شناسهٔ خبر: 134202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید برای حل آلودگی هوای تهران به مدت محدود اختیاراتی به شهردار و شورای شهر داده شود

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای تهران، گفت: لازم است برای حل مشکل آلودگی هوای تهران اختیاراتی را به شهردار و شورای شهر پایتخت به مدت محدود بدهیم.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۱۵ اسفند) پس از غرس یک اصل نهال به مناسبت ۱۵ اسفند روز درختکاری و در دامنه جنوبی البرز، طی سخنانی در مراسم افتتاح هزار هکتار جنگلداری در دامنه جنوبی البرز، ‌ اظهار داشت: گزارش‌هایی که شهردار تهران و مسئولان دیگر در این مراسم ارائه دادند، نشان می‌داد عزم جدی برای حل یکی از مشکلات تهران وجود دارد و این امر ضروری است.

وی افزود: تهران شهر بزرگی است و تبعاً متناسب با این ویژگی پیچیدگی‌های مختلفی هم پیدا کرده که یکی از آنها آلودگی هواست و لذا باید کمک کرد شهر تهران از این پیچیدگی‌ها خارج شود و یکی از کارهای خوب این است که کمربند سبز اطراف تهران به اتمام برسد و این یک اقدام ضروری است.

لاریجانی با بیان اینکه ایجاد فضای سبز برای زندگی بهتر در تهران امری ضروری است، تصریح کرد: اینکه جنگل‌کاری در تهران از ابتدای پیروزی انقلاب از یک مترمربع به ۱۶ مترمربع رسیده، حرکت سنجیده‌ای است؛ این آمار فکر می‌کنم خیلی خلاف هم نباشد و در مجموع حجم درختکاری در اطراف تهران خوب بوده و سامان یافته است. بسیاری از باغات در تهران تبدیل به ساختمان‌سازی شدند، در تهران هم باغات زیادی وجود داشت اما بسیاری از این باغ‌ها نیز تبدیل به ساختمان شدند و درخت‌های بسیار قدیمی از بین رفتند و ساختمان‌سازی انجام شده است.

لاریجانی تأکید کرد: تا درخت‌های امروز به درخت‌های تنومند تبدیل شوند، سالها زمان می‌برد، شهردار تهران در گزارش‌شان گفتند در حال خریداری باغات اطراف تهران و تبدیل آنها به بوستان هستند که اقدام بسیار خوبی است اما در کنار این موضوع باید با افرادی که باغات را تبدیل به ساختمان می‌کنند نیز برخورد شود چرا که بر اساس حرکت طبیعت خلل ایجاد می‌کنند و این جرم کمی نیست.

وی ادامه داد: درست است که از طبیعت برای زندگی بهتر باید استفاده کنیم اما اگر از منابع آن طوری استفاده کنیم که مشکل آلودگی‌ها در شهرها به وجود آید، این جرم بزرگی است، اگر طوری از طبیعت استفاده کنیم که گازهای گلخانه‌ای زندگی بشر را تهدید کند این تخلف بزرگی برای همه بشریت است و لذا باید توجه کرد که اگر نحوه استفاده ما از طبیعت در کل عالم خلقت اشکال ایجاد کند، مرتکب تخلف بزرگی شده‌ایم.  

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر برای برخورد با این تخلفات نیازمند قوانین و مقررات جدیدی هستید، ما در مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری می‌کنیم؛ اگر لازم است قوانین برخورد با این گونه تخلفات جدی‌تر باشد، ما حتماً کمک خواهیم کرد. کمربند سبز اطراف تهران امروز برای شهر تهران با توجه به مشکلاتش امری ضروری است؛ مجلس در قانون برنامه ششم کلاً برداشت از جنگل‌های سراسر کشور را ممنوع کرد، نوع برداشت از جنگل‌ها درست صورت نگرفته بود لذا در قانون برنامه آن را ممنوع کردیم.

لاریجانی با اشاره به آلودگی هوای برخی استان‌ها مانند خوزستان، گفت: منابع صندوق توسعه ملی همواره برای تولید اختصاص می‌یابد اما استثنائاً در بودجه سال آینده صد میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای مبارزه با گردوغبار و ساماندهی این امر اختصاص دادیم.  

وی با اشاره به آلودگی هوای تهران، توضیح داد: به نظرم نگرانی آقای قالیباف این است که اگر به دنبال حل مشکل آلودگی هوای تهران هستید باید از مدیریت مستقل و واحد برخوردار شود. بنابراین برای این پروژه باید اعتباراتی اختصاص یابد که فکر نمی‌کنم به سادگی این موضوع قابل حل باشد چرا که قانون اساسی ما این ساختارها را سامان نمی‌دهد.

لاریجانی گفت: پیش از این در مصوبه‌ای می‌خواستیم بخشی از اختیارات وزرا را به شهردار تهران و شورای شهر دهیم اما شورای نگهبان نظری داد که نتوانستیم ابعاد این موضوع را کامل کنیم اما به هر حال باید این اختیارات را بدهیم که شهرداری بتواند مسأله آلودگی هوای شهر تهران را حل کند، لازمه آن این است که طرح و لوازم آن دیده شود که برای مدت محدودی این اختیارات را به آنها بدهیم تا دورنمای روشنی برای حل مسأله آلودگی هوای تهران وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مسأله آلودگی هوای تهران رو به ازدیاد است و باید این موضوع جدی گرفته شود و از طرفی لوازم آن از نظر مدیریتی برای ساماندهی امر هم باید دیده شود.

نظر شما