شناسهٔ خبر: 133683 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ابوالفضل حسن‌بیگی نمایندۀ مردم دامغان در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»، مطرح کرد

تخریب آثار باستانی چندهزار سالۀ دامغان در سایۀ سکوت مسئولان

حسن بیگی.jpg به‌دلیل عدم توجه مسئولان آثار باستانی در حال نابودی هستند، به‌طور مثال علی‌رغم جایگاه مهم تپه حصار دامغان برای بازدید گردشگران اما می‌بینیم که راه‌آهن را از وسط این تپه ایجاد کرده‌اند.

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ «ابوالفضل حسن‌بیگی»، نمایندۀ مردم دامغان در دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی ‌است. وی در زمان جنگ، فرماندۀ قرارگاه مهندسی رزمی حمزه سیدالشهداء از جهاد سازندگی ۸ استان کشور (متشکل از ۹ گردان) نیز بوده ‌است. حسن‌بیگی همچنین نمایندگی دوره‌های سوم و چهارم مجلس از حوزۀ انتخابیۀ دامغان را در کارنامۀ خود دارد.
حسن‌بیگی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» به ظرفیت‌های قابل توجه شهر تاریخی دامغان و مشکلاتی که در این زمینه که عمدتاً ناشی از بی‌توجهی مسئولان به این ظرفیت عظیم بوده، اشاره کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی مشروح خبرنگار ما با نمایندۀ مردم دامغان و نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت است.

در ابتدا قدری از اهمیت گردشگری و لزوم توجه به این مسئله، بفرمائید؟  
همانگونه که مطلع هستید یکی از منابع درآمدی دنیا، مسئله توریست و گردشگری است که جمهوری اسلامی به این موضوع نگاهی دو وجهی دارد. نگاه اول در جهت تأمین معیشت مردم و توسعۀ اقتصادی از طریق این صنعت پرقدرت است و نگاه دیگر نوعی تبلیغ برای از بین بردن تصورات نادرستی است که دشمنان از ایران اسلامی برای افکارعمومی جهان ایجاد کرده‌اند.
به‌نحوی که گردشگران خارجی با ورود به کشور به دروغین بودن شانتاژهای خبری و دروغ پراکنی‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشومان پی می‌برند. چراکه دشمن همواره درصدد است تا با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی تصوری به دور از هرگونه حقیقت به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهد.
تا چه میزان این موضوع یعنی همان از بین بردن تصورات اشتباه جهانیان نسبت به کشور ما موفق بوده  است؟
این مسئله برای ما کاملاً قابل لمس بوده و به‌صورت تجربی ثابت شده که نظر گردشگران خارجی که با تصورات اشتباه و نگاهی منفی وارد ایران شده‌اند در زمان برگشت، کاملاً تغییر یافته است چراکه این افراد مهربانی مردم ایران و شرایط مطلوب اقتصادی کشور را از نزدیک مشاهده می‌کنند. اینکه ایرانی‌ها، انقلابی، مسلمان با روحیه‌ای شاد و سرزنده هستند. کشورشان را دوست دارند و همواره علیه زورگویان آمریکایی و این کشور ظالم به پا خواسته‌اند.
فرهنگ ایرانی غنی و سرلوحۀ آن کمک به هم‌نوعان است. فرهنگی که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را بر هیچ دیگری ترجیح می‌دهد. گردشگران خارجی با سفرشان به ایران درمی‌یابند که تمامی ادیان الهی همچون مسلمانان در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود تا تصورات اسلام‌هراسی علیه ایران از بین برود.
پس به نوعی این افراد می‌توانند در عرصۀ بین‌المللی تبلیغات مثبتی برای کشورمان ایجاد کنند؟
بله. این مسئله بسیار حائز اهیمت است چراکه گردشگران خارجی با تجربه‌ای که از سفر به کشورمان به دست می‌آورند، هنگام بازگشت مبلغ ایران می‌شوند. از سوی دیگر افراد با انجام این سفر و بازدید از مناطق مختلف کشور به‌خوبی نهادینه شدن این مسئله که آمریکا شیطان بزرگ است را درک می‌کنند. کشوری که جمهوریتش را از مردم همیشه در صحنه دارد و اسلامیتش را از ولایت مطلقه فقیه گرفته است. ولایت فقیه همان مدیر بی‌نظیر و بی‌بدیل در سطح دنیاست که ویژگی‌هایی همچون عدالت و عقلانیت ایشان را از همۀ رهبران دنیا، متمایز کرده است. این مسئله نیز می‌تواند الگوی بزرگی برای دیگر کشورها نیز باشد.
قدری از شرایط گردشگری حوزۀ انتخابیه‌تان، بفرمائید؟
براساس این دلایل ما در پی جذب توریست در دامغان هستیم. البته این شهر دارای قدمتی ۷ هزار ساله است و چیزی حدود ۲ قرن پایتخت ایران در دورۀ اشکانیان بوده است؛ ازاین‌رو هر توریستی که به دامغان سفر کند می‌تواند اطلاعات و تجربیات بسیار مهمی از این سفر کشف کند. از سوی دیگر باتوجه به سخن گران‌بهای حضرت امام‌خمینی(ره) مبنی بر اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی می‌توان به پیاده شدن اسلام ناب محمدی(ص) در این منطقه اشاره کرد.
چه اندازه از این قدمت تاریخی بالا و آثار باستانی به خوبی استفاده شده است؟
با کمال تأسف پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کل کشور و به‌ویژه شهرستان دامغان کارهای بسیار کمی انجام گرفته است. حتی شاید بتوان گفت ما به یک صدم از داشته‌هایمان در شهرستان دامغان نرسیده‌ایم. بالغ بر ۳ هزار مسکن قدیمی در دامغان وجود دارد که مناسب امر بوم‌گردی است. از سوی دیگر ۴۰۰ مکان تاریخی همچون باروی دامغان، تپه حصار، چشمه علی، بزپل، غار شیربند و... وجود دارد که در صورت توجه مسئولان به این صنعت مهم این ظرفیت‌ها می‌توانند تأثیر به‌سزایی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد.
غار شیر بند دامغان یکی از نادرترین غارهای کشور است. از سوی دیگر در ۱۳۰ کیلومتری ابتدای شهر دامغان تپه‌های مریخی وجود دارد که در گذشته زمانی که گردشگرانی از کشور روسیه به این مکان آمده بودند می‌گفتند احساس می‌کنیم بر روی مریخ راه می‌رویم. در ۸۰ کیلومتری شمال شهر دامغان نیز کوه‌های مریخی و خاک سرخ قرار دارد که می‌تواند تداعی کنندۀ مریخ در ذهن گردشگر باشد.
تاکنون از مسئولان امر برای لزوم توجه به این مسئله درخواست نداشته‌اید؟
 بارها از شخص رئیس‌جمهور، معاون اول و مسئولان برای توجه به این مسئله درخواست داشتیم. در این بخش به شدت نسبت به دولت انتقاد و اعتراض داریم. اما متأسفانه به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در انتخاب اعضای کابینه مجبور است افرادی را بپذیرد که چندان با دولت هماهنگ و همدل نیستند. علی‌رغم امکانات و ظرفیت‌های بالا در شهرستان دامغان اما گوش آقایان برای توجه به این ظرفیت بدهکار نیست. به‌نظر می‌رسد این مسئله از نقاط منفی دولت آقای روحانی است و دشمن از این غفلت می‌تواند سوءاستفاده کند.  
هماهنگی میان مسئولان برای تقویت گردشگری در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  
زمانی که می‌خواهیم توریست جذب کنیم باید تلاش کنیم که از رئوس کشور یعنی از معاون رئیس‌جمهور تا کارمند ادارۀ شهرستان دامغان با استراتژی خاص و برنامۀ دقیق  پیش روند.
فکر می‌کنید انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی انتخابی درست بوده است؟
معتقدم فردی که رئیس‌جمهور برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کرد تنها جنبۀ تبلیغاتی دارد برای اینکه به جامعه نشان دهد در کابینه‌اش از مدیر خانم بهره گرفته است. درحالی‌که این فرد از تجربه، تخصص و توانایی لازم در این زمینه برخوردار نیست. ازاین‌رو بیشتر احساس می‌شود به‌جای اینکه در مناصب از شایسته‌سالاری استفاده شود، بیشتر تغییرات و انتصاب‌ها سیاسی‌کاری است. یعنی آقای روحانی شرکت تعاونی از احزاب تشکیل داده است و می‌خواهد از هر یک از آنها یک فرد در کابینه‌اش داشته باشد و با کنار رفتن اشخاص باز از همان تعاونی مدیر دیگری انتخاب می‌کند.
در حال حاضر مناطق گردشگری شهرستان دامغان چه شرایطی دارند؟
به‌دلیل عدم توجه مسئولان در حال نابودی هستند، به‌طور مثال علی‌رغم جایگاه مهم تپه حصار دامغان برای بازدید گردشگران اما می‌بینیم که راه‌آهن را از وسط این تپه ایجاد کرده‌اند. یا در غار شیربند که میلیون‌ها سال برای تشکیل قندیل‌های آن زمان لازم است، حیوانات وحشی تردد می‌کنند.
از باروی دامغان نیز تنها ۳ کیلومتر باقی‌مانده و همه را ویران کرده‌اند. شرایط وخیم این آثار به‌گونه‌ای است که گردشگران خارجی برای آن گریه می‌کنند و می‌گویند چرا باید چنین مناطق تاریخی که مسئولان ایرانی هیچ توجهی به آن ندارند در این کشور باشد.
فکر می‌کنید در صورت توجه مسئولان این مناطق چه میزان می‌تواند در اشتغال‌زایی دامغان مؤثر باشند؟
طبق گفتۀ کارشناسان می‌توانیم با هر یک ریال سرمایه‌گذاری، سالانه حدود ۱۵ ریال از این محل درآمد داشته باشیم. به طور مثال اگر ۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم سالی ۱۵ میلیارد تومان از این محل به دست خواهیم آورد. یعنی با تقویت آن برای ۲ هزار و ۵۰۰ جوان بیکار تحصیل‌کرده با تحصیلات دکترا و فوق لیسانس می‌توان، اشتغال‌زایی کرد. علی‌رغم این مسئله اما می‌بینیم که مسئولان دلشان را به نفت خوش کرده‌اند و با فروش آن می‌خواهند اقتصاد کشور را تأمین کنند.
 

نظر شما