شناسهٔ خبر: 134234 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نباید با «اقتصاد مقاومتی» شعاری برخورد شود

آرئین منش «باید» سیاست‌های کلان و راهبردهای کلی اقتصاد مقاومتی در عمل تحقق یابد و بدانیم با شعار «اقتصاد مقاومتی» تحقق نمی‌یابد بلکه باید در عرصۀ عمل به اقتصاد مقاومتی توجه شود.

هفته نامه «نماینده»؛ جواد آرئین‌منش*/ سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد. اکنون که در پایان سال به سر می‌بریم باید این پرسش مطرح شود «چه اندازه در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق بودیم؟» قبل از پاسخ به این پرسش ابتدا باید به اهمیت و فلسفۀ نامگذاری سال‌ها که از طرف مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، اشاره کرد.
به اعتقاد نگارنده نامگذاری سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین استراتژی و راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی است به‌ویژه در سالی که به آن نام لحاظ می‌شود؛ از این‌رو نامگذاری سالانه مبتنی بر مطالعات و بررسی‌هایی است که از سوی رهبر انقلاب صورت می‌گیرد به همین جهت نامگذاری‌های سالانه متناسب با اولویت‌ها و شرایط هر سال انجام و اعلام می‌شود؛ بنابراین به طور قطع نقشۀ راه جمهوری اسلامی ایران را ترسیم می‌کند اما متأسفانه نحوۀ برخورد با این نامگذاری‌ها گاه از سوی مسئولان و مقامات و قوای سه‌گانه متفاوت است و گاه به صورت شعارگونه با آن برخورد می‌کنند ولی مسئولان باید این آگاهی را در خود بیدار کنند که باید این دستورالعمل‌ها از حالت شعارگونه به سمت عملی شدن به پیش برود.
البته نامگذاری امسال با نامگذاری سال‌های گذشته تفاوت داشت، از این لحاظ تفاوت داشت که علاوه بر نامگذاری، راهبردهای کلان توسط رهبری مشخص شد و قبل از آن سیاست‌های ۲۴ گانۀ اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری معظم انقلاب با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و به دولت  محترم ابلاغ شده است.
باید پرسید در کجا هستیم؟ و مسئولان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
همان‌طور که در ابتدای مطلب نگاشته شد،
باید بدانیم اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت تعریف نمی‌شود بلکه اتخاذ تصمیم‌های درست در رسیدن به خودکفایی است به همین جهت باید به این تعریف دست یافت که مقاومت در برابر شوک‌های بیرونی اقتصاد و تحریم با موضوع ریاضت کشیدن متفاوت است.
پیرامون اقدام و تحرکات مسئولان در سال اقتصاد مقاومتی هم باید گفت: «متأسفانه اقدامات و هماهنگی‌هایی که باید از سوی مسئولان اعمال می‌شد قابل دفاع نیست؛ لازم است تمام مسئولان به این مسئله توجه کنند که انداختن توپ در زمین دیگران هنر نیست و باید هماهنگ عمل کرد.» 
به اعتقاد نگارنده، امروز جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگر نیازمند حرکت جهادی و پرشتاب در عرصۀ اقتصاد است و این امر ضمن پویایی به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این کشور نیز کمک می‌کند. البته شاید این سؤال ایجاد شود چرا به این اندازه بر اقتصادمقاومتی تأکید می‌شود؟ و اقتصاد مقاومتی چه دورنمایی برای کشور و مردم خواهد داشت؟ باید بدانیم اگر اقتصاد «مقاوم» باشد، دیگر دشمن نمی‌تواند به سادگی از فشار تحریم‌ها بهره‌برداری کند بنابراین باید با تقویت این حوزه و توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، دشمن را ناامید کرده و توانمندی خود را به نمایش بگذاریم.
آنچه که تاکنون موجب عقب‌گرد ما در برخی از حوزه‌ها از جمله حوزۀ اقتصاد شده این بود که تنها به شعار دادن بسنده کردیم و در میدان عمل اقدامی را انجام ندادیم.


*نمایندۀ ادوار مجلس

نظر شما