شناسهٔ خبر: 134222 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آلودگی هوا را خودشان حل نمی‌کنند؛ به دیگران هم اجازه نمی‌دهند

قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه طبق طرح‌های موجود مشکل آلودگی هوای تهران شش ساله قابل حل است گفت: خوب نیست دوستان نه خودشان این طرح را اجرا کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرایی کنند.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل کاری در دامنه های البرز در جمع خبرنگاران به موضوع آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: حل این معضل نیازمند یک همکاری و همراهی بین دستگاه هاست که با پیگیری رئیس مجلس در دولت مطرح شد. در دولت هم مشاهده کردند که طرح شهرداری مدون و روشن است. از این رو طرح مورد نظر در دولت تصویب شد.

وی تاکید کرد: ما صدها قانون به زمین مانده داریم که آن ها را می نویسم اما اجرایی نکرده و یا بد اجرا می کنیم. هم اکنون نیز سال اقدام و عمل رو به انتهاست و در این زمینه نیازمند یک کار جدی و عملی هستیم.

قالیباف یادآور شد: بر اساس طرحی طی مدت شش سال می توان مشکل آلودگی هوا را برطرف کرد به گونه ای که در سال اول می توان کار را با ۱۰ درصد کاهش سالیانه آلودگی هوا شروع کرد و در مدت شش سال، هم این درصد سالانه را افزایش داد و هم این مشکل را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه براساس مذاکرات و بررسی های صورت گرفته مشکلی در طرح کاهش آلودگی هوا وجود ندارد، ابراز داشت: هم اکنون مشکل در اجراست. خوب نیست دوستان به گونه ای تصمیم بگیرند که نه خودشان این طرح اجرا را کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرا کنند.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح «یه عالمه درخت در شهر» نیز گفت: این طرح با همکاری شهرداری و مردم در فضای مجازی صورت گرفت تا صبح امروز نیز ۸۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم خصوصا نخبگان، شخصیت ها، هنرمندان، اندیشمندان، علما، ورزشکاران و خانواده های شهدا از آن استقبال کرده اند. در این طرح هر نفر ۱۰ اصله نهال می کارد و بر این اساس تا کنون ۸۰۰ هزار درخت کاشته می شود.

قالیباف یادآور شد: در طرح «یه عالمه درخت» ما تا سه میلیون درخت را آماده کرده ایم و امیدواریم طی روزهای آینده از طریق اطلاع رسانی قادر شویم سه میلیون درخت در شهر بکاریم.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ باغات شهر تهران، تاکید کرد: یکی از کارهای خوب شهرداری تهران در سال های گذشته خرید باغات بوده است به نحوی که با وجود مشکلات بودجه ای، چند هزار میلیارد تومان برای تملک باغات شهر تهران اختصاص داده و این باغات را به بوستان عمومی تبدیل کرده ایم.

شهردار تهران ادامه داد: این باغات در واقع ملک خصوصی افراد است و بر اساس قانون آنها می توانند ۳۰ درصد سطح اشغال را بسازند اما عملا باعث می شود تا درختان نابود شوند. از دیگر سو شهرداری تهران نیز به حد کافی پول ندارد که همه این باغات را خریداری کند.

وی خاطرنشان ساخت: تنها در مجموعه کن ۶۰۰ هکتار باغات توتستان وجود دارد که این باغات برای مردم است. اگر قرار است این باغات نگهداری شوند باید هزینه های آن نیز تامین شود و دولت و شهرداری باید در اعتبارات این موضوع را در اولویت بگذارند.

شهردار تهران تاکید کرد: در زمینه توسعه فضای سبز نیز اگر تصاویر گوگل را در سال جاری و ۱۰ سال قبل مشاهده کنید، کلیه فضاهای سبز در شهر مشخص است و این نیازی به بیان و توضیح ندارد.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمک مجلس شورای اسلامی به مدیریت شهری تاکید کرد: لایحه مدیریت شهری نیازمند نگاه ویژه مجلس و مذاکرات با شورای نگهبان است چرا که  این یک کار ضروری برای کشور و کلیه شهرهاست و از نگاه ملی به آن نیاز داریم.

وی با طرح این سوال که چرا باید کارهای جزئی، اجرایی و تصدی گری وقت یک کار ملی را در کشور بگیرد؟ گفت: تا این حد تمرگزگرایی در تصمیم گیری و فعالیت های اجرایی از نواقص جدی ساختار اداری و اجرایی کشور است که در این زمینه نیازمند به قانون هستیم.

نظر شما