسعه می‌تواند بخشی از مشکلات استان ایلام را حل کند، مکلف شدن وزارت نفت به پرداخت ۳درصد از مبالغ قراردادهای نفتی که در حوزه‌های نفت‌خیز و گازخیز انجام می‌شود، است.

به گزارش هفته نامه «نماینده»، «شادمهر کاظم‌زاده» نمایندۀ دورۀ دهم از حوزۀ انتخابیۀ دهلران و دره‌شهر و آبدانان در استان ایلام است. وی با کسب ۵۱٬۶۰۴ رأی از مجموع ۸۹٬۷۴۲ رأی معادل ۵۷٫۵۰ درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. وی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران است. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامۀ «نماینده» با شادمهر کاظم‌زاده است.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستید، چیست؟

این حوزۀ انتخابیه همچون دیگر مناطق مرزی کشور با عدم تکمیل زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی مواجه است. خوشبختانه یکی از بندهایی که در برنامۀ ششم توسعه می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند، مکلف شدن وزارت نفت به پرداخت ۳ درصد از مبالغ قراردادهای نفتی که در حوزه‌های نفت‌خیز و گازخیز انجام می‌شود، است. در حقیقت این ۳ درصد در جهت کاهش اثرات  سوءزیست محیطی و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد.

آیا معتقد هستید که بیشتر مسائل این مناطق به عدم تقویت زیرساخت‌ها برمی‌گردد؟

بله؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزۀ انتخابیه که تمام مسائل به آن مرتبط می‌شود، عدم تکمیل زیرساخت‌ها است. زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون حوزۀ ارتباطی، بهداشتی و... ناشی از این مسئله است. زمانی که راه‌های ارتباطی هنوز تکمیل نشده شرایط راه‌آهن مناسب نیست یا زمانی که در دهلران و دره شهر و... فرودگاه احداث نشده، این به معنای اتلاف زمان به عنوان مهم‌ترین سرمایۀ ما است. جدا از این زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل نشده، سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری اقدام نمی‌کند و اگر سرمایه‌گذاری نشود به تبع آن اشتغال ایجاد نمی‌گردد.

شرایط بیکاری در این حوزۀ انتخابیه چگونه است؟

شاید روزانه بیش از ۱۰۰۰ تماس دریافتی دارم که ۹۹۹ مورد آن مربوط به معضل بیکاری است. اگر در دیگر مناطق کشور ۱۰ نفر بیکار باشند، در این حوزۀ انتخابیه ۱۰۰۰ نفر بیکار هستند که شاید همان بند برنامۀ ششم اگر اجرایی شود بتواند تا حدی این شرایط را بهبود بخشد. در حقیقت این بند برای کاهش اثرات زیست محیطی و تکمیل زیرساخت‌هاست.

از پتانسیل‌هایی که می‌تواند با فعال شدن موضوع بیکاری را التیام بخشند، نام ببرید؟

مهم‌ترین پروژه‌های ما در حوزه‌های نفت، گاز و کشاورزی است و خوشبختانه اینها مزیت اقتصادی ما به‌شمار می‌روند. در این حوزۀ انتخابیه دو مزیت اقتصادی اساسی و اصلی صرف‌نظر از فرصت مرزی است.   البته مرز فرصت بی‌بدیل است که با تقویت زیرساخت‌های این حوزه می‌توان در امر اقتصادی راهگشا باشد. از سوی دیگر در شهرستان‌های دهلران و دره شهر و ابدانان بحث کشاورزی و نفت بسیار مطرح است. دو پروژۀ بسیار مهم یعنی پروژه  ngl۳۱۰۰ که کار آن تبدیل گازهایی که از چاه‌های نفت می‌سوزد به میعانات گازی است، وجود دارد. این پروژه آلودگی زیست محیطی را کاهش می‌دهد و در جهت رفع معضل بیکاری نیز بسیار راهگشا خواهد بود. ازاین‌رو انتظار داریم تا هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

پروژۀ دیگر مربوط به پتروشیمی دهلران است که می‌تواند بهترین پروژه باشد اما متأسفانه علی‌رغم اینکه صندوق بازنشسگتی وزارت نفت به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی شده اما هنوز اقدام اساسی انجام نداده است. این در حالی است که در برنامۀ ششم آمده ظرفیت پالایش نفت در کشور باید به ۳ میلیون بشکه برسد اما این پالایشگاه ۹۰ هزار بشکه‌ای با وجود سرمایه‌گذار می‌تواند در بخش اقتصادی منطقه کمک قابل توجهی کند. همچنین نیروگاه ۳ میلیارد مترمکعبی در نزدیک شهرستان بدره وجود دارد که حداقل انتظار داریم چندهزار هکتار از زمین‌های این منطقه با استفاده از سیستم‌های آبی تحت فشار آبی شوند و از این طریق از مهاجرت‌های بی‌رویه جلوگیری شود.

در حال حاضر چه تعداد از افراد از این حوزه مهاجرت کرده‌اند؟

به طور مثال شهرستان بدره که شهرستان بزرگی بود، امروز حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شرایط کشاورزی چگونه است؟

دره شهر بهترین زمین‌های کشاورزی مرغوب را دارد که انتظار داریم با تکمیل سد سیکان و تکمیل عملیات پمپاز از رودخانۀ سیمره برای مناطق کشاورزی از آن استفاده شود. ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان ابدانان وجود دارد که سال‌هاست مطالعات بر روی آن انجام نشده است. ۱۵ هزار زمین مرغوب در پشت سد کرخه وجود دارد که بارها مسئولان توضیح دادند برای برداشت از این سد در حال مطالعه هستیم. این در حالی است که بیکاری در این منطقه بیداد می‌کند.

در برنامۀ ششم برای مسئلۀ اشتغال این منطقه ‌بندی پیش‌بینی نشده است؟

خوشبختانه در برنامۀ ششم توسعه که از ابتدای سال آینده عملیاتی می‌شود بندی مبنی بر اولویت استفاده از نیروهای بومی در حوزۀ کشاورزی و نفت آورده شده است چراکه معدود شرکت‌هایی که در حوزۀ نفت و کشاورزی فعالیت می‌کنند از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنند که بنده از زمان اجرای این بند، با هر شرکتی که در این منطقه آن را رعایت نکند، برخورد خواهم کرد.

نظر شما