شناسهٔ خبر: 134088 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دفاع مقدس "مظلوم و مهجور" مانده است

باقری43 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: روش مدیریتی و فرماندهی که امروز کشور به آن نیاز دارد همان خط و روش شهید باکری است.

به گزارش «نماینده»، مراسم گرامیداشت شهیدان «مهدی و حمید باکری» با حضور  سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد.

سرلشکر باقری طی سخنانی در این مراسم، با بیان اینکه ‌ایام بهمن و اسفند ماه یادآور عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس است، اظهار داشت: این ایام یادآور رشادت‌های شهیدان باکری و عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، کربلای چهار و پنج و والفجر هشت است. شهیدان باکری نمونه‌هایی از خطه بزرگ آذربایجان هستند که برای کشور افتخار آفریدند.

وی با بیان اینکه رزمندگان دلاور آذربایجانی در لشکر عاشورا کارهای بزرگی را در صفحات تاریخ این ملت و کشور رقم زدند، افزود: شهید حسن شفیع زاده فرمانده توپخانه سپاه در کنار شهید تهرانی مقدم این سازمان سپاه را تشکیل داد و سپس یگان موشکی سپاه را در سال ۶۲ پایه گذاری کرد. شهید شفیع زاده مایه‌ی باروری درخت توپخانه شد و اثرات آن در سازمان رزم سپاه پایدار است، که یاد این شهید و یاد شهیدان مرتضی یاغچیان، علی تجلایی و رزمندگان ایثارگر و جانبازان این خطه را که خالصانه برای دفاع از کشور تلاش کردند، نیز گرامی می‌داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: برگزاری چنین یادواره‌هایی تذکری است تا در پیچ و خم روزگار و روزمره‌گی‌ها، مجاهدت‌های شهدا را فراموش نکنیم و بدانیم استقلال و سربلندی امروز کشور حاصل چه چیزی است. وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۲ حادثه بزرگی است که هیچگاه مانند آن در تاریخ این ملت رخ نداده است.
 
سرلشکر باقری ادامه داد: جهان غرب می‌خواست این ملت را به سمتی ببرد که اثری از اسلام، تشیع و جوانمردی و غیرت باقی نماند. مردم به رهبری امام همت کردند و انقلاب اسلامی پیروز شد. پس از انقلاب، جنگ تحمیل شد اما دفاع مقدس شکل گرفت و دوران سربلندی کشور رقم خورد تا توطئه‌های بعدی علیه این ملت از سر گذرانده شود. امنیت، بازدارندگی و سربلندی این ملت به دلیل افق روشن آثار دفاع مقدس، خون شهیدان و تلاش ایثارگران است.  

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس ذخیره بزرگ ماندگاری برای جوانان و نسل‌های آتی ما خواهد بود. روایت کردن دفاع مقدس تلاشی از نوع تلاش حضرت زینب(س) است. اگر تلاش حضرت زینب، علما و شهیدان در طول تاریخ نبود چگونه آثاری از اسلام و تشیع در اختیار ما قرار می‌گرفت.  

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: اگر تاریخ، علوم، معارف، واقعیت، ایثار، شهامت و از خود گذشتگی دفاع مقدس توسط ابزار هنرمندانه در اختیار جوانان قرار نگیرد چگونه یاد و خاطره آن جانفشانی‌ها را زنده نگه خواهیم داشت. با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان دفاع مقدس مظلوم و مهجور مانده است. حادثه بزرگی که هر روز آن می‌تواند دست‌مایه کتاب، فیلم و اثر هنری باشد.  

سرلشکر باقری تصریح کرد: شهیدان باکری ایثارگرانه تلاش کردند تا پرچم اسلام را بالاتر برده و به پیش ببرند. در دوران انقلاب با تلاش و مجاهدت مبارزه کردند و سهم اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. سپس پیش از دفاع مقدس در ایجاد امنیت سرزمین کردستان و آذربایجان سر از پا نشناختند. مهدی باکری در عملیات فتح المبین بین گردان نیروهای رزمنده را هدایت و نقش اساسی در پیروزی آن عملیات داشت. وی در عملیات بیت المقدس تا پایان عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، حضور داشت. لشکر ۳۱ عاشورا به فرماندهی ایشان شکل گرفت و عملیات‌های موفق پی در پی را انجام داد.

وی بیان کرد: در عملیات خیبر اولین واحدهایی که وارد جزیره مجنون شدند، نیروهای باکری بودند. قایق او پیشرو رزمندگان بود. باکری یا همواره در خط مقدم بود و یا ۱۰۰ متر عقب‌تر در سنگر فرماندهی. او محتاج اندک پشتیبانی توپخانه خودی نبود بلکه روح بلندش متکی به کمک الهی بود.

 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مرحله به مرحله کارهای اطلاعاتی عملیات‌ها را پیگیری می‌کرد. شخصا در مراحل شناسایی حضور می‌یافت. برای انتخاب کوچکترین مسیرها در اوج خستگی بحث می‌کرد تا مطمئن باشد مسیر درست انتخاب شده است و راهکار درستی است. روش مدیریتی و فرماندهی که امروز کشور به آن نیاز دارد همان خط و روش شهید باکری است.

سرلشکر باقری گفت: ما هیچگاه موعظه و نصیحت از ایشان ندیدیم و هر چه بود در عمل نشان می‌داد. باکری در کمال سربلندی و راست قامتی به شهادت رسید.

نظر شما