شناسهٔ خبر: 133584 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

چرا کاندیداتوری بقایی را کسی جدی نگرفت؟

احمدی نژاد و بقایی یکی از افراد اصلی جریان انحرافی برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال بعد اعلام آمادگی کرده است. حضوری که با واکنش سرد اصولگرایان و استقبال گرم اصلاح طلبان روبه رو شده است.

به گزارش «نماینده»، کمتر از سه ماه به انتخابات حساس ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶ باقی مانده و به تدریج شخصیت های سیاسی از سایه خارج می شوند و خود را عرضه می کنند. تکلیف اصلاح طلبان و اعتدالیون تا حد زیادی مشخص است و روحانی گزینه نهایی آنها محسوب می شود. برخی از نیروهای سیاسی در قالب اصولگرا و مستقل مانند میرسلیم، رستم قاسمی، حجت الاسلام تقویی، حاج بابایی برای شرکت در رقابت های ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند اما طیف جریان ساز اصولگرا هنوز روی گزینه نهایی خود تصمیم جدی نگرفته و از افرادی مانند جلیلی، ‌ بذرپاش، ‌ زاکانی، قالیباف، ضرغامی و...  به عنوان گزینه های اصلی این طیف نام برده می شود.

در این میان یکی از جریان هایی که تمایل شدیدی برای نقش آفرینی در سال آینده دارد، جریان انحرافی و برخی نزدیکان رئیس جمهور سابق کشورمان است. احمدی نژاد خود به دلایلی مانند توصیه رهبر معظم انقلاب و جلوگیری از دو قطبی و تند شدن فضای سیاسی کشور، نمی تواند وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شود. وی پس از آن در اعلامیه ای که در بهمن ماه صادر کرد به صراحت عنوان داشت، هیچ برنامه ای برای حمایت از جریان و شخصی در انتخابات سال آینده ندارد:  "در رد برخی شایعات مبنی بر حمایت اینجانب از کاندیدای خاص در انتخابات سال آینده ... از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است. "
آیا این گزاره به معنی عقب نشینی و انفعال برخی اطرافیان احمدی نژاد در انتخابات است؟

در انتخابات مجلس و خبرگان در ۷ اسفند ۹۴، ‌ تحرک خاصی از سوی نیروهای نزدیک وی مشاهده نشد. هرچند جبهه ای به نام یکتا با حضور برخی از وزرا و مدیران دولت نهم و دهم از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرده است ولی این جبهه  نیز بارها اعلام داشته که با احمدی نژاد و مشایی ارتباطی ندارند.

با اعلام کاندیداتوری حمید  بقایی یکی از اصلی ترین افراد حلقه انحرافی معادلات  سیاسی در کشور تغییر خاصی نکرده ولی کمی خبر ساز شده است. پیش از این از افرادی مانند غلامحسین الهام و ثمره هاشمی به عنوان نزدیکان احمدی نژاد برای شرکت در رقابت های ریاست جمهوری نام برده می شد و کسی گمان نمی کرد بقایی که پرونده ای هم در قوه قضاییه دارد و مدتی نیز در زندان و انفرادی در بازداشت بوده، قصد کاندیداتوری در این عرصه را داشته باشد.

وی به اتهامات مختلفی از جمله تخلفات مالی و اداری بازداشت شده بود. بقایی هدف خود را از اعلام نامزدیش، اینگونه عنوان کرده است: "اینجانب این اعلام نامزدی را که کاملاً مستقل از اشخاص، گروهها، احزاب و جناحهای سیاسی است، صرفاً اعلام سربازی برای کشور عزیز و خدمتگذاری به ملّت شریف ایران دانسته و بدان افتخار می کنم. "

حال در چارچوب چند گزاره می توان اعلام نامزدی بقایی را مورد تحلیل قرار داد و نسبت به موفقیت آن بر حسب گمانه زنی هایی ارزیابی ارائه داد:

۱- بحث های زیادی بر تایید صلاحیت بقایی وجود دارد و احتمال تایید وی توسط شورای نگهبان بسیار پایین است. سال ۹۲ نیز مشایی با وجود حمایت بی سابقه رئیس جمهور مستقر از وی، نتوانست از سد شورای نگهبان عبور کند. از این رو بقایی نیز به این گزینه اندیشیده ولی با این وجود به نظر به دنبال اهداف دیگری برای شرکت در رقابت های ریاست جمهوری است.

۲- وی در اظهارنظری خود را رقیب اصلی حسن روحانی می داند که در این گزاره اعتماد به نفس ویژه حلقه انحرافی نهفته است. برخلاف آنچه که اعضای این حلقه گمان می کند، تنها کسی که با توجه به ویژگی های شخصی قابلیت جذب آرای طبقات پایین را دارد، ‌ خود احمدی نژاد است و افرادی مانند بقایی چنین توانایی را در اختیار ندارند! همچنانکه سیاست ورزی احمدی نژاد تنها در احمدی نژاد خلاصه است و نزدیکان وی تاکنون تنها راویان آن هستند.

۳- برخی بر این عقیده اند که حضور بقایی با احمدی نژاد گره خواهد خورد. این درک سطحی از واقعیات موجود است، چرا که احمدی نژاد به نظر نمی رسد بخواهد کارت هایش را به این راحتی ها بسوزاند. وی پا در میدانی می گذارد که خود بازیگر اصلی آن باشد.

۴- اعلام نامزدی بقایی به تیتر اصلی رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت تبدیل شد. استقبال از نامزدی بقایی یا کسی از حلقه احمدی نژاد، با یک هدف اساسی صورت می گیرد و آن نیز تشتت و برهم زدن معادلات انتخاباتی جبهه اصولگرایی. هرچند در توانایی های بقایی برای ایجاد موج تردیدهای جدی وجود دارد ولی همانقدر هم که وی بتواند بخشی از انرژی جریان اصولگرا را به خود مشغول دارد، ‌ به نفع گزینه اصلاح طلبان خواهد بود.

۵- نیروهای حلقه انحرافی خود را کاتولیک تر از پاپ می دانند و نشان دادند با شکست جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس تهران  به صورت حق جانبانه ای آن را ناشی از عدم اتحاد حول گفتمان خود ارزیابی کردند. این بلندپروازی همچنان نیز باقی است و پیشاپیش شکست اصولگرایان در انتخابات سال آینده را به جشن نشسته اند! از این رو حمایت از بقایی یا هر گزینه برخواسته از جریان حامی خود را تنها راه پیروزی اصولگرایان در ریاست جمهوری می دانند!

۶- در گزاره ای دیگر باید عنوان داشت، مشارکت انحرافی در انتخابات پیش رو می تواند بر اساس تاکتیک بازی دست گرمی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ دانست. آنها به هیچ وجه قصد ندارند از کانون رسانه ای و توجهات سیاسی حذف شوند و یکی از بهترین زمینه ها برای بازیگری سیاسی را انتخابات می دانند. از این رو علاوه بر بقایی ممکن است افرادی دیگر نیز از این حلقه وارد انتخابات شوند و با رفتارهای سیاسی خاص خود، ‌ میزان استقبال افکار عمومی را از گفتمان خود بسنجند. از سوی دیگر برخی جتی بیانیه احمدی نژاد مبنی بر عدم حمایت از فرد یا گروهی تنها یک اقدام تاکتیکی می دانند تا در صورت هرگونه شکست یا بی اقبالی به افراد حلقه وی این شکست به پای وی نوشته نشود و در صورت پیروزی یا اقبال نسبی به نیروهای اطراف احمدی نژاد آن به مقبولیت گفتمان احمدی نژادی پیوند بخورد. بنابراین تنها راه برای خود احمدی نژاد در این روزها قطعا سکوت دربرابر بقایی نیست زیرا این سکوت به پای خودش نوشته می شود و او باید یکبار دیگر از صداقت بیانیه خود درباره ریاست جمهوری دفاع کند.
 

نظر شما