شناسهٔ خبر: 133964 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مجلس بر تحقق اقتصاد مقاومتی نظارت می‌کند؟

سجادی/ برای قوه قضائیه هرگاه روشن شد عواملی در تحقق اقتصاد مقاومتی اخلال می‌کنند باید با آنها برخورد کند. مجلس شورای اسلامی هم باید از جایگاه نظارت خود استفاده کند چراکه نظارت نمایندگان از دستگاه‌ها رکن مهم مجلس است

هفته نامه «نماینده»؛ سید کمال سجادی*/ سال ۹۵ رو به پایان است؛ سالی که به‌نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد و هم‌اکنون که در پایان سال به سر می‌بریم احزاب و تشکل‌های سیاسی خود را برای آوردگاه انتخابات آماده می‌کنند از این رو باید نکاتی هم در خصوص اقتصاد مقاومتی و انتظارات رهبر معظم انقلاب از آن و هم نقش‌آفرینی احزاب اصولگرا در عرصه رقابت‌های انتخابات سال آینده بیان کرد.
پیرامون اقتصاد مقاومتی باید به تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب چند سالی است مطرح کرده‌اند اشاره‌ای داشته باشیم. ایشان چندین سال است شعار سال را با رویکرد اقتصاد تعیین می‌کنند بنابراین سال ۹۵ هم به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تعیین کردند اما هنوز مطالبه ایشان محقق نشده است.
به اعتقاد نگارنده، ابزار اقتصاد مقاومتی اولاً در اختیار قوه مجریه است و سپس می‌توان از قوه مقننه و قضائیه نام برد. باید همگان اعتقاد داشته باشند تنها راه برای مقابله و بی‌اثر کردن تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است. از این رو معتقدم با جوشش درونی استعدادها در کشور می‌توان به انتظار مقام معظم رهبری پاسخ داد، البته همانطور که در ابتدای مطلب نگاشته شد ابزار اصلی در اختیار دولت است و طبیعتاً باید ابزارها برای تحقق جوشش درونی به کار گیرد.
همچنین در قبال دو قوه دیگر (مقننه و قضائیه) هم باید تصریح کرد برای قوه قضائیه هرگاه روشن شد عواملی در تحقق اقتصاد مقاومتی اخلال می‌کنند باید با آنها برخورد کند. مجلس شورای اسلامی هم باید از جایگاه نظارت خود استفاده کند چراکه نظارت نمایندگان از دستگاه‌ها رکن مهم مجلس است بنابراین باید سؤال کرد «مجلس به چه اندازه بر عملکرد دستگاه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی نظارت کرد؟» مجلس باید از نظارتی که برعهده دارد به‌خوبی استفاده کند به‌هرحال نمایندگان با رأی مردم راهی مجلس شده‌اند و باید آنها از جایگاه نظارتی خود استفاده کنند. ۷۰ میلیون ایرانی نمی‌توانند نظارت کنند پس نمایندگان را انتخاب کرده‌اند تا آنها به نمایندگی مردم این وظیفه را انجام دهند.
از این رو معتقدم از آنجا که در پایان سال ۹۵ به سر می‌بریم نمایندگان باید وارد عمل شوند و به این پرسش پاسخ دهند، پرسشی که مهم است «کدام دستگاه‌ها در روند اقتصاد مقاومتی پیشتاز و کدام ضعیف ظاهر شدند؟»
سال ۹۵ با تحرک احزاب برای حضور در انتخابات اردیبهشت‌ماه سال آینده روبه پایان است، احزاب و تشکل‌های اصولگرا هم در انتخابات سال آینده همچون ادوار گذشته حضوری فعال خواهند داشت؛ اصولگرایان در عرصه انتخابات فعال ظاهر خواهند شد چراکه اصولگرایی برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی است به همین جهت انقلاب اسلامی در دل‌وجان مردم ریشه دارد و نظام اسلامی هم برخواسته از گفتمان انقلاب است پس اصولگرایان مدافع ارزش‌های انقلاب در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی... هستند و در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.
اصولگرایان نشان داده‌اند که به اسلام، انقلاب‌اسلامی، قانون اساسی و ستون فقرات قانون که همان ولایت‌فقیه است اعتقاد و التزام دارند، نشان داده‌اند که به افکار، آراء و نظرات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پایبند هستند از این رو به‌عنوان جریان بزرگ اصولگرا هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه انتخابات حضوری فعال خواهند داشت. عرصه‌ای که اصلاح‌طلبان بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی را قبول دارند و در مورد بخش‌های دیگر همچون قانون اساسی و حتی تغییر آن نظراتی بیان کرده‌اند پس اصولگرایان در این فضا باید نقش‌آفرینی کنند.
اصولگرایان باید به این اصل توجه داشته باشند که در انتخابات باید برنامه داشت. از این رو باید نیازهای اساسی و اصلی مردم را احساس کنند و برای آن برنامه داشته باشند در این صورت مردم توجه بیشتری پیدا خواهند کرد و به‌نوعی اطمینان قلبی پیدا می‌کنند که اصولگرایان توجهی به نیازهای مردم دارند.
خوشبختانه در انتخابات، اصولگرایان با انسجام در قالب جبهۀ مردمی نیروهای انقلاب ظاهر شده‌اند و جبهۀ پیروان خط امام و رهبری هم حمایت خود را از جبهۀ مردمی اعلام کرد و اولین مجمع عمومی جبهۀ مردمی هم روز پنج‌شنبه برگزار شد و نمایندگان جبهه پیروان هم در آن برنامه شرکت کردند.
ما در جبهه پیروان اعلام کردیم و بار دیگر اعلام می‌کنیم که در انتخابات خود را با سازوکار جبهۀ مردمی هماهنگ می‌کنیم.

  *سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

نظر شما