شناسهٔ خبر: 133825 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

دولت با کاهش سهم شهرداری به شکاف طبقاتی در تهران دامن می زند

پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران به روند دولت ها در کاهش سهم شهرداری ها از ارزش افزوده به عنوان درآمدی پایدار برای شهرها اشاره و اظهار کرد: هزینه های شهر که کاهش نمی یابد؛ این روند تنها درآمدهای ناپایدار را افزایش داد و می دهد

به گزارش«نماینده»، محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در مورد لزوم حمایت قانونی از ورشکستگی شهرداری ها اظهار کرد: در مورد تهران می توان گفت شهری که هم جمعیت و هم ترنول اقتصادی دارد دچار ورشکستگی نمی شود. تهران به واسطه مصرف کننده بودنش با جمعیت بالایی که دارد در صورتی که عوارضش بر اساس خدمات دریافت شود تهران همواره نسبتی بین مصرف و مالیات و عوارض دارد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر مشکلات اقتصادی فشار تامین معاش را بر مردم افزایش داده است، گفت: اما با داین وجود دولت برای کاهش فشار باید کمک کند تا زیرساخت های شهر فراهم شود تا بار این موضوع بر دوش مردم نیفتد. زیرا تامین زیرساخت ها هزینه بر است.

شهر همیشه زنده است؛ اگر زیرساخت ها توسعه یابد

پیرهادی با بیان این که در صورت توسعه زیرساخت ها می توان بر بهای خدمات و عوارض متمرکز شد، گفت: در این صورت می توان تضمین داد که شهر همواره می تواند زنده باشد.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران با اشاره به تصمیم دولت در مورد کاهش سهم کلان شهرها از ارزش افزوده، عنوان کرد: در صورتی که پروژه های بزرگ شهر را ملی اعلام می کردیم دیگر امروز بر سر تراکم فروشی و تغییر کاربری ها تا این حد با مشکل و بحث مواجه نبودیم.

وی به مترو به عنوان یکی از پروژه هایی که می توانست ملی اعلام شود اشاره و خاطرنشان کرد: تهران می توانست به واسطه پایتخت بودنش بودجه متروی خود را از بودجه عمومی کشور تامین کند.

پیرهادی ادامه داد: در این صورت باری از دوش تهران برداشته می شد تا شهر به صورت آرام اداره شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که تهران به دلیل هزینه های سنگینی که در توسعه زیرساخت ها دارد در برخی امور خود فاقد توازن است، گفت: طبیعتا چنین درآمدهایی پایدار نیست و بر اساس توافق ها حاصل می شود.

پیرهادی با اشاره به این که درآمدهای ناشی از تغییر کاربری ها، تراکم یا برج سازی ها به شهر آسیب می رساند، تاکید کرد: اما اکنون برای چنین حرف هایی دیگر دیر شده زیرا شهر شکل گرفته و بخش عمده ای از مترو نیز ساخته شده.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران به روند دولت ها در کاهش سهم شهرداری ها از ارزش افزوده به عنوان درآمدی پایدار برای شهرها اشاره و اظهار کرد: هزینه های شهر که کاهش نمی یابد. این روند تنها درآمدهای ناپایدار را افزایش داد و می دهد و این قطعا برای شهر و شهروندان آسیب هایی را در پی دارد.

پیرهادی ادامه داد: جدای از تمامی این مباحث کاهش سهم شهرداری ها از ارزش افزوده قواره شهرها را به هم می ریزد و منجر به شکاف طبقاتی و افتادن سرمایه به دست ساختمان سازها می شود. شهرداری برای دست یافتن به درآمدی حداقلی ناچار به همراهی با آنها است اما سرمایه و سود اصلی در دست ساختمان سازها است.

این عضو شورای شهر با اشاره به سایر پیامدهای کاهش سهم شهرداری ها از ارزش افزوده گفت: همچنین روند عادی اقتصاد در پی شکاف طبقاتی و افزایش درآمدهای ناپایدار به هم می خورد زیرا پول های آنچنانی رد و بدل می شود.

نظر شما