شناسهٔ خبر: 133798 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی برای شرکت در انتخابات به جمع بندی رسید

امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در هفته‌های اخیر به جمع‌بندی رسیده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ شرکت کند.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی نشست خبری خود با خبرنگاران پارلمانی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۸ اسفند) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقاد آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان از برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت عنوان کمک به نیازمندان که برخی نمایندگان مجلس آن را مربوط به توزیع کنسرو در برخی مناطق محروم می‌دانند و خود نیز به این اقدام انتقاد دارند، گفت: آقای روحانی بارها در جلسات هیأت دولت و مجریان انتخابات تأکید کردند که به هیچ وجه نباید از امکانات بیت‌المال له یا علیه کسی در همه انتخابات‌ها استفاده شود و وزرا هم خود را ملزم به اجرای دستور رئیس‌جمهور هم از نظر اجرای دستور مافوق و هم از جهت باورهای دینی و اعتقادی می‌دانند.  

وی با اشاره به اینکه سهامداران بیت‌المال، افراد زحمت‌کشی هستند که بعضاً در مناطق محروم و دورافتاده سکونت دارند، اظهار داشت: حساسیت بر روی بیت‌المال در نظام اسلامی زیاد است و هیچ مدیری به خود اجازه نمی‌دهد از بیت‌المال له یا علیه کسی در انتخابات استفاده کند.  

امیری با یادآوری حساسیتی که خود در دوران مسئولیتش در وزارت کشور بر روی بیت‌المال داشت، گفت: رئیس‌جمهور نیز در دیدار روز گذشته خود با مجریان انتخابات هشدار داد و تأکید داشت که نباید از بیت‌المال له یا علیه کسی در انتخابات استفاده شود.  

وی موضوع توزیع کنسرو را مربوط به ایام بعد از اربعین حسینی برشمرد و با اشاره به اینکه موضوع جدیدی نیست، بیان داشت: همان موقع ما موضوع را پیگیری کردیم و برایمان محرز نشد که در راستای انتخابات بوده است یا نه، چرا که زمان زیادی تا انتخابات مانده بود و علاوه بر آن، آن زمان آقای روحانی هنوز برای شرکت در انتخابات تصمیم قطعی نگرفته بود، بلکه اخیراً و در هفته‌های اخیر به جمع‌بندی رسیده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ شرکت کند.  

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وجود دستگاه‌های حمایتی فراوان در کشور را یادآور شد و با یادآوری اینکه این دستگاه‌ها اقداماتی از قبیل توزیع کالا و غذا را براساس کمک‌های روتین خود انجام می‌دهند، گفت: نباید فوراً هر اقدامی را به انتخابات نسبت داد، اما اگر جایی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد، حتماً با آن برخورد خواهد شد.  

***دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد

وی با تأکید بر اینکه دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد، به مسئولیت وی در سمت ریاست مجلس خبرگان و دبیری شورای نگهبان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: یادآوری آیت‌الله جنتی بی‌شک از روی دلسوزی و رعایت مصالح نظام صورت گرفته است و هر زمان که برای ایشان سؤال و شبهه‌ای درباره انتخابات پیش آید، در دولت با کمال میل آمادگی داریم که خدمت ایشان برویم و با ادای توضیحات، رفع شبهه کنیم، کما اینکه زمانی که در وزارت کشور مسئولیت هماهنگی‌ها در انتخابات میان هیأت‌های نظارت و اجرایی با من بود، بسیاری از مواقع ایشان سؤالاتی داشتند که خدمت‌شان می‌رسیدم و توضیح می‌دادم و امروز نیز هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های نظارت و اجرایی برقرار است و خواهد بود.  

امیری گفت: مسئولان دولت هر جا که سؤالی مطرح باشد با کمال میل به صورت حضوری یا مکاتبه‌ای پاسخ خواهند داد چرا که آنچه برای دولت مهم است، برگزاری انتخابات پرشور و مردمی همراه با اعتماد مردم است و لازمه اعتماد مردمی نیز رفع همین شائبه‌هاست.  

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاری، ایجاد امنیت برای اجتماعات و همایش‌ها را وظیفه دولت خواند و با تأکید بر اینکه دولت از همه اجتماعات قانونی حمایت می‌کند، گفت: در انتخابات گذشته هم همه احزاب و جریانات مراعات قانون را داشتند و شاهد بی‌نظمی نبودیم و اساساً دولت بی‌نظمی در انتخابات را برنمی‌تابد.  

وی با یادآوری اینکه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری برعهده شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است، بیان داشت: در گزارشی که آقای رحمانی‌فضلی در هیأت دولت ارائه کردند، عنوان شد که کلیه بسترهای لازم برای برگزاری هر دو انتخابات فراهم شده است.  

امیری در پاسخ به سؤال دیگری درباره لایحه نظام جامع انتخاباتی گفت: در انتخابات گذشته، ناظران، مجریان و احزاب و گروه‌ها به این نتیجه رسیدند که قانون انتخابات از جهات مختلف معیوب است، لذا دولت را به این نتیجه رساند که نیاز به نظام جامع انتخاباتی داریم که معایب قانون قبلی را نداشته باشد و متناسب با فناوری روز بوده و از شفافیت نیز برخوردار باشد.  

وی با ذکر این نکته که نظام جامع انتخاباتی اکنون در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح بوده و درباره آن هر هفته چهارشنبه‌ها با اعضای کمیسیون جلسه برگزار می‌شود، اظهار داشت: نمی‌توانم قول دهم که این لایحه به انتخابات آینده می‌رسد یا نه، چرا که باید حساسیت‌های لازم را درباره آن اعمال کنیم تا به زودی نیاز به اصلاح پیدا نکند.  

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و استیضاح در دست بررسی فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، سؤال، تذکر و استیضاح را حق نمایندگان مجلس و تصریح شده در قانون اساسی خواند و با تأکید بر اینکه دولت این حق را برای مجلس به رسمیت می‌شناسد، گفت: آقای روحانی تأکید دارد که دولتش دولتی پاسخگوست.  

وی نظارت را یکی از وظایف مجلس خواند و با یادآوری اینکه استیضاح عباس آخوندی از سانحه قطار تبریز ـ مشهد آغاز شد، اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس در یک بستر کارشناسی، حادثه را بررسی کرد و نگاه سیاسی بر آن حاکم نبود و ما به طور ویژه از کمیسیون عمران، هیأت رئیسه مجلس، فراکسیون‌ها و حتی استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنیم، چرا که فرصتی برای وزیر راه فراهم آوردند تا شبهات و دغدغه‌ها را پاسخ دهد.  

امیری با تصریح بر اینکه استیضاح همواره تهدید نبوده و برخی مواقع فرصت است، گفت: وزیر راه و شهرسازی توانست استیضاح را به فرصت تبدیل کرده و مطالب قابل توجهی درباره برنامه‌های خود در مجلس ارائه دهد و نیز برخی شبهات در فضای مجازی را نیز پاسخ دهد.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه دانش‌آشتیانی بیش از سه ماه نیست که در وزارتخانه آموزش و پرورش مستقر شده است، گفت: در عرض سه ماه نمی‌توان نه تنها وزیر، حتی مدیرکل وزارتخانه بزرگی همچون آموزش و پرورش را ارزیابی کرد.  

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با ابراز اطمینان نسبت به حل موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی معاونت امور مجلس وزارتخانه، گفت: یک مجموعه مسائل محلی و مطالبات منطقه‌ای که طبیعتاً خواسته‌هایی که از نظر فنی و قانونی اجرایی باشد، در دست اقدام قرار خواهد گرفت، اما برخی درخواست‌ها ممکن است از نظر اجرایی و قانونی امکان اجابت نداشته باشند که در این باره توضیح داده خواهد شد و با روش اقناعی که ما بر آن تأثیر داریم، وقتی با زبان منطقه و استدلال گفت‌وگو کنیم، نمایندگان نیز خواهند پذیرفت.  

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید روحانی بر ارتقاء روابط میان مجلس و دولت هنگام انتصابش در سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت انسجام و هماهنگی میان دستگاه‌های حوزه تقنین در کشور اعم از مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان تأکید دارد و نیز مصمم است که ابزارهای حقوقی و قانونی لازم برای شنیدن یک صدا از دولت و همچنین جلوگیری از بخشی‌نگری در وزارتخانه‌ها فراهم آید که در این‌باره برنامه‌ریزی و این تأکیدات اجرایی شد.  

امیری با تصریح بر اینکه هماهنگی میان معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها آثار خود را نشان می‌دهد، گفت: تجربه ثابت کرده هر جا نمایندگان مجلس و دولت هماهنگ بودند، کشور منفعت برده و هر جا ناهماهنگی وجود داشته است، مردم خسارت دیده‌اند.

***نشست خبری هفتگی وزرا با خبرنگاران پارلمانی به دستور رئیس جمهور

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از اهمیت دولت نسبت به هماهنگی میان مجلس و دولت برای پیشبرد امور کشور سخن گفت و با اشاره به توفیقات خوبی که دولت در این مسیر داشته است، گفت: روابط دولت و مجلس بسیار خوب است، اما ما به این حد قانع نیستیم و معتقدیم باید مستمراً ارتقاء یابد، از این رو با دستور رئیس‌جمهور از این به بعد وزرا و رؤسای دستگاه‌ها به صورت هفتگی در مجلس حضور خواهند یافت و با خبرنگاران پارلمانی گفت‌وگو می‌کنند.  

نظر شما