شناسهٔ خبر: 134033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گزارش آژانس اطلاعات دریایی آمریکا از توان نیروی دریایی ایران

نیروی دریایی نیروی دریایی آمریکا در گزارشی لغو قطعنامه سازمان ملل علیه ایران در زمینه منع دستیابی به تسلیحات پیشرفته را عامل نگرانی و زمینه ساز تحرکات دولت ترامپ برای تحریم های بیشتر علیه تهران توصیف کرد.

به گزارش «نماینده»  پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با استناد به داده های دفتر اطلاعات نیروی دریایی آمریکا نوشت که احتمال می رود ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی و بعد از انقضای قطعنامه سازمان ملل با محور منع دستیابی تهران به تسلیحات پیچیده، در اقدامی بین المللی به خرید کشتی های جنگی، زیردریایی و موشک های ضد کشتی جنگی بپردازد.

در این گزارش با برآورد جدیدی که از نیروهای دریایی ایران و استراتژی ها و قابلیت های آن صورت گرفته، آمده است که انقضای قطعنامه سازمان ملل به ایران اجازه می دهد که به دنبال دستاوردهای خارجی باشد که از زمان اعمال تحریم ها از دسترس ایران خارج شده بود.

بلومبرگ با اشاره به اینکه ممنوعیت دستیابی ایران به تسلیحات متعارف، به عنوان بخشی از توافق بین المللی هسته ای جولای سال ۲۰۱۵ با تهران برداشته خواهد شد، نوشت که احتمال دارد که این گزارش نیروی دریایی آمریکا توسط کسانی که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا موافقند و توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق مذاکره شده توصیف کرده اند، مورد استناد قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، ایران در حال مذاکره با روسیه برای دستیابی به موشک های کروز دفاع ساحلی «یاخونت SS-N-۲۶» است.

بلومبرگ نوشت که در حال حاضر ایران احتمالا به استقرار تسلیحات بومی خود که مهندسانش از طرح های خارجی کپی برداری کرده اند ادامه می دهد که از جمله این تسلیحات شامل موشک های کروز ضد کشتی ای می شود که از روی زیردریایی پرتاب می شوند، اژدر حوت و موشک کروز ضد کشتی مافوق صوتی است که بر اساس اعلام ایران، این موشک در حال تولید است.

این پایگاه خبری در ادامه آورده است: درحالیکه «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا توافق با ایران را غیردوستانه توصیف و در عین حال تاکید کرده است که آمریکا باید به این توافق پایبند باشد و با متحدان خود در زمینه اجرای این توافق همکاری کند، اما این احتمال وجود دارد که این گزارش نیروی دریایی آمریکا تحرکات قانونگذاران کنگره را برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به دنبال داشته باشد.

نظر شما