شناسهٔ خبر: 134100 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۳۰ معتمد برای عضویت در هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ معرفی شدند

رحمانی فضلی طبق نامه ارسالی وزیر کشور به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تعداد ۳۰ نفر از معتمدین برای عضویت در هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ معرفی شدند.

به گزارش «نماینده»، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موافقت شورای نگهبان در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهد شد.

طبق ماده ۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور در غیر موارد اصل ۱۳۱ قانون اساسی موظف است حداقل ۵ ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم کند و با رعایت اصل ۱۱۹ قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم مردم برساند.

همچنین بر اساس ماده ۳۱ این قانون وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و زیر نظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می‌کند:

۱- وزیر کشور (به عنوان رئیس هیأت)

۲- یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس (بدون حق رأی)

۳- دادستان کل کشور 

۴- وزیر اطلاعات

۵- تعداد هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی به ترتیب مقرر در تبصره‌های ۱ و ۲ این ماده.

در تبصره یک این ماده آمده است:‌ وزیر کشور حداقل ۵ ماه قبل از پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری،  ۳۰ نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، ‌ فرهنگی و اجتماعی کشور را که دارای صلاحیت‌های مندرج در تبصره ۳ ماده ۳۹ این قانون باشند به عنوان معتمد به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می‌نماید و با رعایت تبصره ۲ این ماده پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت حداکثر ظرف یک هفته جلسه‌ای با حضور دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان موضوع بند ۵ با رأی مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل به ترتیب آراء انتخاب می‌شوند.

در تبصره این ماده نیز تأکید شده که چنانچه هیأت مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، ‌ وزیر کشور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز افراد واجد شرایط دیگری را به هیأت مرکزی نظارت پیشنهاد کند، هیأت مرکزی نظارت حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نظر خود را کتبا اعلام می‌کند، در هر صورت نظر هیأت مرکزی نظارت برای وزیر کشور لازم الاتباع است.

طبق تبصره ۵ این ماده نیز نایب‌رئیس هیأت اجرایی مرکزی انتخابات با رأی اکثریت و از بین اعضای هیأت انتخاب می‌شود. همچنین طبق تبصره ۷ این ماده جلسه هیأت اجرایی مرکزی انتخابات با حضور ۹ نفر رسمیت می یابد و مصوبات آن با رعایت تبصره ۶ این ماده با رأی حداقل ۷ نفر از اعضا قابل اجرا است.

از سوی دیگر و بر اساس تبصره ۸ و ۹ این ماده نتیجه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری پس از وصول گزارش هیأت اجرایی مرکزی به وسیله وزیر کشور اعلام می‌شود و تأیید نهایی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، همچنین وزارت کشور با اطلاع هیأت اجرایی مرکزی انتخابات می‌تواند مأمورانی برای بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سیار به شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب ثبت‌نام و اخذ رأی اعزام کند.

در همین رابطه علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور از نامه وزیر کشور به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر معرفی ۳۰ نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

وی تصریح کرد: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر اساس جدول زمانبندی و طبق قانون و پس از بررسی‌های خود تعداد هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به عنوان معتمدین مردمی برای عضویت در هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری به وزیر کشور معرفی خواهد کرد.

گفتنی است،  آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی اعضای هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی هستند که آیت‌الله جنتی ریاست این هیأت را بر عهده دارد.

نظر شما