شناسهٔ خبر: 133680 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاستی‌های هر دولتی با وجود «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» برطرف می‌شود

حجت الاسلام پناهیان/1 استاد حوزه و دانشگاه گفت: تداوم و تکامل جبهه مردمی را مهمتر از انتخابات می‌دانیم و با تشکیل چنین جبهه‌ای می‌توان کاستی‌های هر دولتی را برطرف کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه نوبت عصر نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: تشکیل مجمعی از نیروهای انقلابی که به صورت تشکیلات مردمی شکل گرفته، امر بسیار مقدس و مبارکی است، هر چند که این موضوع سال‌هاست که به تاخیر افتاده، اما چیزی از ضرورت و حیاتی بودنش کم نمی‌کند، بلکه ما روز به روز خودمان را محتاج چنین تشکیلاتی در بین نیروهای انقلاب اسلامی می‌دیدیم.

وی افزود: هر کسی احساس مسئولیت درباره سیاست‌ورزی در نظام می‌کند، خود را باید مکلف به حضور در چنین تشکیلاتی کند تا شیوه سیاست‌ورزی در کشور اعتلاء پیدا کند.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: مومنان اگر در کنار هم کار تشکیلاتی نکنند، ایمان انقلابی آنها سنجیده نمی‌شود و این موضوع فقط با شعار میسر نمی‌شود و باید یک نیروی انقلابی را در عرصه تشکیلات محک زد.

وی خاطرنشان کرد: خارج از تشکیلات، ایثارگری و اخلاق و موضع سیاسی درست داشتن، هنر نیست، بلکه این موارد در کار تشکیلاتی معنا پیدا می‌کند، ضمن اینکه ما باید کار تشکیلاتی را از مهدکودک‌ها و مساجد آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان  تصریح کرد: فلسفه حضور در مسجد صرف نماز خواندن نیست، بلکه تمرین ولایت‌پذیری و حضور در جمع است.

وی عنوان کرد: زمانی که شما از این جمع بیرون رفتید باید بگویید ما در تشکیلاتی بودیم که یاد نماز جماعت افتادیم؛ تظاهرات و رای‌گیری به دلیل آنکه ما به صورت فردی در آنها شرکت می‌کنیم به ما رشد تشکیلاتی نمی‌دهد اما اگر ما توانستیم در قالب یک تشکیلات به یک حرف واحد برسیم آن وقت است که توانسته‌ایم صبر جمعی در مقابل مشکلات را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ولایتمداری هم که ما آموخته‌ایم به صورت انفرادی اجرا می‌شود اظهار داشت: هر موقع ولایتمداران توانستند به همراه صبر جمعی با یکدیگر هم‌ازایی کنند آن وقت می‌توانند به ولی خدا کمک کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به برگزاری اولین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: زیبایی این حرکت به خاطر آن است که این معارف برای اولین بار تجربه می‌شود آنچه جشن انتخابات را به اوج می‌رساند آن است که انتخابات برگرفته از اقدامات امت اسلامی باشد و ما باید قبول کنیم که تاکنون اشتباه عمل می‌کردیم و تازه درست سیاست‌ورزی کردن را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این تشکیلات وقتی شکل گرفته همه ما را مانند نماز جمعه به خود مکلف می‌کند و ما باید با سازوکار یک زندگی تشکیلاتی مشکلات آن را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: کسانی که نمی‌خواهند استعدادهای خود را به مشارکت بگذارند، اهل کار تشکیلاتی نیستند در صورتی که در یک تشکیلات ضعفا از استعداد قوی‌ترها بهره می‌برند.

وی با اشاره به روحیات مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی خاطرنشان کرد: ایشان وقتی یک کار جمعی را آغاز می‌کرد اگر صحبتی برخلاف نظر خودش می‌شد از آن تبعیت می‌کرد و از کسانی که مقید به کار جمعی نبودند گله‌مند بود.

حجت‌الاسلام پناهیان اصل وجود جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: تداوم و تکامل این جبهه مهمتر از انتخابات است با وجود چنین تشکیلاتی می‌شود کاستی‌های هر دولتی را برطرف کرد و بدون آن هر دولتی به مشکل برمی‌خورد این تشکیلات آمده تا گره‌های جامعه را برطرف کند و می‌تواند با آسیب‌های فضای سیاسی برخوردکند.

وی تصریح کرد: استفاده از مشاهیر برای رای‌ آوردن فریب مردم است و کارگروه‌های منسجم باید شایستگی افراد را بسنجند اگر کسی هنر سخنوری و مناظره داشت، الزاما هنر مدیریت کشور را ندارد و این موضوع که انتخاب رئیس‌جمهور به مناظره‌های تلویزیونی واگذار شود، حرکت زشتی برای جامعه پیشرفته ماست. مردم وقتی در یک تشکیلات عقلانیت ببینند و مردمی بودنش را احساس کنند، اگر کسی سخنوری هم بلد نباشد او را می‌پذیرند.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: وجود تشکیلات به معنی مردمی نه به معنای احزابی که در غرب به بهانه آنها مردم را فریب می‌دهند باعث اعتماد مردم است. اگر هم سیاست‌مداری در این تشکیلات خلافی انجام داد، گروهی هستند که جلوی او را بگیرند؛ همچنین همه فشارها برای انتخاب افراد روی شورای نگهبان نمی‌آید، زیرا تشکیلات کسی را بدون دلیل معرفی نمی‌کند.

وی اظهار داشت: اگر تشکیلات منسجمی وجود داشته باشد به آبروی خود هم فکر می‌کند و در این صورت کار قوه قضائیه هم در برخورد با افراد کم می‌شود و شاید امروز قوه قضائیه بخواهد بعضی مدیران را پای میز محاکمه بکشد.

حجت‌الاسلام پناهیان شناسایی استعداد افراد را یکی از فواید تشکیلاتی مانند جبهه مردمی نیروهای انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: وجود این تشکیلات باعث می‌شود تعامل و گفتگو در میان مومنین رشد پیدا کند و تشکیلاتی موفق است که علیرغم آنکه جهت‌گیری واحدی در آن وجود دارد، اختلاف نظر و رای هم برای رشد و تعالی وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: وجود چنین تشکیلاتی می‌تواند از مشکلات اجتماعی که پیش زمینه مشکلات اقتصادی هستند، جلوگیری کند.

نظر شما