شناسهٔ خبر: 133905 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مدیریت ضعیف بحران در خوزستان

کاظم نسب به‌نوعی برخی از وزرا و معاونین هستند که افراد را از طریق کانالی حمایت می‌کنند. آنها را طبق نسبت‌های نسبی و سببی مسئول می‌کنند. باید بگویم در استان خوزستان مدیری که بتواند به خوبی اعمال مدیریت کند، وجود ندارد!

هفته نامه «نماینده»؛ جواد کاظم‌نسب*/ وقتی در استانی همچون خوزستان دیدیم که مسئولان نتواستند بحران ریزگردها و به تبع آن قطعی برق و آب را مهار کنند، طبیعتاً می‌توانیم این ناکارآمدی مسئولان را هم به کل کشور تعمیم دهیم و بگوییم مشت نمونه خروار است.
در حقیقت در استان خوزستان امکانات اولیه مردم تأمین نشده، امکاناتی که باعث می‌شود از این بحران جلوگیری کند. زمانی که مسئولان نتوانستند در استانی که صنعتی، نفتی و کشاورزی بوده، امکانات عدیده‌ای دارد و قلب اقتصاد کشور محسوب می‌شود عملکرد مناسبی داشته باشند و تا این اندازه ضعیف عمل کردند دیگر چه توقعی می‌توان از مهار بحران در استان‌های فاقد امکانات داشت!
مردم استان خوزستان ۸ سال زیر حملۀ مستقیم موشک‌های صدام بودند، ۲۳ هزار شهید به نظام تقدیم کردند و جزء اولین نفرات برای دفاع از حرم سوریه و عراق به شمار می‌روند؛ اما متأسفانه مسئولین هیچ توجهی به خواسته‌های آنها ندارند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً در بیاناتی برای حل مشکلات مردم خوزستان تاکید کردند و به رئیس‌جمهور دستور اکید دادند.
البته جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده اما ما خواهان نتایج ملموس هستیم که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم. مدیریت بحران باید مدیریتی باشد که همواره و در همه حال آماده هر حادثه‌ای همچون سیل‌زدگی‌های اخیر باشد.
وزرا برای اینکه بتوانند نتیجۀ مطلوبی از عملکرد مدیریت در استان‌ها بگیرند باید هر از گاهی مدیران زیرمجموعه را مورد آزمایش قرار دهند و ببینند که آیا در مدت تعیین‌شده فرد صلاحیت و شایستگی مسئولیت مورد نظر را دارد و یا آیا می‌تواند عامل آرامش مردم باشد؟ سپس آن را به تصدی برگزیند. طبیعتا هرچه آرامش در استان‌های کشور بیشتر باشد در سراسر کشور شاهد این آرامش خواهیم بود.
متاسفانه از آنجا که مدیریت‌ها براساس تخصص و شایسته‌سالاری نیست، همواره شاهد عملکرد نامناسب مدیریت به‌ویژه مدیریت بحران هستیم. در حقیقت تصدی‌ها بر اساس ارتباطات ایجاد می‌شوند. به‌نوعی برخی از وزرا و معاونین هستند که افراد را از طریق کانالی حمایت می‌کنند. آنها را طبق نسبت‌های نسبی و سببی مسئول می‌کنند. باید بگویم در استان خوزستان مدیری که بتواند به خوبی اعمال مدیریت کند، وجود ندارد!
متأسفانه مسئولین قدر مردمی که همواره همراهی و همدلی‌شان را با نظام مقدس جمهوری اسلامی و این انقلاب شکوهمند نشان می‌دهند، نمی‌دانند. بنده به مسئولان هشدار می‌دهم که اگر به مردم توجهی نکنند فردا دیر خواهد شد!
معتقدم مجلس باید با استفاده از ابزارهای نظارتی و اهرم‌های قانونی‌اش کمیسیون‌های تخصصی را برای دعوت از وزرا و مدیران استانی که عملکرد نامناسبی دارند تحت فشار قرار دهد؛ چرا که مدیران باید بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص منصوب شده و مسئولان برای این منظور به کلام و توصیه نخبگان امر توجه کنند.
متأسفانه زمانی که یک نماینده در مجلس زیاد سوال و اعتراض می‌کند وی را مورد هجمه قرار می‌دهند و می‌گویند که نباید دخالت کند و اظهارنظر درباره این مسائل در حیطه اختیارات وی نیست؛ اما همین نماینده باید در استانش جوابگوی عملکرد دولت اعم از بیکاری، بی‌آبی، و ... باشد و مسئولان مشکلات را بر گردن نماینده می‌اندازند و می‌گویند که ضعف مدیریت از سوی اوست.
بنابراین وظیفه دولت است که به مشاوره‌های نمایندگان مجلس توجه کند چرا که نماینده از بطن مردم است و می‌داند که مدیر لایق چه کسی است؛ از این رو هماهنگی میان دولت و مجلس امری ضروری است.

*نماینده مردم اهواز در مجلس

نظر شما