شناسهٔ خبر: 133600 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

مشکل بیکاری در کشور شدیدتر شده است

ترکان مشاور رئیس جمهور گفت: با وجود اینکه ۷۰۰ هزار شغل در سالی که گذشته ایجاد شده، اما مشکل بیکاری در کشور شدیدتر شده است.

به گزارش «نماینده»، ترکان، مشاور رئیس جمهور امروز در ششمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی که به میزبانی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور متقاضی کار هستند و افراد شاغل کشورمان نیز ۲۳ میلیون نفر هستند و با این شرایط در سالی که گذشت ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است و این معنایش این است که یک سری شغل از دست رفته و تعدادی شغل ایجاد شده؛ که با احتساب این ها ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است.
 
وی با بیان این که رکورد ایجاد شغل با ایجاد ۶۹۹ هزار شغل، مربوط به دولت اصلاحات بوده، اما اکنون ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده، تصریح کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وارد بازار کار می شوند؛ که این ها کسانی هستند که ورودشان به بازار کار به تاخیر افتاده است.
 
ترکان  با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که با وجود ایجاد ۷۰۰ هزار شغل باز هم به جمعیت بیکارمان اضافه می شود، تصریح کرد: در سال های آینده نیز وضعیت نزدیک به همین است و سالانه نزدیک به یک میلیون نفر متقاضی، وارد بازار کار می شوند و با شرایط فعلی اقتصادی تنها می توانیم ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم؛ که مازاد آنها به جمعیت بیکار کشور اضافه می شوند.
 
مشاور رئیس جمهور  خاطر نشان کرد: ترکیب بیکاران کشور نشان می دهد که ۳۸ درصد آنها جوانان تحصیل کرده بیکار هستند و این برای جوانان رقم بزرگی است.
 
وی بیان کرد: از مجموع ۳۸ درصد جوان تحصیل کرده بیکار، ۵۳ درصد این رقم را زنان تحصیل کرده تشکیل می دهند؛ چون در حال حاضر نسبت دختران در حال تحصیل نسبت به پسران ۱۲۰ به ۱۰۰ است.
 
ترکان با تاکید براینکه باید ظرفیت اقتصادی کشور بزرگ شود تا بتوانیم سالانه بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: همین ۷۰۰ هزار شغل نیاز به سرمایه گذاری دارد، اما واقعیت این است تا قبل سال ۸۴ نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده، اما این رقم به تدریج کاهش یافته و اکنون این نسبت به ۱۸درصد رسیده است.
 
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه اگر می خواهیم ظرفیت اقتصاد بالا برود و شغل بیشتری ایجاد شود باید این رقم افزایش پیدا کند، اظهار کرد: با GDP ۴۲۰ میلیارد دلاری، ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری اتفاق می افتد که این ۸۰ میلیارد دلار نسبت به ۴۲۰ میلیارد دلار، همان ۱۸ درصد سرمایه گذاری نسبت به تولید ناخالص داخلی است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم منابع مالی جدید به کشور اضافه شود باید این منابع از درون اقتصاد ایران و یا بیرون از کشور تامین شود، تصریح کرد: تنها با افزایش ظرفیت اقتصادی کشور می توان شغل بیشتری ایجاد کرد.
 
ترکان با بیان اینکه فعلا ورود سرمایه به ایران آسان نیست، اظهار کرد: این آسان نبودن به خاطر مسائل حقوقی و تحریم های سازمان ملل نیست، بلکه به دلیل شرایط فضای بین المللی است.
 
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ مانع حقوقی و بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران وجود ندارد و فقط تهدیدات خارج از قاعده غیرحقوقی و غیرقواعد بین المللی مانع این سرمایه گذاری هستند، تصریح کرد: ماجراجویی های بین المللی توسط کشورهایی مانند امریکا، انگلیس و برخی کشورها و عربده‌کشی آنها موجب شده است تا در مسیر ورود سرمایه به داخل ایران مانع ایجاد شود.
 
 وی بیان کرد: این عربده کشی ها موجب شده تا برخی از کشورها که با ما قرارداد بسته بودند، اعلام کنند برای سرمایه گذاری در ایران نیاز به بررسی های عمیق تر دارند؛ البته امیدواریم این سرمایه ها به کشور وارد شوند.
 
ترکان با بیان اینکه می توانیم سرمایه گذاری در کشور را با جذب سرمایه های مستقیم یا فاینانس و یا با جذب سرمایه های ایرانی های مقیم خارج از کشور انجام دهیم، اظهار کرد: سوال ما این است که آیا در اقتصاد کشور ایران، پول کلانی وجود دارد؟ اگر این پول وجود دارد، باید ببینیم چگونه می توانیم آن را به سرمایه گذاری تبدیل کنیم.
 
مشاور رئیس جمهور گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام را برای تبدیل به فراورده های نفتی، به قیمت صفر به پالاشگاه ها می دهیم؛ بدون آن که یک ریال وارد خزانه شود و این یک شاهکار است؛ ما نفت خام را مفت می دهیم و پولی به ازای محصولات فراوری شده دریافت می کنیم.
 
ترکان تصریح کرد: هم چنین ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که از این هم چیزی به خزانه وارد نمی شود. با این حال اگر این ارقام بزرگ به اقتصاد ایران وارد شوند موجب افزایش تولید ناخالص داخلی می شوند.
 
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه به نظر می رسد ابزارهای استفاده از این منابع در قانون پیش بینی شده است، تصریح کرد: اگر بتوانیم این ارقام بزرگی را که در اقتصاد ایران تلف می شوند، بازگردانیم و آنها را به سرمایه گذاری تبدیل کنیم، می توان شغل بیشتری ایجاد کرد.
 
ترکان اضافه کرد: مصرف انرژی در کشورمان غیرعادی است؛ به عنوان نمونه در کشورهای صنعتی به ازای هر متر مربع ۲۰۰ کیلو وات انرژی مصرف می شود، اما ما بیش از ۶۰۰کیلو وات ساعت انرژی مصرف می کنیم و حتی بعضی مواقع این رقم به ۱۰۰۰ کیلو وات در ساعت می رسد.
 
وی اظهار کرد: اگر مصارف خانگی را در ایران به ازای هر متر مربع زیربنا به ۲۰۰ کیلو وات ساعت برسانیم، یک عدد بزرگی از این صرفه جویی به دست می آید؛ که می توانیم آن را به سرمایه گذار بدهیم.
 
مشاور رئیس جمهور گفت: یک مشکل دیگری که در کشورمان وجود دارد، این است که در حال حاضر کامیون ها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۸۰ لیتر سوخت مصرف می کنند و این در حالی است که این میزان مصرف باید ۳۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف باشد. اگر این صرفه جویی اتفاق بیفتد، حجم بزرگی از سرمایه گذاری نصیب کشور می شود.

نظر شما