شناسهٔ خبر: 134017 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مصر با یک بحران حقوق بشری بدتر از دوران مبارک روبرو است

السیسی سازمان عفو بین الملل در آستانه سفر امروز مرکل به مصر تصویر تیره و تاری از شرایط حقوق بشر در این کشور را ترسیم کرده و از صدر اعظم آلمان خواست بسیاری مسائل حقوق بشری را در سفر خود مد نظر قرار دهد.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، امروز (پنج شنبه) قرار است "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان به مصر سفر کند.

سازمان عفو بین الملل امیدوار است که با توجه به شرایط حقوق بشر در مصر، مرکل لیست طولانی از مسائل را در ین سفر مورد توجه قرار دهد.

سازمان عفو بین الملل تصویر تیره و تاری از شرایط در مصر را ترسیم کرده است. به اعتقاد "محمد احمد" از کارشناسان این سازمان حقوق بشری، مصر با یک بحران حقوق بشری مواجه است که حتی با تاریک ترین دوران حکومت مبارک هم قابل قیاس نیست. تنها فشارهای بین المللی می تواند بر این کشور تاثیر بگذارد.

وی افزود: مرکل باید در این سفر خود یک لیست طولانی از مسائل مختلف را مطرح کند. دولت استبدادی عبدالفتاح السیسسی نظرات مخالف در جامعه و رسانه ها را سرکوب می کند.

به گفته این کارشناس سازمان عفو بین الملل ده ها هزار نفر در مصر بدون طی مراحل قانونی در زندان به سر می برند. شکنجه در سازمان های امنیتی دولتی در این کشور رو به گسترش است. سازمان عفو بین الملل در این راستا اسناد و مدارک مشخصی را در دست دارد.

"محمد احمد" از کشورها درخواست کرد که ارسال سلاح به مصر را متوقف کنند تا بتوانند رهبری این کشور را به بازنگری در رویکرد خود مجبور کنند. دولت آلمان در سال  ۲۰۱۶  مجوز صدور کالاهای تسلیحاتی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو را به مصر صادر کرده است.

در این میان شورای اقتصادی حزب دموکرات مسیحی آلمان از سفر مرکل به مصر و دیدار با رئیس جمهور این کشور با موضوع بحث و بررسی مسئله پناهندگان دفاع کرده و دبیر کل شورای اقتصادی ناتو در این باره به خبرگزاری آلمان گفته است: سفر مرکل به مصر خوب است. اگر قرار باشد با دلایل هجوم پناهندگان در مبدا تشکیل این بحران مبارزه شود کشور مصر هم باید در دستور کار قرار گیرد. مصر هم مرز با لیبی است. از آنجا اکثر پناهندگان از آفریقا  از طریق دریای مدیترانه به اروپا می آیند.

نظر شما