شناسهٔ خبر: 133723 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تردید کاخ سفید در قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی

کاخ سفید یک خبرگزاری انگلیسی گزارش داد طرح کاخ سفید برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی با تردید مواجه شده است.

به گزارش «نماینده»، رویترز به نقل از منابعی اعلام کرد بررسی پیشنهاد دولت دونالد ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی به دلیل هشدارهای مقامات دفاعی و امنیتی متوقف شده است.

مقام های دفاعی و امنیتی هشدار داده اند که این اقدام دولت ترامپ می تواند تاثیرات معکوسی به همراه داشته باشد. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده در این باره گفت: اگر این کار را انجام دهید، امکان صحبت کردن با ایرانی ها درباره هر مساله ای را خواهید بست.

احتمال صدور فرمان ترامپ برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی به این علت کاهش یافته است که این مساله می تواند به مقابله با داعش لطمه وارد کند و با مخالفت متحدان اصلی آمریکا روبرو شود و هرگونه چشم انداز دیپلماتیک بین ایران و آمریکا را تیره و تار کند و در نهایت اجرای توافق هسته ای را نیز پیچیده نماید.

این طرح پیشنهادی، بخشی از تلاش های گسترده ترامپ برای اتخاذ مواضع سختگیرانه تر علیه ایران بوده است. این اقدام فراتر از اقدامات قبلی آمریکا در اعمال تحریم علیه افراد و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید هنوز حاضر به اظهار نظر درباره این مساله نشده است. ایران هرگونه دخالت در فعالیت های تروریستی را به طور قاطعانه رد کرده است ولی همچنان در کنار سوریه و سودان در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد.

تصمیم گیری درباره این مساله پس از استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیچیده تر شده است. حتی قبل از استعفای فلین نیز مقام های پنتاگون و نهادهای اطلاعاتی آمریکا، مخالفت خود را با قراردادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی اعلام کرده بودند.

رویترز افزود: قراردادن نام سپاه به عنوان یک نهاد قدرتمند نظامی و سیاسی در فهرست سازمان های تروریستی، می تواند تاثیرات بی ثبات کننده ای داشته باشد از جمله تشدید درگیری های منطقه ای که پیش از این آمریکا، ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده است. اتهامی که ایران بارها آن را رد کرده است.

برخی از مشاوران تندروی ترامپ در کاخ سفید به وی توصیه کرده اند تا تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد. متحدان آمریکا در خلیج فارس نیز از موضع سختگیرانه واشنگتن علیه ایران، حمایت می کنند.

آمریکا پیش از این ده ها شرکت و فرد حقیقی را که با سپاه پاسداران در ارتباط بوده اند، تحریم کرده است.

مقام های دفاعی آمریکا بر این باورند که این اقدام می تواند مقابله با داعش در عراق و سوریه را پیچیده تر کند. یک مقام آمریکایی گفت: این اقدام می تواند نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را تشویق کند تا اقدامات خود علیه تروریست های داعش را متوقف کنند یا حتی از اقدامات علیه نیروهای مورد حمایت آمریکا در عراق، پشتیبانی نمایند.

مقام های آمریکایی اظهار داشتند: قراردادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی می تواند موجب تشدید جنگ های نیابتی شود. این اقدام می تواند تاثیرات معکوسی داشته باشد. ایرانی ها یک منبع مهم مشکل آفرینی هستند. ولی این اقدامات تنها به نفع افراطی ها خواهد بود.

هفته‌های گذشته مقامات ارشد نظامی به کاخ سفید هشدار دادند که قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند جان نیروهای آمریکایی در عراق را که نیروهای سپاه نیز در آن مشغول جنگ علیه گروه داعش هستند، به خطر بیاندازد.

واشنگتن پست به نقل از منابع دولتی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد مقامات اطلاعاتی و ارشد بلند پایه آمریکایی نسبت به این مسئله هشدار جدی داده‌اند.

نظر شما