شناسهٔ خبر: 133608 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

تمدید مرخصی مهدی هاشمی بر چه اساسی است؟/ ارفاق به یک زندانی غیرعادی

مهدی هاشمی در زندان اوین با گذشت بیش از ۴۰ روزی که  مهدی هاشمی رفسنجانی در مرخصی به سر می برد،‌ خبری از بازگشتش به زندان اوین نیست. براساس آخرین اظهارنظری که از سوی مسئولان قضایی صورت گرفته، هاشمی تا ۷ اسفند مرخصی اش تمدید شده است.

به گزارش «نماینده» با فوت هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دیماه، مهدی سومین فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام که در زندان اوین به سر می برد به مرخصی آمد و او تا به امروز در خارج از زندان است. مصطفی محبی، مدیرکل زندان های استان تهران، در خصوص آخرین وصعیت مرخصی مهدی هاشمی، گفته است: مرخصی مهدی هاشمی برای بار سوم و این بار تا هفتم اسفندماه تمدید شده است.

این مرخصی طویل المدت به حاشیه ای دوباره تبدیل شده که سوالات زیادی را در ذهن افکار عمومی درباره ارفاق قوه قضاییه به مهدی هاشمی ایجاد کرده است. پیش از این حجت الاسلام احمد منتظری از رودربایستی با مهدی هاشمی گفته بود. وی در نشست بررسی مشخصه‌های قوه قضاییه انقلابی که به میزبانی دانشگاه امام حسین و در لانه جاسوسی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره مرخصی آقازاده ها عنوان کرد:‌ در راستای آیین نامه ها مرخصی به افراد داده می شود و مرخصی مذکور خلاف قانون نیست. شما سوال می کنید که آیا به همه محکومان ٤٠ روز مرخصی داده می شود می گوییم خیر. باز شما می گویید چرا؟ گاهی رودربایستی ها مطرح است در این موضوع هم دچار رودربایستی شدیم. در این موضوع نقد هایی که می شود را وارد می دانیم.

بار دیگر دادستان کل کشور در تاریخ ۳۰ بهمن در حاشیه آیین معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک، بار دیگر بدون اشاره به رودربایستی، به مرخصی هاشمی واکنش نشان داد و تاکید کرد: مرخصی مهدی هاشمی برای حضور در آیین درگذشت مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی اقدامی مطابق با ضوابط قانونی از سوی دادستان تهران بود.

اما قانون چه می گوید؟
طبق آنچه که در ماده ۵۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در مورد مدت زمان مرخصی زندانیان آمده است، محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم  پس از سپردن تأمین مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند.
این قانون در ادامه برای بیماری یا فوت نزدیکان زندانی می گوید: در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج فرزندان، زندانی می‌تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا پنج روز از مرخصی استفاده نماید.

بنابراین  براساس  این ماده فرد محکوم و زندانی به صورت عادی حداکثر سه روز از مرخصی ماهیانه برخوردار شود و در شرایط غیر عادی نظیر فوت اقوام درجه یک می تواند به تشخیص دادستان حداکثر از ۵ روزمرخصی استفاده کند. از این رو مهدی هاشمی به عنوان یک زندانی عادی تنها ۵ روز می توانست از مرخصی استفاده کند. اما براساس اظهارات مقامات قضایی این مرخصی تمدید شده و با موافقت دادستان به بیش از ۴۰ روز رسیده است!

مهدی هاشمی زندانی عادی یا غیرعادی
مهدی هاشمی ۴۸ ساله در زمانی به زندان افتاد که لیست اتهامات بلند بالایی متوجه وی بود. در نهایت نیز با بازگشت او از لندن و بازداشتش که با سرو صدا و مظلوم نمایی در رسانه های اصلاح طلب همراه بود، جلسات دادگاه تشکیل و به ۱۰ سال زندان محکوم گردید.

غلامحسین اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با نوع جرایم و میزان محکومیت مهدی هاشمی ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ گفته بود:‌ در پرونده مهدی هاشمی، این متهم ۱۲ اتهام داشت که سه تای آن جرم محسوب شد که وی به دلیل اختلاس هفت سال، به دلیل ارتشاء پنج سال و به دلیل جرایم امنیتی به سه سال زندان محکوم شد که در مجموع ۱۵ سال است اما با قانون جدید وقتی پرونده به تجدید نظر رفت گفتند که در موضوع اختلاس حداکثر ۱۰ سال را باید لحاظ کنیم نه حداقل هفت سال و در موضوع ارتشاء هم بین ۵ تا ۱۰ سال، ۱۰ سال را لحاظ کرده اند و در موضوع جرایم امنیتی هم متهم به ۵ سال محکوم شد که در مجموع ۲۵ سال می شود اما چون در قانون جدید آمده است که بیشترین میزان مجازات باید اجرایی شود حکم قاضی ۱۰ سال شد.

همانگونه که مسئولان قوه قضاییه اعلام کردند، دستگاه قضا در زمان محاکه مهدی هاشمی با فشار سنگینی از سوی برخی افراد و شخصیت های سیاسی روبه رو شده بود تا از خیر این پرونده بگذرد. با وجود این فشارها و سیر مظلومیت نمایی های صورت گرفته از سوی خانواده هاشمی رفسنجانی، بالاخره آقازاده پرحاشیه محکوم شد. با وجود تخلفاتی که این آقازاده در سال های نفوذ در سازمان های دولتی و دلالی با شرکت های خارجی صورت داده بود، نمی توان بر روی وی نام زندانی عادی گذاشت! که مستحق حتی برخورداری از مرخصی به عنوان زندانی عادی داشته باشد.

اما مرخصی به مهدی هاشمی در زمان فوت هاشمی رفسنجانی که این فوت ناگهانی همه را در شوک فرو برده بود در روزهای نخست، ‌ حساسیت خاصی ایجاد نمی کرد. بالاخره این اقدام در قالب قانون و رفتارهای انسانی و اخلاقی قابل توجیه است. ولی به نظر می رسد مهدی هاشمی با سواستفاده از این احساسات و موج سواری بر آن توانسته مرخصی خود را مرتبا تمدید کند و ۴۴ روز است که در بیرون از اوین به سر می برد.

به هرحال با رد شدن اعاده دادرسی مهدی هاشمی در روزهای گذشته توسط قوه قضاییه، آخرین شانسش برای فرار از زندان نتیجه ای نداد و باید به اوین بازگردد. پیش از این نیز وی با بهانه های مختلفی مانند بیماری روزهایی را به مرخصی آمده بود ودر اتاق های وی آی پی بیمارستان های خصوصی روی تخت به استراحت می پرداخت.  
به نظر می رسد افکار عمومی از چنین ارفاق هایی در حق مهدی هاشمی آزرده خاطر شده اند و چنین رفتارهایی ممکن است حس تبیعض میان زندانی ها را پررنگ کند. با وجود آنکه در برخورد قضایی با مهدی هاشمی، دستگاه قضا بدون مماشات با وی رفتار کرد، بهتر است در زمان زندان نیز این رویکرد ادامه پیدا کند تاهیچ شائبه ای ایجاد نشود

نظر شما