شناسهٔ خبر: 133921 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«علاء‌الدین خادم» نماینده مردم سپیدان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» بررسی کرد

زمینه سازی برای کارآفرینان صاحب ایده، در راستای ایجاد رونق اقتصادی

خادم بیشترین نیاز ایجاد صنایع تبدیلی و صنایع تبدیلی غذایی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در امر اشتغالزایی داشته باشد. مطلبی که معتقدم باید مجلس به آن ورود کند تأمین و ایجاد زیرساخت لازم برای امر کارآفرینی است؛ از این رو تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها برای کارآفرینان صاحب ایده و فکر فراهم شود.

هفته نامه «نماینده» / «علاءالدین خادم» نمایندۀ دورۀ دهم از حوزۀ انتخابیۀ سپیدان در استان فارس است. وی با کسب ۳۷۷۷۷ رأی از مجموع ۷۷۴۰۲ رأی معادل ۴۸٫۸۱ درصد آرا به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. وی در قالب عضویت در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به خدمت‌رسانی به مردم مشغول است.
خادم در گفت‌وگو با «نماینده» که در ادامه متن آن را می خوانید موقعیت شهرستان سپیدان و اهم مسائل این حوزه انتخابیه را تشریح کرده است.

* قدری از موقعیت‌های جغرافیایی این منطقه بفرمایید.
سپیدان یکی از شهرستان‌هایی است که در غرب استان فارس قرار دارد و حد فاصل بین استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد است. نزدیک به ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. بالای ۷۳ درصد از جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند از این رو جمعیت روستایی بسیار فراتر از جمعیت شهری است. به همین دلیل زندگی در روستاها به معنای زندگی تولیدی و نه مصرف‌کنندگی است. عمدۀ محصولات کشاورزی کالاهای استراتژیکی همچون گندم، ذرت و برنج است و بیشتر محصولات باغی را سیب تشکیل می‌دهد؛ که این محصول فراتر از حد نیازشان است و بخشی از سیب‌های مرغوب را به بازار عرضه و بخش دیگر را در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند.
* شرایط دامداری چگونه است؟
در کنار کشاورزی، محصولات دامی این منطقه از جمله تولید شیر است که در سطح استان در مقام اول قرار دارد. همچنین تولیدات عسل جز تولیدات برتر شهرستان به شمار می‌رود. از سوی دیگر بیشترین حجم آبزیان مزرعه‌ای در این شهرستان است که از جمله می‌توان به تولید ماهی قزل‌آلا که بالاترین حجم تولیدات این نوع ماهی در این شهرستان است، اشاره کرد.
* کشاورزی و دامداری چه میزان از اشتغال این منطقه را تشکیل می‌دهند؟
اگر اقدامات مناسب کارشناسی‌شده و علمی در جهت تأمین آب‌های زیرزمینی صورت بگیرد و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود، این مسئله تأثیرات زیادی بر افزایش تولیدات و محصولات کشاورزی و دامی خواهد گذاشت.
باید به امر کشاورزی و بحث آب این منطقه توجه ویژه‌ای شود و با روش‌های جدید توسعه‌ای همچون گلخانه‌ای و تسهیلاتی که وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد، به توسعۀ صنعت کشاورزی و صنایع تبدیلی این منطقه اقدام و بخشی از دغدغه‌های اشتغال را برطرف کرد.
* صنایع شهرستان سپیدان چه شرایطی دارند؟
امکانات صنایع تبدیلی در منطقه وجود ندارد. این در حالی است که اگر صنایع تبدیلی ایجاد شود انگیزۀ مردم برای کاشت بیشتر و بهره‌بردای بیشتر خواهد شد؛ این مسئله به افزایش تولید و درآمد مردم این شهرستان کمک خواهد کرد.
* سهم گردشگری در رونق اقصتادی سپیدان چه میزان است؟
استان فارس با داشتن آبشارهای مختلف و دیگر جاذبه‌های طبیعی ظرفیت‌های یک منطقه گردشگری را دارد. حداقل حجم مراجعات مردم در ایام تعطیل به این شهرستان بالای ۳۰۰ هزار نفر است. بعضی از استان‌های همجوار نیز برای امور گردشگری به این منطقه مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین اگر به گردشگری به چشم یک صنعت نگاه کنیم بهتر است دولت تسهیلاتی در این خصوص ارائه داده و مشوق باشد.
این مسئله از دو منظر اقتصادی و ایجاد امید و نشاط در میان مردم حائز اهمیت است که با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های لازم و بوم‌گردی‌هایی که در امر توسعه مطرح است می‌تواند سهم بالایی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.
* شرایط راهی در حال حاضر چگونه است؟
سپیدان از لحاظ راه‌های مواصلاتی وضعیت مطلوبی ندارد. راه‌های موجود پاسخگوی تردد ترافیکی که نیست. در حقیقت عمده راه‌ها، روستایی است و تبدیل آنها به راه‌های اصلی می‌تواند به توسعه منطقه و سهولت در امر دسترسی مردم به راه‌ها کمک کند؛ از سوی دیگر تقویت این موضوع به رونق صنعت گردشگری کمک بالایی خواهد کرد که در صورت هر گونه غفلت و بی‌توجهی به این مسئله، خطرات زیادی متوجه مردم خواهد شد. البته سالانه متأسفانه شاهد تصادفات و تلفات جانی هستیم که این امر بسیار نگران‌کننده است.
*  دولت در این زمینه مصوبه‌ای ندارد؟
مسئولان قول‌هایی داده‌اند که راه‌های پرترافیک روستایی را به راه‌های اصلی تبدیل کنند تا از این طریق مناطق پرخطر جاده‌ای و تصادفات کاهش پیدا کند.
* با توجه به جمعیت بالای روستایی وضعیت گازرسانی به روستاها چگونه است؟
از آنجا که این منطقه سردسیر است قریب به ۶۰ درصد روستاها گازکشی شده، اما تعدادی از آنها نیز باقی مانده‌اند که در دست پیگیری و اقدام هستند؛ با مکاتباتی که با مسئولان وزارت نفت صورت گرفته قرار است تا پایان سال ۹۶ کار گازرسانی دیگر روستاهای مناطق صعب‌العبور سردسیری نیز انجام و به پایان برسد که در حال حاضر حدود ۳۷ درصد روستاهای این منطقه گاز ندارند.
* در حال حاضر چه میزان سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال شهرستان سپیدان صورت گرفته است؟
امروزه برای حل بخش اشتغال نمی‌توان بر جذب نیرو در سیستم‌های دولتی تکیه کرد، بلکه باید اشتغال از طریق روش‌های تولید درآمد و سرمایه‌گذاری صورت گیرد. در شهرستان سپیدان نیز می‌توان در امور کشاورزی، دامی و صنعت نیز سرمایه‌گذاری کرد.
یک سری سرمایه‌گذاری‌هایی از گذشته انجام شده که باید در پایداری‌های آنها مساعدت کرد؛ چرا که حفظ صنایع و جلوگیری از تعطیلی آنها بسیار حائز اهمیت است. در این راستا قانون رفع موانع تولید تصویب و استفاده شده است. طی جلسات برگزار شده، برخی از صنایع که دچار مشکل هستند ثبت‌نام کرده و از تسهیلات اقتصاد مقاومتی به آنها تخصیص داده شده است.
بخشی از صنایع بزرگ نیز که مشمول آن قانون نمی‌شوند مشکلاتی دارند که پیگیر آن هستیم تا بتوانند سرمایه در گردش به دست آورده و روی پای خودشان بایستند. همچنین متقاضیانی در امر سرمایه‌گذاری بودند که در حال فراهم کردن شرایطی برای سرمایه‌گذاری آنها و تشویقشان هستیم.
این منطقه با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد و همچنین شرایط جدیدی که برای آن در آینده به وجود خواهد آمد از جمله عبور آزادراه اصفهان-شیراز می‌تواند زمینه را در جذب سرمایه هر چه بیشتر فراهم کند.
*در حال حاضر مهم‌ترین نیاز به اشتغال‌زایی در کدام عرضه بیشتر احساس می‌شود؟
عمده نیاز ایجاد صنایع تبدیلی و صنایع تبدیلی غذایی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در امر اشتغالزایی داشته باشد. مطلبی که معتقدم باید مجلس به آن ورود کند تأمین و ایجاد زیرساخت لازم برای امر کارآفرینی است؛ بنده مدافع این مسئله هستم از این رو تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها برای کارآفرینان صاحب ایده و فکر فراهم شود.
در همین خصوص موضوع شهرک گیاهان دارویی را پیگیری می‌کنیم، به علاوه اینکه بسترسازی برای شهرک‌های صنعتی جدید دیگر را در دستور کار قرار می‌دهیم.
 

نظر شما