شناسهٔ خبر: 134127 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بازی با کلمات یارانه و خزانه برای فرار از شفاف‌سازی

نوبخت دولت در ارائه کامل گزارش درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به شیوه‌ای هدفمند عمل کرده است و از شفاف‌سازی کامل در این زمینه طفره می‌رود.

هفته نامه «نماینده» / موضوع واریز نشدن تمامی درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به خزانه و هزینه‌کرد از آن محل، تبدیل به مناقشه‌ای چندماهۀ بین رئیس کمیسیون تلفیق برنامۀ ششم با سخنگوی دولت شده است.
این مجادله آخرین بار حین بررسی بودجۀ سال آینده رخ داد؛ وقتی حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: «با بررسی‌های صورت گرفته، درآمد دولت از محل هدفمندی در سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان است؛ حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا درآمد ۸۷ هزار میلیارد تومانی هدفمندی در بودجه سالانه مجلس دیده می‌شود؟ در جواب باید گفت که قطعاً تمام آن ذکر نشده و تنها قسمتی از آن در بودجه آمده است. از طرف دیگر این سؤال مطرح می‌شود که آیا این مبلغ به حساب خزانه‌داری کل واریز شده است؟ در پاسخ باید گفت که در بررسی‌های صورت گرفته مشخص است که همه این اعتبارات به خزانه واریز نشده است.» لحظاتی بعد محمدباقر نوبخت پشت تریبون آمده و با توضیحاتی در زمینۀ شماره حساب‌های واریز ارقام و بکار بردن برخی کنایه‌ها، ادعاهای قبلی خود را تکرار کرد.
باوجوداینکه حاجی‌بابایی تاکنون تصریح کرده است منظورش این نیست که سوء‌استفادۀ شخصی از ارقام باقیمانده صورت می‌گیرد، اما نوبخت در این زمینه به‌گونه‌ای با کلمات بازی کرد که گویی اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق خلاف واقع است و در حال تهمت زدن است!
اظهارات نوبخت در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تصریح کرده است: «در طول ۵ سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت حدود ۶۵ درصد از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها را از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کسب کرده و حدود ۲۳ درصد از منابع از محل ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط با یارانه‌ها به دست آمده است. سرجمع منابعی که سال ۹۴ از مصرف‌کنندگان داخلی بابت فروش حامل‌ها جمع شده، حدود ۶۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شرکت‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی جهت پرداخت یارانه نقدی واریز شد.»
با این توضیحات به روشنی می‌توان دریافت که دولت در ارائه کامل گزارش درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به شیوه‌ای هدفمند عمل کرده است و از شفاف‌سازی کامل در این زمینه طفره می‌رود.
 

نظر شما