شناسهٔ خبر: 133567 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نبود اراده برای تغییر شرایط بغرنج خوزستان

شرفی بیش از ۱۵-۱۶ سال است که معضل ریزگردها دامن‌گیر مردم خوزستان شده و هرسال هم بر وخامت آن افزوده می‌شود و متأسفانه ارادۀ چندانی حداقل برای به کنترل درآوردن این شرایط در میان مسئولان مربوط، وجود ندارد.

هفته نامه «نماینده»؛ غلامرضا شرفی*/ بیش از ۱۵-۱۶ سال است که معضل ریزگردها دامن‌گیر مردم خوزستان شده و هرسال هم بر وخامت آن افزوده می‌شود. این در حالی است که متأسفانه ارادۀ چندانی حداقل برای به کنترل درآوردن این شرایط در میان مسئولان مربوط، وجود ندارد. نمی‌خواهم بگویم باید ۱۰۰ درصد این مشکلات مرتفع شود چراکه به‌دلیل فرا مرزی بودن بخشی از عوامل و منابع این آلایندگی‌ها در کشورهای همسایه چنین توقعی منصفانه نیست. ازاین‌رو کشورهای همسایه نیز باید برای رفع این مسئله در کشورشان اقدام جدی کنند هرچند شاید ممکن است معضل ریزگردها در اولویت اصلی آنها قرار نداشته باشد.
در هر صورت بخش دیگر ریزگردها که منشأ داخلی دارد ممکن است به‌دلیل عدم فراهم بودن ابزارهای لازم یا در اختیار داشتن این امکانات و اجرایی نشدن در این بخش بوده باشد که چنانچه بخش دوم دلیل بروز این عامل و ادامۀ آن تلقی شود باید ناتوانی و ناکارآمدی بخشی از دستگاه‌های مرتبط و متولی امر را مقصر بدانیم. البته در حال حاضر دنبال مقصر گشتن با توجه به شرایط بغرنج، کلافه کننده و سردرگمی که برای مردم خوزستان وضعیت مزمنی به وجود آورده است، امری دشوار باشد. در هر صورت طی ۱۶ سال گذشته فقدان یک کار علمی، عملیاتی و ضربتی را لمس کرده‌ایم و می‌بینیم که مردم خوزستان و آبادان با چه سختی و مشقتی زندگی‌شان را اداره می‌کنند.
از جمله مشکلاتی که آنها در حال حاضر با آن مواجه هستند، بحث بهداشتی و درمانی‌شان بوده که متأسفانه معضل ریزگردها به‌سلامت آنها بسیار تحت‌الشعاع قرار داده و آسیب زده است. این مسئله و مستهلک شدن وسائل مردم به دلیل وجود ذرات در هوا که موجب پوسیدگی بسیاری از وسائل مردم شده، هزینۀ خانوارها را افزایش داده است.  
در هر صورت متأسفانه تاکنون رویکرد عملیاتی و علمی برای حل مشکلات ریزگردها از سوی مسئولان امر ندیده‌ایم وگرنه بعد از این همه سال با باز کردن پیچ تلویزیون به‌جای اینکه شاهد برنامه‌های کم اهمیتی که ساعت‌ها به آن پرداخته می‌شود باید شاهد ساخت و انتشار برنامه‌های کارشناسی جدی برای این استان مولد که همواره نقش اساسی در پروژه‌های ملی دارد، باشیم. اما متأسفانه می‌بینیم نه تنها اراده‌ای برای پرداختن به مشکلات این استان وجود نداشته که هیچ رویکرد علمی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.
زندگی مردم خوزستان بسیار سخت و مردم کلافه شده‌اند. این در حالی است که اکنون خوزستان به دلیل فصل سرما شرایط جوی خنکی دارد، یک ماه دیگر که به فصل بهار و سپس تابستان نزدیک می‌شویم درجۀ هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد و به‌دنبال آن خشکی زمین موجب تکرار طوفان‌های شدید و افزایش حجم آلایندگی ریزگردها خواهد شد و این ماندگاری بالای ذرات در هوا می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به بار آورد چراکه گرمای بالا باعث تشدید رطوبت و شرجی شدن هوا می‌شود و اگر این مسئله توأم با ریزگردها باشد، قطعاً شاهد قطعی برق و به‌دنبال آن قطعی آب خواهیم بود که آن زمان دیگر قطعی آب و برق قابل تحمل نخواهد بود. بنابراین امروز زنگ خطری برای یکی دو ماه آینده است که مسئولان باید برای آن تدبیری اتخاذ کنند چراکه این امر مستلزم ارادۀ ملی است. البته در روزهای اخیر «جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در جلسۀ اقتصاد مقاومتی راهکارهای خوبی را برای حل این مشکل در حد توان دولت ارائه داده است که امیدواریم این راهکار هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
از سوی دیگر نمایندگان مجمع استان خوزستان و نمایندگان شهرهای غربی که با این مسئله درگیر هستند به صورت خودجوش کمیته‌هایی را تشکیل داده و پیگیر کار هستند اما اصل کار برعهدۀ قوۀ مجریه است که تدابیر لازم را بیندیشد. چراکه اجرایی کردن این موضوع باید در پیکرۀ دولت تحقق پیدا کند اما مجلس نیز برای مشکل استان خوزستان باید یک کارگروه تخصصی و کارشناسی با مشارکت نمایندگان و کارشناسان امر به منظور نظارت بر کنترل برنامه‌های اجرایی داشته باشد تا مجدداً پس از یکی دو سال شاهد اتفاقات و آمارهای تکراری نباشیم.

*نمایندۀ مردم آبادان 

نظر شما