شناسهٔ خبر: 133562 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بمب ساعتی «پالم» در سبد غذایی ایرانیان

روغن پالم چند سالی است که در هر محفل پزشکی از مضرات روغن پالم سخن به میان می‌آید اما این روزها خبرها حاکی از واردات قانونی روغن پالم به کشور است و متولیان امر هر کدام نظر متفاوتی در این خصوص دارند.

به گزارش «نماینده»؛ در حالی که دو سال پیش وزارت بهداشت اعلام کرده بود باید واردات روغن پالم کاهش یابد، اما آمارهای گمرک نشان می‌دهد واردات رسمی این روغن که برای سلامتی مضر تشخیص داده شده است.
 
در نه ماه نخست امسال نزدیک به شصت درصد واردات روغن پالم نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است و در جدیدترین تحولات، دولت مالزی از تاسیس دفتر منطقه‌ای روغن پالم در ایران خبر داده و اعلام کرده بزودی چهل درصد دیگر بر واردات روغن پالم خود به ایران خواهد افزود.  
  
در همین راستا علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی ایران درخصوص واردات پالم به کشور اظهار داشت: قرار است واردات روغن پالم‌ کاهش پیدا کند. علاوه بر اینکه این روغن را به عنوان یک تخلف صنعتی و بهداشتی تلقی می‌کنیم باید زمینه سازی مشترک اجرایی، فنی و تکنیکال در کشور در این خصوص انجام شود.
 
رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: روغن پالم به دلیل ارزان بودن و داشتن اسیدهای چرب اشباع شده می‌تواند برای سلامتی انسان زیان‌آور باشد همچنین این روغن درصد چربی اشباع بالایی دارد که می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی را در انسان چند برابر کند.  
 
وزارت بهداشت هم گلایه‌های خود از واردات پالم به کشور را اعلام کرده و خود را متولی نظارت بر سلامت مردم می‌داند و به غیرمتخصصین در زمینه واردات این محصول هشدار می ‌دهد.
  
زهرا عبداللهی رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص واردات پالم به کشور ابراز ناراحتی کرده و اظهار داشت: کشور مالزی برای سلامت مردم ما در ایران تصمیم گیرنده نیست و ما در وزارت بهداشت متولی سلامت تغذیه مردم هستیم.  
 
وی ادامه داد: برای ما این امر مهم تلقی می‌شود که روغن پالم به چه میزان در کشور وارد و در کدام قسمت‌ها استفاده شود.  
 
با وجود اظهارنظرهای صریح وزارت بهداشتی‌ها در رابطه با مضرات روغن پالم و لزوم عدم واردات آن، کشورهایی آسیای شرقی همچون مالزی لقمه چربی برای سلامت مردم ایران گرفته است.
 
به گفته وزیر صنعت کشاورزی مالزی، ایران موافقت کرده تا دفتر منطقه‌ای روغن پالم این کشور در ایران دایر گردد تا ظرفیت‌های مصرف این روغن در داخل ایران و همچنین منطقه شناسایی شود.
 
وی ادامه داد: برای من ایران یک خریدار بالقوه خوب روغن پالم تبدیل شده است و ایران درباره ابعاد سلامتی روغن پالم نگرانی‌هایی داشت، بنابراین من به ایرانی‌ها می‌گویم که روغن پالم نه تنها ضرر ندارد حتی مفید هم هست.
 
وزیر صنعت کشاورزی مالزی افزود: ما به فکر برنامه ریزی برای صادرات طولانی مدت روغن پالم به ایران هستیم.
 
اما در این میان یک نماینده مجلس وجهه قانونی به واردات پالم به کشور داده و گفت: روغن پالم در برابر فروش نفت به کشور مالزی یک تجارت مفید است.
 
این نماینده مجلس گفت: ما سطح روابط خود با کشور مالزی را بالا نگه داشتیم و به دلیل تحریم‌های وضع شده این کشور از ما نفت خریداری کرده و بقیه سطح معاملاتشان با ایران به ۱/۳ رسیده بود.  
 
وی ادامه داد: از آن جا که پالم در هر صورت به کشور وارد می‌شود ما از این بستر حسن استفاده را می‌کنیم و با مبادلات نفتی سعی در حفظ منافع ملی داریم در نتیجه اعلام کردیم که این واردات باید کنترل شده باشد، در اصل برای ما منابع ملی مهم تلقی شده و ما از آنها خواسته‌ایم در ازای واردات روغن پالم کشور مالزی همچون گذشته از ما نفت خام خریداری کند.
 
به هر حال بررسی و نظارت بر روی واردات پالم و مصرف آن در سبد کالای اساسی مردم از نکات حائز اهمیتی است که بر عهده دستگاه‌های مختلف دولتی می‌باشد و متولیان امر باید در این زمینه اقدامات کارشناسی دقیق‌تری انجام دهند.

نظر شما